Ennyibe kerül valójában egy 1290 forintos póló előállítása
Ennyibe kerül valójában egy 1290 forintos póló előállítása

Ön tudja, hogy miből és hol készül a ruhája? Ha fast fashion üzletekben vásárol, akkor valószínűleg vegyszerrel kezelt műszálból egy távol-keleti gyárban, amelynek a munkásait éhbérért dolgoztatják. De vajon lehet-e egyáltalán etikusan öltözködni? A divany.hu cikke utánajárt a kizsákmányoló divatipar legféltettebb titkainak.

A divat valós ára

A három Ă©ve kĂ©szĂĽlt The True Cost cĂ­mű dokumentumfilm a kizsákmányolĂł bangladesi ruhagyárak munkakörĂĽlmĂ©nyeit mutatja be, közĂ©ppontban a több ezer munkásra omlott, fast fashion igĂ©nyeket kielĂ©gĂ­tĹ‘ ruhagyárral.

A film rávilágított arra, mennyi káros következménye van, hogy mi, európaiak hetente új kollekciók darabjaival tölthetjük fel gardróbunkat, kezdve a mérgező vegyszerek használatától, az olcsó munkaerő kizsákmányolásán át a megunt ruhák környezetszennyező hatásáig.

A tragédia a divatipar számos sebhelyét megpiszkálta, a megfelelő munkakörülmények hiánya nem az egyetlen probléma a 21. századi ruhagyártásban.

Mi fán terem az etikus divat?

Ha etikus divatról van szó, úgy tűnik, elég sok feltételnek meg kell felelni, nem csoda, ha a vásárló azt sem tudja, hova kapjon. „Megpróbálom kideríteni, hogy mik azok az információk, amiket magamtól is megtudhatok, ha a kezembe veszek egy ruhát egy boltban. A címkék a mosási és vasalási útmutatókon túl elárulják a termék anyagát, árát és a származási országot. Fenntarthatóság szempontjából ez mind árulkodó információ.

Ha egy pólót Bangladesben gyártottak, poliészterből készült és mindössze 1290 forintba kerül, arra következtethetek, hogy a készítője az ára töredékét kaphatta kézhez.

Ráadásul az ideszállĂ­tása több energiát emĂ©szthetett fel, mint ha az országban varrták volna, az anyaga nehezen lebomlĂł műanyag, Ă©s biominĹ‘sĂ­tĂ©s hĂ­ján biztosan vegyszerekkel kezeltĂ©k.” â€“ mondta KokasnĂ© dr. Palicska LĂ­via, az Innovatext Zrt. vezĂ©rigazgatĂłja

A nagy ellentmondások

Habár a minősítések kevésbé ismertek itthon, a fogyasztók többsége mégis tisztában van azzal, hogy mit jelent a biopamut egy ruhánál, és az biztos, hogy a környezettudatos vásárlók szemét vonzzák a zöld címkék, amit a fast fashion márkák többsége ki is használ anélkül, hogy bármilyen minősítéssel rendelkezne.

A H&M Conscious elnevezĂ©sű kollekciĂłja a fenntarthatĂłság jegyĂ©ben kĂ©szĂĽl, emellett egy dán riportfilm nemrĂ©g arrĂłl számolt be, hogy a cĂ©g Ă©vente 12 tonna Ăşj ruhát Ă©get el.

A C&A biopamut termĂ©keire bĂĽszke, de az ĂĽzleteibĹ‘l hĂ­vtak már vissza bĹ‘rdzsekit vegyszertartalmának határĂ©rtĂ©k feletti szintje miatt.

Mengyán Eszter, a Holy Duck fenntartható divattal foglalkozó blog szerzője szerint alapvetően jó, hogy ezek a cégek az innovációk mögé állnak és ökokollekciókat adnak ki, de ettől még nem lesznek fenntarthatók.

Mi a helyzet itthon?

„Kelet-EurĂłpában mi mĂ©g gyerekcipĹ‘ben járunk” – mondja KokasnĂ© dr. Palicska LĂ­via a fenntarthatĂł divat itthoni helyzetĂ©re reagálva. „Nyugat-EurĂłpában sokkal nagyobb igĂ©ny van erre. Ha a kereslet nem hĂşzza a kĂ­nálatot, akkor nem tudnak fenntarthatĂł irányba elmenni. Én azt gondolom, hogy a jövĹ‘ben ez változni fog, ahogyan az Ă©lelmiszer-fogyasztásban is egyre tudatosabbak vagyunk.”

A teljes cikk itt olvashatĂł.

Forrás: https://divany.hu/offline/2018/07/05/fast-fashion-fenntarthatosag/

search icon