A Világgazdasági Fórum és a McKinsey közös tanulmánya szerint a fenntartható (CO2 semleges) repülést a fenntartható repülőgép-üzemanyagok hozhatják el számunkra.
A légi közlekedési jelentős szereplői létrehoztak egy koalíciót a Világgazdasági Fórum kezdeményezésével, amelynek célja, hogy az évszázad közepére a szektor elérje a karbonsemlegességet.
Az összefogásban olyan iparági szereplők vesznek részt, mint a KLM, az Airbus, a Boeing, a Neste Oyj, a Shell, valamint a Heathrow és a Schiphol repülőtér -számolt be róla a vg.hu.
A közlekedési szektor – beleértve a szállítási és a szállítmányozási szektort is – károsanyag-kibocsátása a globális energiaiparhoz köthető szennyezés egyötödét teszi ki.
A légi közlekedés éves szinten nagyságrendileg egymilliárd metrikus tonna káros anyagot termel, ami a globális szén-dioxid-kibocsátásnak körülbelül a 3 százaléka.
Ennek a problémának a kulcsaként azonosítja a legtöbb szereplő a fenntartható repülőgép-üzemanyagok (SAF) minél korábbi bevezetését.
Norvégia például előírás már ma is, hogy az országban a repülőgép-üzemanyag 0,5 százalékának fenntarthatónak kell lennie, ez az arány 2030-ra 30 százalékra nő, és a tervek szerint 2040-ben a rövid távú utak esetében már csak a száz százalékban elektromos hajtás lesz engedélyezett.
A szervezet célja, hogy a SAF-ot 2030-ra széleskörűen használja az iparág, elősegítve a karbonsemleges repülést. Bár tavaly még csupán 200 ezer metrikus tonnányit állítottak elő világszerte a fenntartható repülőgép-üzemanyagból – ami a kereskedelmi légi járatok által felhasznált 300 millió tonnának csupán a töredéke –, a kezdeményezés jó lehetőség arra, hogy az ágazat szereplői a SAF területén a továbbiakban együttműködjenek.A termelés felfuttatásával már 2030-ra elterjedhet a SAF használata a teljes légi közlekedésben.
(Ez persze nem fog feloldozást adni az olyan teljesen felfoghatatlan és fájdalmasan pazarló szolgáltatást igénybevevőknek mint akikről ebben a cikkünkben számoltunk be:)
(vg.hu)