Nem rántotta el a kormányt a klímakatasztrófa felé száguldó emberiség

Nem rántotta el a kormányt a klímakatasztrófa felé száguldó emberiség
Nem rántotta el a kormányt a klímakatasztrófa felé száguldó emberiség

Ellentmondásosan értékelik a szakértők az ENSZ által az azerbajdzsáni Bakuban november 11. és 24. között megrendezett idei klímakonferenciát (a COP29-et), noha a klímaváltozás elleni fellépés szempontjából lényeges, rég várt megállapodások is születtek.

Az idei klímacsúcs alaphangulatát megadta, hogy az aktuális jelentések szerint a globális felmelegedés mértéke az iparosodás előtti állapothoz képest – várhatóan egyelőre csak átmenetileg – már 2024-ben elérheti a Párizsi Klímaegyezmény által kijelölt 1,5 Celsius-fokos célt, az üvegházhatású gázok (ÜHG-k) kibocsátása pedig már rekord magasságokba emelkedett, így jelen állás szerint egy 2,6–3,1 fokos felmelegedés felé tartunk, aminek megvalósulása beláthatatlan következményekkel járna az emberiségre nézve.

Nem telt túl pozitív hangulatban a klímacsúcs
Kép: pexels

Túl kicsi és túl későn jött alku?

A klímaügy kezelésére nézve is jelképesnek tekinthető, hogy a konferencia az eredetileg tervezettnél több mint egy nappal tovább húzódott, mégis sok rendezetlen ügyet hagyott maga után.

A „pénzügyi klímacsúcs”-ként is emlegetett COP29 fő témája a globális klímafinanszírozás, vagyis a fejlett országok által a szegényebbek klímacselekvéséhez és -alkalmazkodásához nyújtott pénzügyi támogatás emelése volt. A küldöttek a konferencia végén kaotikus körülmények között állapodtak meg az új, kollektív, számszerűsített klímafinanszírozási célról. Ennek értelmében a gazdag országok 2026-tól 2035-ig évi legalább 300 milliárd dollárra emelik a fejlődő országok támogatásának összegét a 2020–2025-ös időszak 100 milliárd dolláros éves dotációjáról, amelyről még 2009-ben egyeztek meg.

Az alku az értékelések szerint törékeny konszenzus eredménye, és ahogy az ilyenek esetében ez lenni szokott, az érintettek egészen másként is gondolkodnak róla. A megállapodás ugyanis egyszerre jelentős áttörés, hiszen az országok 15 év után először tűztek ki hosszú távú pénzügyi célt, és a szövegbe a szegényebb államok nyomására végül az is bekerült, hogy a fejlett országok erőfeszítéseket tesznek a fejlődő országok klímafinanszírozásának évi 1300 milliárd dollárra való növelésére. Az alapeseti 300 milliárd dolláros cél messze elmarad ettől a legsérülékenyebb államok számára szükségesnek tartott összegtől.

A fejlődő országok nem elégedettek
Kép: pexels

A 300 milliárdos célértékre sokak szerint úgy érdemes gondolni, mint padlóra, nem mint plafonra, és António Guterres ENSZ-főtitkár is úgy fogalmazott, ugyan jóval ambiciózus végkimenetelre számított, de az elért megállapodás olyan alapot biztosít, amelyre lehet építeni. A nagyobb támogatásban reménykedő szegény országok részéről azonban nem fukarkodtak a keményebb kifejezésekkel, így volt, aki szerint az alku csalódást keltően kis lépés a jó irányba, mások szerint nemcsak túlságosan kicsi, de túl későn is érkezett, míg megint mások egyenesen árulásnak minősítették a megállapodást.

A kívánatoshoz képest 1000 milliárd dolláros éves finanszírozási hiány áthidalásának módjára vonatkozóan a COP29 és a jövő évi brazíliai COP30 elnökségeinek kell jelentést készíteniük a következő klímacsúcsig, amelynek tartalmaznia kell a privát finanszírozókat is bevonó lehetséges megoldási javaslatokat is.

