
Csalár Bence a magyar divatipar minden szegletĂ©t ismeri. Tudja, milyen a tervezĹ‘pult mögött állni, tudja, hogy Ă©rdemes anyagot választani Ă©s kampányfotĂłzást szervezni, tudja, milyen blogot vezetni Ă©s könyvet Ărni a tĂ©mában, Ă©s azt is tudja, hogy lehet a fiatalabb generáciĂłkat tudatosságra nevelni.
A divatbloggert a fenntarthatĂł gardrĂłb hogyanjárĂłl Ă©s miĂ©rtjĂ©rĹ‘l, saját ruhatárárĂłl, a greenwashing veszĂ©lyeirĹ‘l Ă©s a kudarcok feldolgozásárĂłl is kĂ©rdezte a Forbes ĂşjságĂrĂłja.
Valójában a mai napig ködös kicsit a fenntarthatóság fogalma – számodra mit jelent?
„A divatipar egy erĹ‘teljes gazdasági motor. A szĂłtári definĂciĂł szerint a fenntarthatĂłság az, amikor teljesĂĽl a társadalmi Ă©s a gazdasági fejlĹ‘dĂ©s, de közben figyelembe vesszĂĽk a környezetvĂ©delem szempontjait is.” – válaszolja Bence, Ă©s azt is hozzáteszi: A fenntarthatĂłság sok mĂłdon megfoghatĂł, Ă©s fontos, hogy lebontsuk az azzal kapcsolatos sztereotĂpiákat. A szĂł hallatán sokan mĂ©g mindig az oversize zsákvászon ruhákra asszociálnak, pedig ma már rengeteg izgalmas lehetĹ‘sĂ©g áll rendelkezĂ©sre.
Mehetsz turiba, cserĂ©lhetsz ruhát, vagy dönthetsz a javĂttatás mellett az Ăşj megvásárlása helyett. Emellett az is fontos szempont, hogy törekszel a ruha megĂłvására, Ă©s Ăşgy mosod Ă©s tárolod, hogy minĂ©l tovább funkcionáljon.
A fenntarthatóság ott kezdődik, hogy elgondolkozol a ruha értékén, ismered a gyártási körülményeket, és szeretettel hordod.
Csalár Bence a greenwashingrĂłl is határozott vĂ©lemĂ©nyt formál: PET-palackos ábrákkal Ă©s zöld ĂşjrahasznosĂtott lĂłgĂłkkal vannak tele a kirakatok, viszont ennek nagy rĂ©sze csak greenwashing, Ă©s nincs mögötte valĂłs cselekedet. Most van az a pont, amikor a rengeteg felĂ©nk özönlĹ‘ informáciĂłt tudatosan kell szelektálnunk, hogy elkerĂĽljĂĽk a megtĂ©vesztĂ©st. Meg kell Ă©rteniĂĽk az embereknek, hogy a fenntarthatĂłság nem csak annyit jelent, hogy a pĂłlĂł biopamutbĂłl kĂ©szĂĽl, hanem ismernĂĽnk kell a gyártási körĂĽlmĂ©nyeket is.
Ebből adódik a kérdés, hogy egy laikus ember miként tud különbséget tenni greenwashing és hiteles márka között.
„A legegyszerűbb, ha megnĂ©zzĂĽk a cĂmkĂ©t. A cĂmkĂ©ben feltĂĽntetik a tanĂşsĂtványt, ami bizonyĂtja az anyagbeszerzĂ©s Ăştját Ă©s a gyártás körĂĽlmĂ©nyeit. Emellett bátran ajánlom pĂ©ldául a GoodOnYou applikáciĂłt, ami rangsorolja a márkákat fenntarthatĂłság Ă©s etikusság alapján. Ha egy márkán nem látsz minĹ‘sĂtĂ©st, jobb, ha nem hiszel egy zöldre változtatott lĂłgĂłnak önmagában.” – mondja Csalár Bence.
A riporter a jövőbeli terveiről, és arról is kérdezte a divatbloggert, hogyan lehet a legjobban átadni a divattal kapcsolatos tudatosságot?
„Ahogy a gyerekek megnyilvánulnak az iskolában, az nagyban tĂĽkrözi azt, amit otthon láttak. Szerintem a fogyasztĂłi szokások is Ăgy alakulnak ki, ezĂ©rt az lenne a legjobb, ha a gyerekeknek Ă©s szĂĽlĹ‘knek összevontan mesĂ©lhetnĂ©nk arrĂłl, milyen problĂ©mák lĂ©teznek a divatiparban, Ă©s miĂ©rt fontos, hogy felelĹ‘ssĂ©get vállaljunk korosztálytĂłl fĂĽggetlenĂĽl.” – jelentette ki a szakĂ©rtĹ‘.
(Forrás: forbes.hu Kép: pexels.com)
