



Az Európai Unió által korábban megfogalmazott célok szerint 2035-től már nem lehetett volna eladni új, belső égésű motorokkal szerelt járműveket. Ezt a szabályozást puhították most fel, lélegzetvételhez juttatva ezzel az egyre nagyobb válságba süllyedő európai autóipart.
Az Európai Bizottság keddi javaslata alapján a gyártóknak 90%-kal kellene csökkenteni az üvegházhatású gázok kibocsátását, szemben az eddigi 100%-kal. A maradék 10%-ot alacsony kibocsátású gyártástechnológiákkal, illetve például bioüzemanyagok használatával kompenzálhatnák.
A tervezet zöld lámpát adhat a belső égésű motorral szerelt autóknak és a hibrideknek is, szemben az elektromos hajtású autók eddig erőltetett kizárólagosságával.
A javaslat fellélegzést hozhat az európai autóipar számára, amely az elmúlt években – egy-két gyártót leszámítva – komoly mélyrepülésben van. A gyártók nehezen bírják a versenyt a kínai állam által támogatott olcsó márkákkal, és úgy tűnik, a fogyasztói igények sem az EU elképzeléséhez igazodtak.
Sajtóhírek szerint a javaslat Friedrich Merz német kancellár, Giorgia Meloni olasz miniszterelnök, valamint az európai autóipar-lobbi eredménye, ami a fentiek fényében érthető is.
Ahhoz, hogy a tervezet jogerőre léphessen, az Európai Parlamentnek is támogatnia kell majd.