Mindenki észrevette, hogy az élelmiszerek ára jócskán megemelkedett, nincs ez másképp a bio- és ökoélelmiszerekkel sem. De hogyan lehet így tartani a tudatos és egészséges étrendet? Körkérdésünkben a nagy élelmiszer-üzletláncok, a SPAR Magyarország és a Penny kommunikációs szakembereit kérdeztük az elmúlt időszak bio- és ökotermék-vásárlási szokásainak változásáról és arról, mire számítanak jövőre.
Az utóbbi években érezhetően megnövekedett a bio- és ökotermékek iránti kereslet. Az emberek igyekeztek egészségesebben élni. Hogyan változott ez a koronavírus-járvány idején, és mi jellemző most, az inflációs helyzetben?
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetője:
A világjárvány alatt tapasztaltunk egy általános forgalmi növekedést, ami a szóban forgó termékekre is vonatkozott. Jelenleg az extrém inflációs környezetben sajnos ezt a kategóriát is érinti a volumencsökkenés. Ugyanakkor van olyan vásárlói réteg, amely számára továbbra is fontosak a bio- és ökotermékek. Erre az igényre próbálunk választ adni.
Kazatsay Eszter, a Penny magyarországi kommunikációs vezetője:
Az egészséges szortimentünk bővítésével két fő célunk az ételintoleranciával küzdők igényeinek kiszolgálása, illetve az egészségtudatos életmódot folytató vásárlóközönség megszólítása volt. Végeztünk kutatásokat azzal kapcsolatban, hogy melyek a legfontosabb „egészséges” kategóriák a vásárlók számára, milyen termékeket keresnek, és ezeket hol keresik egy bolton belül.
A válaszokat figyelembe véve egy ideális alapválasztékot hoztunk létre, illetve ezen tulajdonságok alapján fogalmaztuk meg azt is, hogy a könnyebb tájékozódás érdekében ezeket blokkosítva helyezzük el boltjainkban a hűtött- és a szárazáru-egészség részlegen. Fontosnak tartjuk, hogy az alaptermékek az állandó választékban mindennap elérhetők legyenek. Ezek mellett időszakosan egy-egy akcióra hozunk újabb termékeket, hogy a változatosságot is biztosítani tudjuk vásárlóink számára. Ennek szellemében vezettük be a my Bio saját márkás termékcsaládunkat is.
Az infláció miatt megdrágult biotermékek népszerűsége hogyan változott?
M.M.: Továbbra is van kereslet a friss árukra (zöldségekre, gyümölcsökre, salátákra), hiszen ez összességében egy sokkal tágabb kategória. Az életmód területén nagyon népszerűek a növényi tejek, illetve a nemrég bevezetett saját márkás sporttermékek is.
K.E.: Kimutatásaink szerint az inflációs környezet nem fogta vissza a biotermékek iránti keresletet, utóbbi inkább még tovább növekedett. Ez leginkább a választék bővülésének, a rendszeres akcióknak, a kiemelt bolti kihelyezésnek és a versenyképes saját márkás my BIO ajánlatoknak köszönhető. Az elmúlt időszakban egyre több tapasztalatot szereztünk a vásárlói igényekkel kapcsolatban, ezért elérhetőbbé tettük a friss biozöldségeket és -gyümölcsöket, a boltokban kiemelt helyen kínáljuk őket vásárlóinknak.
Napjainkban mely egészségmegőrző termékek iránt a legnagyobb a kereslet?
M.M.: A népszerű Hungaricool termékinnovációs versenyünk idén már negyedszerre ad lehetőséget a hazai partnerek számára, hogy termékeik bekerüljenek a SPAR választékába. Emellett a Régiók Kincsei programunk is a kisebb helyi vállalkozások termékeinek ad teret a kijelölt régiókban és üzletekben.
