Az Oceana óceánvédő szervezet jelentése szerint az Amazon tavaly több mint 300 millió kilogramm műanyag csomagolási hulladékot termelt, a vállalat műanyag lábnyoma 2020 és 2021 között közel ötödével (18 százalékkal) nőtt.
Az online kiskereskedelmi óriás összesen 321 millió kilogramm csomagolási hulladékot termelt – főként légpárnák, a csomagokban használt védőcsomagolás formájában. Kiterítve ez több mint nyolcszázszor körbeérné a Földet. Az Amazon vitatta a vádat, azt állítva, hogy „tudományos alapú megközelítést” alkalmaz a csomagolás csökkentésére anélkül, hogy „a vásárlói kiszállítási élményt veszélyeztetné”.
Az Amazon által a csomagoláshoz használt műanyagtípus veszélyt jelent az óceánokra. A vásárlók és a részvényesek felszólítják a vállalatot, hogy cselekedjen. Itt az ideje, hogy az Amazon – ahogyan az éghajlatvédelem terén is tette – lépjen fel, és kötelezze el magát a műanyag csomagolóanyagok használatának globális csökkentése mellett
– mondta Matt Littlejohn, az Oceana stratégiai kezdeményezésekért felelős alelnöke.
A műanyagnak akár 1000 évbe is beletelhet, mire lebomlik, megtöltve a hulladéklerakókat és az óceánokat. A valaha keletkezett 10 milliárd tonna műanyagból 6 milliárd tonna a hulladéklerakókban vagy a természetes környezetben végzi. A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) 2022-es jelentése szerint a műanyagnak mindössze 9 százalékát sikerül újrahasznosítani. Az Oceana egy 2020-as tanulmány alapján úgy becsüli, hogy az Amazon több mint 11 millió kilogramm hulladékát végül az óceánba mossa a víz.
A szervezet állításaira válaszul az Amazon számos kezdeményezést vázolt fel a műanyaghasználat csökkentése érdekében. Ezek közé tartoznak a kisebb csomagok és a kötelezettségvállalás, hogy 2023-ra az eszközcsomagolást 100 százalékban megújulóvá teszi.
2015 óta olyan anyagokba, folyamatokba és technológiákba fektettünk be, amelyek révén 38 százalékkal csökkentettük a szállításonkénti csomagolási súlyt, és több mint 1,5 millió tonna csomagolóanyagot szüntettünk meg
– fogalmazott a vállalat egyik szóvivője.
Az Oceana szerint azonban ez nem elég – rámutatva, hogy a csomagolási súly csökkentése nem feltétlenül jelenti a műanyag csökkentését. A szervezet felszólította az Amazont, hogy kötelezze el magát amellett, hogy 2030-ig harmadával csökkenti a műanyag csomagolását. Azt is szorgalmazta, hogy a vállalat nyilvánosan számoljon be a műanyag csomagolás lábnyomáról és valamennyi termékének éghajlati hatásáról.
A 2022 májusában tartott éves közgyűlésen az Amazon-részvények közel 49 százalékának tulajdonosai megszavazták azt a határozatot, amelyben arra kérték a vállalatot, hogy legyen átlátható és foglalkozzon a növekvő műanyag csomagolási problémával.
(Forrás: Euronews)