FocivĂ©bĂ© – fenntarthatĂłsĂĄg – 1:0
FocivĂ©bĂ© – fenntarthatĂłsĂĄg – 1:0

Katar 2010-ben, meglehetƑsen furcsa körĂŒlmĂ©nyek között, nyerte el a 2022-es FIFA labdarĂșgĂł-vilĂĄgbajnoksĂĄg rendezĂ©si jogĂĄt. Akkor a szervezƑk azt az Ă­gĂ©retet tettĂ©k, hogy a torna szĂ©n-dioxid-semleges lesz. Ez mĂĄr akkor is tĂșlzott vĂĄllalĂĄsnak tƱnt, hiszen a vilĂĄgbajnoksĂĄghoz szĂŒksĂ©ges infrastruktĂșra csak nyomokban ĂĄllt kĂ©szen, az Ă©pĂ­tkezĂ©sek pedig köztudottan rengeteg kibocsĂĄtĂĄssal jĂĄrnak. MegnĂ©ztĂŒk, mi vĂĄlt valĂłra a szervezƑk Ă­gĂ©reteibƑl.

Öngólt lƑttek a szervezƑk

A Carbon Market Watch, szĂ©n-dioxid-kibocsĂĄtĂĄsi kĂ©rdĂ©sekkel foglalkozĂł csoport kutatĂĄsa szerint a katari vilĂĄgbajnoksĂĄg fƑkĂ©nt kreatĂ­v könyvelĂ©ssel, semmint tĂ©nyleges kibocsĂĄtĂĄs-csökkentĂ©ssel Ă©rheti el a karbonsemlegessĂ©get. A szervezƑk ĂĄltal bemutatott szĂĄmĂ­tĂĄsok, melyeket a svĂĄjci szĂ©khelyƱ South Pole tanĂĄcsadĂł cĂ©g kĂ©szĂ­tett, nagyvonalĂșan kihagynak nĂ©hĂĄny jelentƑs kibocsĂĄtĂĄsi forrĂĄst, fƑkĂ©pp a stadionok Ă©pĂ­tĂ©sĂ©hez kapcsolĂłdĂłan.

A kĂŒlönbsĂ©g olyan jelentƑs, hogy a szervezƑk becslĂ©sĂ©hez kĂ©pest akĂĄr 8-szoros is lehet a valĂłdi kibocsĂĄtĂĄs. A pĂĄrizsi szĂ©khelyƱ kibocsĂĄtĂĄskalkulĂĄciĂłval, -csökkentĂ©ssel Ă©s -ellentĂ©telezĂ©ssel foglalkozĂł startup, a Greenly vezĂ©rigazgatĂłja szerint a 2022-es torna „minden idƑk legnagyobb kibocsĂĄtĂĄsĂș vilĂĄgbajnoksĂĄga” lesz. A tornĂĄt szervezƑ Supreme Committee for Delivery & Legacy szerint 3,6 milliĂł tonna szĂ©n-dioxid-egyenĂ©rtĂ©k lesz a rendezvĂ©ny teljes emissziĂłja, papĂ­ron. ÖsszehasonlĂ­tĂĄskĂ©pp a legutĂłbbi, 2018-as oroszorszĂĄgi tornĂĄn ez a mutatĂł 2,1 milliĂł tonna volt.

Mit jelent a szén-dioxid-semlegesség?

Az EurĂłpai Parlament meghatĂĄrozĂĄsa szerint a karbonsemlegessĂ©g azt jelenti, hogy megvalĂłsul az egyensĂșly a kibocsĂĄtott szĂ©n-dioxid, illetve a lĂ©gkörbƑl kivont Ă©s szĂ©nelnyelƑkben tĂĄrolt szĂ©n-dioxid mennyisĂ©ge között.

KorĂĄbban sok szĂł esett a stadionokban hasznĂĄlt lĂ©gkondicionĂĄlĂłkrĂłl is. Ezekkel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy a tornĂĄt eredetileg nyĂĄron terveztĂ©k megrendezni, a vĂĄrhatĂł extrĂ©m hƑsĂ©g miatt azonban a FIFA kĂ©sƑbb mĂłdosĂ­totta a kiĂ­rĂĄst, Ă­gy rendhagyĂł mĂłdon novemberben Ă©s decemberben tartjĂĄk a mĂ©rkƑzĂ©seket, amikor mĂĄr valamivel elviselhetƑbb a klĂ­ma mĂ©g Katarban is. Az addigra mĂĄr beszerelt lĂ©gkondik persze maradtak, Ă©s hasznĂĄlni is fogjĂĄk Ƒket, de ahogy azt a Carbon Market Watch kutatĂłja, Gilles Dufrasne mondta, ezek hatĂĄsa „viszonylag minimĂĄlis a stadionok Ă©pĂ­tĂ©sĂ©bƑl vagy a lĂ©gi közlekedĂ©sbƑl szĂĄrmazĂł teljes kibocsĂĄtĂĄshoz kĂ©pest”.

A katari NB1-nek nem kell ennyi stadion

A terĂŒletĂ©t tekintve Katar kevesebb mint harmadