



Katar 2010-ben, meglehetĆsen furcsa körĂŒlmĂ©nyek között, nyerte el a 2022-es FIFA labdarĂșgĂł-vilĂĄgbajnoksĂĄg rendezĂ©si jogĂĄt. Akkor a szervezĆk azt az ĂgĂ©retet tettĂ©k, hogy a torna szĂ©n-dioxid-semleges lesz. Ez mĂĄr akkor is tĂșlzott vĂĄllalĂĄsnak tƱnt, hiszen a vilĂĄgbajnoksĂĄghoz szĂŒksĂ©ges infrastruktĂșra csak nyomokban ĂĄllt kĂ©szen, az Ă©pĂtkezĂ©sek pedig köztudottan rengeteg kibocsĂĄtĂĄssal jĂĄrnak. MegnĂ©ztĂŒk, mi vĂĄlt valĂłra a szervezĆk ĂgĂ©reteibĆl.
A Carbon Market Watch, szĂ©n-dioxid-kibocsĂĄtĂĄsi kĂ©rdĂ©sekkel foglalkozĂł csoport kutatĂĄsa szerint a katari vilĂĄgbajnoksĂĄg fĆkĂ©nt kreatĂv könyvelĂ©ssel, semmint tĂ©nyleges kibocsĂĄtĂĄs-csökkentĂ©ssel Ă©rheti el a karbonsemlegessĂ©get. A szervezĆk ĂĄltal bemutatott szĂĄmĂtĂĄsok, melyeket a svĂĄjci szĂ©khelyƱ South Pole tanĂĄcsadĂł cĂ©g kĂ©szĂtett, nagyvonalĂșan kihagynak nĂ©hĂĄny jelentĆs kibocsĂĄtĂĄsi forrĂĄst, fĆkĂ©pp a stadionok Ă©pĂtĂ©sĂ©hez kapcsolĂłdĂłan.
A kĂŒlönbsĂ©g olyan jelentĆs, hogy a szervezĆk becslĂ©sĂ©hez kĂ©pest akĂĄr 8-szoros is lehet a valĂłdi kibocsĂĄtĂĄs. A pĂĄrizsi szĂ©khelyƱ kibocsĂĄtĂĄskalkulĂĄciĂłval, -csökkentĂ©ssel Ă©s -ellentĂ©telezĂ©ssel foglalkozĂł startup, a Greenly vezĂ©rigazgatĂłja szerint a 2022-es torna âminden idĆk legnagyobb kibocsĂĄtĂĄsĂș vilĂĄgbajnoksĂĄgaâ lesz. A tornĂĄt szervezĆ Supreme Committee for Delivery & Legacy szerint 3,6 milliĂł tonna szĂ©n-dioxid-egyenĂ©rtĂ©k lesz a rendezvĂ©ny teljes emissziĂłja, papĂron. ĂsszehasonlĂtĂĄskĂ©pp a legutĂłbbi, 2018-as oroszorszĂĄgi tornĂĄn ez a mutatĂł 2,1 milliĂł tonna volt.
Mit jelent a szén-dioxid-semlegesség?
Az EurĂłpai Parlament meghatĂĄrozĂĄsa szerint a karbonsemlegessĂ©g azt jelenti, hogy megvalĂłsul az egyensĂșly a kibocsĂĄtott szĂ©n-dioxid, illetve a lĂ©gkörbĆl kivont Ă©s szĂ©nelnyelĆkben tĂĄrolt szĂ©n-dioxid mennyisĂ©ge között.
KorĂĄbban sok szĂł esett a stadionokban hasznĂĄlt lĂ©gkondicionĂĄlĂłkrĂłl is. Ezekkel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a tornĂĄt eredetileg nyĂĄron terveztĂ©k megrendezni, a vĂĄrhatĂł extrĂ©m hĆsĂ©g miatt azonban a FIFA kĂ©sĆbb mĂłdosĂtotta a kiĂrĂĄst, Ăgy rendhagyĂł mĂłdon novemberben Ă©s decemberben tartjĂĄk a mĂ©rkĆzĂ©seket, amikor mĂĄr valamivel elviselhetĆbb a klĂma mĂ©g Katarban is. Az addigra mĂĄr beszerelt lĂ©gkondik persze maradtak, Ă©s hasznĂĄlni is fogjĂĄk Ćket, de ahogy azt a Carbon Market Watch kutatĂłja, Gilles Dufrasne mondta, ezek hatĂĄsa âviszonylag minimĂĄlis a stadionok Ă©pĂtĂ©sĂ©bĆl vagy a lĂ©gi közlekedĂ©sbĆl szĂĄrmazĂł teljes kibocsĂĄtĂĄshoz kĂ©pestâ.
A terĂŒletĂ©t tekintve Katar kevesebb mint harmadĂĄt teszi ki a DunĂĄntĂșlnak. Ehhez kĂ©pest a 64 meccses vĂ©bĂ©re 7 Ășj stadiont Ă©pĂtettek. Ezek a torna utĂĄn jĂł esĂ©llyel kihasznĂĄlatlanok lesznek. Az elmĂșlt idĆszak vilĂĄgbajnoksĂĄgaira OroszorszĂĄgban, BrazĂliĂĄban vagy Ă©pp DĂ©l-AfrikĂĄban Ă©pĂŒlt stadionok jelentĆs rĂ©szĂ©re is ez a sors vĂĄrt, pedig elĆbbiek jĂłval komolyabb futballkultĂșrĂĄval, illetve hazai bajnoksĂĄggal bĂŒszkĂ©lkedhetnek, mint az Ăböl-menti emĂrsĂ©g. Ahogy Gilles Dufrasne mondja, ârendkĂvĂŒl valĂłszĂnƱtlen, hogy Katar valaha is megĂ©pĂtette volna ezeket a stadionokat a vilĂĄgbajnoksĂĄg nĂ©lkĂŒlâ.
Ennek ellenĂ©re a szervezĆk az emissziĂł meghatĂĄrozĂĄsakor Ășgy szĂĄmoltak, hogy ezeket Ă©vtizedekig hasznĂĄljĂĄk majd, Ăgy a valĂłdi kibocsĂĄtĂĄs csak csekĂ©ly rĂ©szĂ©t vettĂ©k alapul. A Carbon Market Watch becslĂ©se szerint, ha a stadionokhoz köthetĆ kibocsĂĄtĂĄst nem kreatĂvan, hanem a valĂłsĂĄgnak megfelelĆen könyveltĂ©k volna el, akkor nagyjĂĄbĂłl 1,4 milliĂł tonna szĂ©n-dioxiddal magasabb lenne a vĂ©geredmĂ©ny.
A nemzetközi gyakorlatban egyre elterjedtebb, hogy az egy-egy vilĂĄgversenyre felhĂșzott lĂ©tesĂtmĂ©nyek tervezĂ©sekor figyelembe veszik a kĂ©sĆbbi hasznosĂtĂĄsi lehetĆsĂ©geket. Adott esetben visszabonthatĂł mĂłdon Ă©pĂtik, vagy eleve több funkciĂłsra tervezik Ćket. A katari szervezĆk csak egyetlen stadion, a âStadium 974â esetĂ©ben vettĂ©k figyelembe ezeket a szempontokat. A lĂ©tesĂtmĂ©ny neve az Ćt alkotĂł 974 hajĂłzĂĄsi kontĂ©nerre vonatkozik, melyeket a vĂ©bĂ© utĂĄn helyi infrastruktĂșra-fejlesztĂ©sre hasznĂĄlnak majd fel. A tervek szerint ĂŒzleti központ Ă©s vĂzparti lĂ©tesĂtmĂ©nyek szĂŒletnek belĆlĂŒk.
A szĂ©n-dioxid-semleges vĂ©bĂ© egyik fontos eleme, hogy a szervezĆk a kibocsĂĄtĂĄs ellensĂșlyozĂĄsĂĄra karbonkrediteket vĂĄsĂĄroltak, nagyjĂĄbĂłl 350 ezer tonna szĂ©n-dioxid-egyenĂ©rtĂ©kben. EbbĆl megĂșjulĂłenergia-projekteket finanszĂroztak, ĂĄm itt is akad egy kis bökkenĆ. A SzerbiĂĄban, valamint TörökorszĂĄgban megvalĂłsulĂł megĂșjulĂł energiĂĄs projektek alapvetĆen piaci körĂŒlmĂ©nyek között is lĂ©trejöhettek volna, hiszen napjainkban komoly befektetĂ©si potenciĂĄl rejlik bennĂŒk. A katari pĂ©nzekbĆl ezek helyett valĂłban a szĂ©n-dioxid-kibocsĂĄtĂĄs csökkentĂ©sĂ©t, illetve az ĂŒveghĂĄzhatĂĄsĂș gĂĄzok megkötĂ©sĂ©t szolgĂĄlĂł projekteket lehetett volna tĂĄmogatni.
A Greenpeace közel-keleti szĂĄrnyĂĄnak programigazgatĂłja, Julien Jreissati szerint a vĂ©bĂ© nettĂł nulla kibocsĂĄtĂĄsĂĄra vonatkozĂł ĂĄllĂtĂĄsok a greenwashing vagy az egyre inkĂĄbb a közbeszĂ©dben is megjelenĆ fogalom, a sportwashing tĂĄrgykörĂ©be tartoznak. A mĂĄr emlĂtett Greenly vezĂ©rigazgatĂłja, Alexis Normand szerint senki nem ĂĄllĂthatja magĂĄrĂłl, hogy karbonsemleges, amĂg az egĂ©sz vilĂĄg nem lesz az. Mint mondja, ânincs elĂ©g projekt ahhoz, hogy mindent ellensĂșlyozni lehessen. MĂĄskĂŒlönben mĂĄr rĂ©gen megoldottuk volna az Ă©ghajlatvĂĄltozĂĄst.â
A kibocsĂĄtĂĄs nem az egyetlen problĂ©ma az olajmonarchia ĂĄltal rendezett vilĂĄgverseny körĂŒl, de jĂłl mutatja, hogy tovĂĄbbra is a pĂ©nz beszĂ©l, ha egy sportesemĂ©nyhez kapcsolĂłdĂłan felmerĂŒl a környezetszennyezĂ©s kĂ©rdĂ©se.