Mi a helyzet az elektromos autók nemzetközi piacán?
Mi a helyzet az elektromos autók nemzetközi piacán?

Az Energiastratégia Intézet globális elemzésében, az elektromos autók eladásait, s azok töltőinfrastruktúráját vizsgálták világszerte, illetve az Európai Unióban.

Az elektromobilitás globális fejleményeit és trendjeit ismertető egyik legrangosabb kiadvány a Nemzetközi Energiaügynökség, évente megjelentet egy Global EV Outlook című jelentést. Ennek legutóbbi, 2024-es változata több előrejelzést is tartalmaz az elektromos autók eladásaival és a töltőinfrastruktúra kiépülésével kapcsolatban. A szervezet áprilisi prognózisa azt mutatta, hogy idén 18%-kal fog bővülni az elektromos autók piaca, és így globálisan mintegy 17 millió darabot adnak majd el ezekből a járművekből. Ez a tavaszi becslés viszont az Európában és az Egyesült Államokban jelenleg megfigyelhető iparági megtorpanás miatt nem biztos, hogy tényleg helytállónak bizonyul – olvasható az Energiastratégia Intézet elemzésében.

Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) októberi adatközlése szerint ugyanis noha az idei év első tíz hónapjának 8,9 milliós autóeladása 2023-mal összehasonlítva stabilnak tekinthető, az elektromos autók eladásai 4,9%-kal, a plug-in hibrideké pedig 7,2%-kal lettek alacsonyabbak – és így az előbbi kategória piaci részesedése 0,8 százalékponttal, a másodiké pedig 0,7 százalékponttal került lejjebb – mint a tavalyi év hasonló időszakában.

Az elemzés kiemeli, hogy figyelembe kell venni azt is, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint a 2024 első negyedévében világszerte eladott elektromos autók száma 25%-kal magasabb volt ugyanennek az időszaknak az egy évvel korábbi értékesítéseinél, az idei év első három hónapjában pedig annyi elektromos autót adtak el a világon, mint 2020 egészében. Ráadásul az eladások egy jelentős szelete Kínához köthető, ahol most novemberben ünnepelték meg, hogy idén sikerült több mint 10 milliónyi tölthető – tisztán elektromos vagy hibrid – autót gyártaniuk (ebből 9,75 millió darabot adtak el, és az eladásokon belül 5,83 millió volt a kizárólag elektromos hajtású járművek száma, mely utóbbi éves alapon 13%-os növekedést jelent).

Noha valószínűleg a korábban előrevetített aránynál lassabb ütemben, de az utakon futó elektromos autók száma fokozatosan növekszik, ez pedig maga után vonja az azt kiszolgáló infrastruktúra szükségszerű fejlődését. Ezt azt jelenti, hogy a hálózat kapacitásának és a töltőpontok számának is hasonló ütemben kellene növekednie, mint az elektromos autók piacának.

Az Európai Unió korábbi irányelve azt tartotta ideálisnak, ha minden tíz elektromos járműre legalább egy töltőállomás jut. Jóllehet az újabb, jelenleg hatályos uniós irányelv a teljes gépjárműállományt tekinti a számítás alapjának, az egy töltőállomásra jutó autók száma továbbra is jó viszonyítási alap, és több nemzetközi elektromobilitási elemzés is mérvadó mutatónak tartja, ha az egyes országok ezen a téren elért fejlettségét kívánja bemutatni.

A teljes elemzés az Energiastratégia Intézet publikációjában olvasható.

(Energiastratégia Intézet)

Fotó: Canva

search icon