Egy szót se a fosszilis energiahordozókról!

Egyes szegényebb országok képviselői azt állították, hogy belekényszerítették őket az alkuba azért, hogy az ülés ne végződjön kudarccal, ráadásul egyelőre az sincs eldöntve, hogy a támogatás mekkora része lesz vissza nem térítendő, illetve kölcsön, és hogy milyen lesz majd az állami és a privát források aránya. Elégedetlenségüket fokozta, hogy a konferencián az egy évvel korábbi klímacsúcson a fosszilis energiahordozókról való átállásra tett, a fejlett és a fejlődő országok nagy többsége által támogatott határozat ügyében sem született előrelépés.

Ez mindenekelőtt Szaúd-Arábia számlájára írandó, amely a beszámolók szerint a konferencia kezdetétől fogva megbeszélésről megbeszélésre nyíltan destruktív álláspontot képviselt, és sikeresen blokkolt bármilyen, a fosszilis energiahordozókra történő explicit utalást, ahogyan ezt egyébként a biodiverzitási és a G20 csúcson is tették. Az olajállam egyik küldöttét példátlan módon azzal is megvádolták, hogy módosított egy hivatalos tárgyalási dokumentum szövegén, amelyet a COP29 elnökségét betöltő Azerbajdzsán segítsége nélkül nem tudott volna megtenni, így a rendkívüli eset miatt a klímacsúcs folytatása is veszélybe került.

A víz is nagy szerepet kaphat a jövőben
Kép: pexels

A konferenciával kapcsolatban az is rossz szájízt eredményezett a klímaügy iránt elkötelezett résztvevőknek és a megfigyelőknek, hogy egy videófelvétel szerint az azerbajdzsáni COP29-csapat vezérigazgatója, Elnur Szoltanov arra használta fel pozícióját, hogy új, fosszilis tüzelőanyagokkal kapcsolatos megállapodásokat promótáljon, illetve hogy az állami olaj- és gázipari vállalat befektetési lehetőségeiről egyeztessen.

Mindez egyúttal aláhúzta az elmúlt évben gyakran felmerült azon aggály jogosságát is, miszerint valóban jó ötlet volt-e ismét egy olajállamra bízni a világ első számú klímavédelmi rendezvényének koordinálását.

Trump árnyéka, Kína előretörése, a globális karbonpiac megalapítása és egyéb fejlemények

A COP29-re árnyékot vetett Donald Trump újbóli elnöki megválasztása, aki a várakozások szerint ismét kilépteti országát a Párizsi Klímaegyezményből, és ugyanezt tervezheti az ENSZ Éghajlatváltozási Keretegyezménye esetében is (UNFCCC – United Nations Framework Convention on Climate Change). Bár a konferencián még a hivatalban lévő Biden-adminisztráció képviselte az Egyesült Államokat, ezzel együtt az amerikai delegáció máris igyekezett kibújni a 2015-ös Párizsi Klímaegyezmény értelmében vállalt jogi kötelezettsége alól, melynek célja a fejlődő országok anyagi támogatása a klímaváltozás elleni küzdelemben.

Az USA klímaügyben várható visszahúzódása pedig teret nyithat Kínának (mint a globális klímaharc egyik vezetőjének), és a megfigyelők szerint egyértelműen ez a pozíció is lebeg Kína szeme előtt. A tudósítások szerint Kína meglehetősen csendes volt a klímacsúcson, de így is sikerült magára irányítania a figyelmet a fejlődő országoknak nyújtandó klímafinanszírozáshoz való hozzájárulásával. Az ázsiai ország ugyan maga is fejlődő ország az ENSZ szerint, vagyis nem kötelező pénzügyi támogatást nyújtania a szegényebb országoknak, de sokak szerint mint legnagyobb üvegházgáz-kibocsátótól, elvárható tőle, hogy a többi nagy szennyezőhöz hasonló forrást biztosítson. Kína lényegében így is döntött, ezzel is erősítve nemzetközi befolyását.

