Megállapodásra jutott az Európai Bizottság és az Európa Parlament az új úthasználati díjakra vonatkozó közös szabályozás kapcsán, mely Euromatrica direktíva néven ismert.
A javaslat egyik fő elemeként az transzeurópai közlekedési hálózaton (TEN-T) az eddigi, jellemzően időarányos díjak helyett az úthasználat arányában fizettetnének a teherautók fenntartóival. Ez legkorábban 2023-tól kiegészül azzal is, hogy a díjak megállapításánál figyelembe veszik majd a járművek fajlagos szén-dioxid-kibocsátását is.
Ahogy a totalcar.hu írja, a változtatások célja az, hogy a szén-dioxid- és károsanyag-kibocsátás mértékének csökkentésére ösztönözzék a szállítási vállalkozásokat, illetve ezen keresztül kevesebbet szennyező járművek kifejlesztésére a járműipart.
Az időarányos díjszedés csak a TEN-T hálózatán lenne kötelező, az ezen kívüli útvonalak díjszabásának alakítása ezután is a tagállamok hatáskörében maradnának. Ebből arra is következtetni lehet, hogy a javaslat fő célja a nemzetközi teherforgalom szennyezésének csökkentése.
A TEN-T közúti szakaszai hazánkban csak az autópályákat érinti.