K.E.: A Penny-nél hosszú ideje hangsúlyos az egészségtudatos és a vegán kínálat. Az áruházak „Egészségsziget” polcain a biotermékek mellett elérhetőek a gluténmentes és a cukorkontroll-termékek, a hűtőkben pedig kiemelt helyet kaptak a laktózmentes és az állati eredetű alapanyagot nem tartalmazó vegán árucikkek. A laktózmentes termékek a legkeresettebbek, de folyamatos keresletnövekedés tapasztalható a többi említett egészségkategóriában is.
A Food for Future 100 százalékban állati alapanyagoktól mentes, növényi alapú, vegán saját márkás termékeinket tavaly vezettük be a választékunkba. A vásárlói visszajelzések alapján úgy láttuk, hogy folyamatosan növekvő igény mutatkozik a hús- és tejtermékek kiváltására is. Az életforma vagy az ételintolerancia által generált szükséglet lefedése mellett ezek előnye, hogy a tisztán növényi termékeknek kisebb a karbonlábnyomuk, mint állati eredetű alternatíváiknak. A termékkínálatunkban megtalálható az állati eredetű összetevők nélkül előállított, növényi alapú burgerpogácsa is, továbbá a falatkák vagy éppen a sajtpótló.
Keresik-e önöknél a hazai, helyi termelők által előállított termékeket?
K.E.: A Penny számára évek óta kiemelt cél, hogy növelje a magyar termékek arányát mind a 228 hazai üzletében. Ennek eredményeként jelenleg az árucikkek közel kétharmadát hazai beszállítók biztosítják. Ezen termékek népszerűsége a mentes termékeinkkel együtt folyamatosan növekszik, hiszen azt tapasztaljuk, hogy az üzleteinkbe betérő közönség is előszeretettel választja a magyar termelők árucikkeit.
A Penny az ún. „Girbe-gurba” termékekkel is támogatja a gazdaságos bevásárlást. Ezek olyan, többnyire magyar termelőktől érkező, nem szabványos méretű, formájú zöldségek és gyümölcsök, amelyek beltartalma teljes értékű, ugyanakkor olcsóbb megoldások a vásárlók számára. A magyar gazdaságnak stabil bevételre van szüksége annak érdekében, hogy fejlődhessen. Ezért is döntöttünk úgy, hogy elsőként a magyarországi diszkontláncok között a gazdáktól átvesszük a másodosztályba sorolt girbe-gurba zöldségeket és gyümölcsöket. Így nemcsak támogatjuk őket a fenntartható gazdálkodásban, hanem egyúttal a munkahelymegőrzéshez és -teremtéshez is hozzájárulunk Magyarországon. Természetesen továbbra is kiemelt célunk, hogy kiváló beltartalmú zöldségeket és gyümölcsöket biztosítsunk vásárlóink számára.
Az európai országokban jóval elterjedtebb a bioélelmiszerek fogyasztása. Észrevehető más trend a fogyasztásukban, mint itthon?
K.E.: A trendet nagymértékben befolyásolja a vásárlóerő. A magyar vásárlók jelentős része nem tudja áthidalni a hagyományos és a bioélelmiszerek közötti árkülönbözetet, hiába vannak tisztában az utóbbiak előnyeivel.
Mire számítanak a biotermékek piacán 2023-ban?
M.M.: A biotermékek iránt továbbra is egyértelmű igényre számítunk, ugyanakkor nagy kérdés lesz, hogy ez az extrém inflációs környezet miképpen hat majd a vásárlóerőre. A választék optimalizálásával, illetve marketingkommunikációs támogatással és akciókkal igyekszünk a lehető legjobb választékot biztosítani a vásárlóinknak.
K.E.: 2023-ban a biotermékek iránti fogyasztói igény stabilizálódására számítunk, dinamikus növekedést nem prognosztizálunk. A stabilizálódás hátterében az elérhetőség jelentős javulása áll, ami az állandó választék kiszélesítésének és az akciós ajánlatok bővülésének köszönhető. Emellett sajnos úgy gondoljuk, hogy az árszintkülönbség továbbra is visszatartó erő lesz az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező háztartások esetében.