Fenntarthatóság, divat és jövő – Csalár Bence gondolatai a magyar divatvilágról
Fenntarthatóság, divat és jövő – Csalár Bence gondolatai a magyar divatvilágról

Csalár Bence a magyar divatipar minden szegletét ismeri. Tudja, milyen a tervezőpult mögött állni, tudja, hogy érdemes anyagot választani és kampányfotózást szervezni, tudja, milyen blogot vezetni és könyvet írni a témában, és azt is tudja, hogy lehet a fiatalabb generációkat tudatosságra nevelni.

A divatbloggert a fenntartható gardrób hogyanjáról és miértjéről, saját ruhatáráról, a greenwashing veszélyeiről és a kudarcok feldolgozásáról is kérdezte a Forbes újságírója.

Valójában a mai napig ködös kicsit a fenntarthatóság fogalma – számodra mit jelent?

„A divatipar egy erĹ‘teljes gazdasági motor. A szĂłtári definĂ­ciĂł szerint a fenntarthatĂłság az, amikor teljesĂĽl a társadalmi Ă©s a gazdasági fejlĹ‘dĂ©s, de közben figyelembe vesszĂĽk a környezetvĂ©delem szempontjait is.” – válaszolja Bence, Ă©s azt is hozzáteszi: A fenntarthatĂłság sok mĂłdon megfoghatĂł, Ă©s fontos, hogy lebontsuk az azzal kapcsolatos sztereotĂ­piákat. A szĂł hallatán sokan mĂ©g mindig az oversize zsákvászon ruhákra asszociálnak, pedig ma már rengeteg izgalmas lehetĹ‘sĂ©g áll rendelkezĂ©sre.

Mehetsz turiba, cserélhetsz ruhát, vagy dönthetsz a javíttatás mellett az új megvásárlása helyett. Emellett az is fontos szempont, hogy törekszel a ruha megóvására, és úgy mosod és tárolod, hogy minél tovább funkcionáljon.

A fenntarthatóság ott kezdődik, hogy elgondolkozol a ruha értékén, ismered a gyártási körülményeket, és szeretettel hordod.

Csalár Bence a greenwashingról is határozott véleményt formál: PET-palackos ábrákkal és zöld újrahasznosított lógókkal vannak tele a kirakatok, viszont ennek nagy része csak greenwashing, és nincs mögötte valós cselekedet. Most van az a pont, amikor a rengeteg felénk özönlő információt tudatosan kell szelektálnunk, hogy elkerüljük a megtévesztést. Meg kell érteniük az embereknek, hogy a fenntarthatóság nem csak annyit jelent, hogy a póló biopamutból készül, hanem ismernünk kell a gyártási körülményeket is.

Ebből adódik a kérdés, hogy egy laikus ember miként tud különbséget tenni greenwashing és hiteles márka között.

„A legegyszerűbb, ha megnĂ©zzĂĽk a cĂ­mkĂ©t. A cĂ­mkĂ©ben feltĂĽntetik a tanĂşsĂ­tványt, ami bizonyĂ­tja az anyagbeszerzĂ©s Ăştját Ă©s a gyártás körĂĽlmĂ©nyeit. Emellett bátran ajánlom pĂ©ldául a GoodOnYou applikáciĂłt, ami rangsorolja a márkákat fenntarthatĂłság Ă©s etikusság alapján. Ha egy márkán nem látsz minĹ‘sĂ­tĂ©st, jobb, ha nem hiszel egy zöldre változtatott lĂłgĂłnak önmagában.” – mondja Csalár Bence.

A riporter a jövőbeli terveiről, és arról is kérdezte a divatbloggert, hogyan lehet a legjobban átadni a divattal kapcsolatos tudatosságot?

„Ahogy a gyerekek megnyilvánulnak az iskolában, az nagyban tĂĽkrözi azt, amit otthon láttak. Szerintem a fogyasztĂłi szokások is Ă­gy alakulnak ki, ezĂ©rt az lenne a legjobb, ha a gyerekeknek Ă©s szĂĽlĹ‘knek összevontan mesĂ©lhetnĂ©nk arrĂłl, milyen problĂ©mák lĂ©teznek a divatiparban, Ă©s miĂ©rt fontos, hogy felelĹ‘ssĂ©get vállaljunk korosztálytĂłl fĂĽggetlenĂĽl.” – jelentette ki a szakĂ©rtĹ‘.

(Forrás: forbes.hu Kép: pexels.com)

search icon