Ă–n tudja, hogy mibĹ‘l Ă©s hol kĂ©szĂĽl a ruhája? Ha fast fashion ĂĽzletekben vásárol, akkor valĂłszĂnűleg vegyszerrel kezelt műszálbĂłl egy távol-keleti gyárban, amelynek a munkásait Ă©hbĂ©rĂ©rt dolgoztatják. De vajon lehet-e egyáltalán etikusan öltözködni? A divany.hu cikke utánajárt a kizsákmányolĂł divatipar legfĂ©ltettebb titkainak.
A divat valós ára
A három Ă©ve kĂ©szĂĽlt The True Cost cĂmű dokumentumfilm a kizsákmányolĂł bangladesi ruhagyárak munkakörĂĽlmĂ©nyeit mutatja be, közĂ©ppontban a több ezer munkásra omlott, fast fashion igĂ©nyeket kielĂ©gĂtĹ‘ ruhagyárral.
A film rávilágĂtott arra, mennyi káros következmĂ©nye van, hogy mi, eurĂłpaiak hetente Ăşj kollekciĂłk darabjaival tölthetjĂĽk fel gardrĂłbunkat, kezdve a mĂ©rgezĹ‘ vegyszerek használatátĂłl, az olcsĂł munkaerĹ‘ kizsákmányolásán át a megunt ruhák környezetszennyezĹ‘ hatásáig.
A tragédia a divatipar számos sebhelyét megpiszkálta, a megfelelő munkakörülmények hiánya nem az egyetlen probléma a 21. századi ruhagyártásban.
Mi fán terem az etikus divat?
Ha etikus divatrĂłl van szĂł, Ăşgy tűnik, elĂ©g sok feltĂ©telnek meg kell felelni, nem csoda, ha a vásárlĂł azt sem tudja, hova kapjon. „MegprĂłbálom kiderĂteni, hogy mik azok az informáciĂłk, amiket magamtĂłl is megtudhatok, ha a kezembe veszek egy ruhát egy boltban. A cĂmkĂ©k a mosási Ă©s vasalási ĂştmutatĂłkon tĂşl elárulják a termĂ©k anyagát, árát Ă©s a származási országot. FenntarthatĂłság szempontjábĂłl ez mind árulkodĂł informáciĂł.
Ha egy pĂłlĂłt Bangladesben gyártottak, poliĂ©szterbĹ‘l kĂ©szĂĽlt Ă©s mindössze 1290 forintba kerĂĽl, arra következtethetek, hogy a kĂ©szĂtĹ‘je az ára töredĂ©kĂ©t kaphatta kĂ©zhez.
Ráadásul az ideszállĂtása több energiát emĂ©szthetett fel, mint ha az országban varrták volna, az anyaga nehezen lebomlĂł műanyag, Ă©s biominĹ‘sĂtĂ©s hĂján biztosan vegyszerekkel kezeltĂ©k.” – mondta KokasnĂ© dr. Palicska LĂvia, az Innovatext Zrt. vezĂ©rigazgatĂłja
A nagy ellentmondások
Habár a minĹ‘sĂtĂ©sek kevĂ©sbĂ© ismertek itthon, a fogyasztĂłk többsĂ©ge mĂ©gis tisztában van azzal, hogy mit jelent a biopamut egy ruhánál, Ă©s az biztos, hogy a környezettudatos vásárlĂłk szemĂ©t vonzzák a zöld cĂmkĂ©k, amit a fast fashion márkák többsĂ©ge ki is használ anĂ©lkĂĽl, hogy bármilyen minĹ‘sĂtĂ©ssel rendelkezne.
A H&M Conscious elnevezésű kollekciója a fenntarthatóság jegyében készül, emellett egy dán riportfilm nemrég arról számolt be, hogy a cég évente 12 tonna új ruhát éget el.
A C&A biopamut termĂ©keire bĂĽszke, de az ĂĽzleteibĹ‘l hĂvtak már vissza bĹ‘rdzsekit vegyszertartalmának határĂ©rtĂ©k feletti szintje miatt.
Mengyán Eszter, a Holy Duck fenntartható divattal foglalkozó blog szerzője szerint alapvetően jó, hogy ezek a cégek az innovációk mögé állnak és ökokollekciókat adnak ki, de ettől még nem lesznek fenntarthatók.
Mi a helyzet itthon?
„Kelet-EurĂłpában mi mĂ©g gyerekcipĹ‘ben járunk” – mondja KokasnĂ© dr. Palicska LĂvia a fenntarthatĂł divat itthoni helyzetĂ©re reagálva. „Nyugat-EurĂłpában sokkal nagyobb igĂ©ny van erre. Ha a kereslet nem hĂşzza a kĂnálatot, akkor nem tudnak fenntarthatĂł irányba elmenni. Én azt gondolom, hogy a jövĹ‘ben ez változni fog, ahogyan az Ă©lelmiszer-fogyasztásban is egyre tudatosabbak vagyunk.”
A teljes cikk itt olvashatĂł.
Forrás: https://divany.hu/offline/2018/07/05/fast-fashion-fenntarthatosag/