Elégséges erőfeszíteseket tesz a Facebook a klímaváltozással kapcsolatos álhírek terjedésének megakadályozására?
Elégséges erőfeszíteseket tesz a Facebook a klímaváltozással kapcsolatos álhírek terjedésének megakadályozására?

A Stop Funding Heat nevű kampánycsoport friss jelentése szerint a Facebook gerjeszti a klímahelyzettel kapcsolatos félretájékoztatást azáltal, hogy nem képes megbirkózni a félrevezető tartalmakkal, ezért a jelentés készítői felszólítják a vállalatokat arra, hogy bojkottálják a platformot, amíg nem tesznek jelentős lépéseket.

A szervezet szerint a probléma a következő hónapokban valószínűleg tovább fokozódik, mivel közeledik az ENSZ következő nagyszabású klímacsúcstalálkozója, a COP26.

Idén tartják az ENSZ legfontosabb éghajlat-változási csúcstalálkozóját a 2015-ös párizsi megállapodás óta. Az ehhez hasonló fontos eseményeket korábban is kisiklatták már dezinformációs kampányok – mint például a 2009-es „climategate” és a közelmúltban az ENSZ migrációs egyezménye esetében. A Facebooknak lépéseket kell tennie, mielőtt a félretájékoztatás eszkalálódik a platformján ebben a kritikus időszakban. Az emberek természetesen szabadon mondhatják és posztolhatják, amit akarnak, de a szólásszabadság nem egyenlő az elérés szabadságával. A Facebook ellenőrzése alatt áll, hogy milyen mértékben terjeszti a káros tartalmakat, és ajánlásaink mind a csökkentésre, nem pedig a cenzúrára összpontosítanak. Kivételt képeznek a fizetett hirdetések, mert szilárd meggyőződésünk, hogy egyetlen szervezetnek – beleértve a Facebookot is – sem szabadna közvetlenül pénzt kapnia azért, hogy klímaváltozással kapcsolatos álhíreket terjesszen.

mondta el Sean Buchan vezető kutató

A jelentés alapján petíciót indítottak, amelyben felszólítják a platformot, hogy tiltsa meg a klímatagadó oldalaknak a fizetett hirdetések megjelenését, zárja be a tényellenőrzési kiskapukat, amelyek révén a politikusok mentesülnek az éghajlattal kapcsolatos tényellenőrzés alól, és nyissa meg a kutatók és újságírók előtt az éghajlattal kapcsolatos félretájékoztatással kapcsolatos belső kutatásait.

A jelentés készítői úgy vélik, a Facebook eddigi erőfeszítései a probléma kezelésére „elégtelenek”, holott a platform tényellenőrzőket alkalmaz a félrevezető tartalmak címkézésére, és elindították a Klímatudományi Információs Központot, a félretájékoztatásnak kitett emberek nem mindig jutnak el a megfelelő tényellenőrzéshez.

A Facebook reagált a kritikákra, és rámutatott a probléma kezelése érdekében már megtett munkára.

Küzdünk az éghajlatváltozással kapcsolatos félretájékoztatás ellen azzal, hogy naponta több mint 100 000 embert kapcsolunk össze a vezető szervezetektől származó megbízható információkkal a Climate Science Information Centerünkön keresztül, és független tényellenőrző partnerek globális hálózatával együttműködve felülvizsgáljuk és értékeljük a tartalmakat. Ha hamisnak minősítik ezt a tartalmat, figyelmeztető feliratot adunk hozzá, és csökkentjük a terjesztését, hogy kevesebb ember lássa. Az olyan oldalak, csoportok és fiókok ellen is fellépünk, amelyek továbbra is hamis állításokat osztanak meg a klímatudományról.

reagált a vállalat szóvivője.

(Ecowatch)

(fotó: pexels – Tobias Dziuba)

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

search icon