A kibocsátásban is történhet változás
Kép: canva

A klímacsúcs vitatott eredményei közé tartozik továbbá, hogy a résztvevőknek hosszú idő után sikerült megállapodniuk egy új globális szén-dioxid-kibocsátási piac alapszabályaiban: ez szintén növelheti az átálláshoz szükséges tiszta beruházásokat a szegényebb országokban, és segítheti a kibocsátáscsökkentési célok gyorsabb, olcsóbb elérését, ugyanakkor a kritikusok súlyos hibákra figyelmeztetnek, és arra, hogy a rendszer késleltetheti az érdemi kibocsátáscsökkentést.

Bár a Párizsi Klímaegyezményt aláíró 195 ország kormányának csak 2025 februárjában kell benyújtania az ENSZ-nek új, a korábbiaknál nagyobb kibocsátáscsökkentési terveiket és céljaikat tartalmazó, úgynevezett nemzetileg meghatározott hozzájárulásaikat (NDC), ezt néhány ország – az Egyesült Királyság, Brazília és az Egyesült Arab Emírségek – már a COP29-en megtette. A legnagyobb kibocsátók, a konferencia házigazdája, de a klímavédelem nemzetközi vezetőjeként fellépő Európai Unió viszont nem hozakodtak elő új tervekkel, sőt, utóbbi várhatóan a jövő évi határidőt sem fogja tudni tartani.

Szintén sikerült némi előrelépést elérni a metánkibocsátás és a hűtésből származó emisszió csökkentésére vonatkozó ígéretek formájában, valamint a közlekedés és a turizmus dekarbonizálása tekintetében, és a résztvevők arról is megegyeztek, hogy erősítik a víz dimenzióját a globális klímapolitikában.

A fentieken túl egyértelmű hiányérzetet okoz ugyanakkor az, hogy míg az egy évvel korábbi klímacsúcson a tárgyalások és az eredmények is utaltak a biológiai sokféleség és a természetalapú megoldások fontosságára a kibocsátáscsökkentés és a klímaalkalmazkodás terén, addig az idei folyamat során a természet – az élelmiszer-gazdasággal együtt – kevésbé volt előtérben.

A természetről kevés szó esett
Kép: canva

Minden szem Brazílián

A mögöttünk hagyott konferencián elmaradt eredmények pótlása, például a biológiai sokféleség ügyének szorosabb összekapcsolása a klímacselekvéssel részben a jövő évi klímacsúcsra marad. Az ezzel kapcsolatos várakozásokat pedig tovább erősíti, hogy a házigazda a feltörekvő piacokat, a fejlődő gazdaságokat, illetve a globális Délt is képviseli, illetve az Amazonas-vidék globális klímarezilienciában betöltött központi szerepét. Így a brazíliai Belémben a terv szerint 2025. november 10. és 21. között tartandó COP30 kritikus fontosságú az ígéretek és kötelezettségvállalások tettekre váltása szempontjából.

A jövő évi csúcs központi témái közé tartozhat a biológiai sokféleség mellett a globális klímafinanszírozási vállalások területén tapasztalható szakadék áthidalása, valamint a frissített nemzeti célkitűzéseket tartalmazó új tervek ügye, ahogyan a COP31 házigazdájáról is döntés születhet. A 2025-ös konferencia tehát nemcsak azért lesz mérföldkő a klímaügy történelmében, mert sorban a 30-ik lesz, hanem azért is, mert az egyik utolsó alkalmat kínálja az erőfeszítések egyre sürgetőbb fokozására, ahogy egyébként az ezzel kapcsolatos várakozásokat csak részben beváltó COP29 is.

Kiemelt kép: canva

search icon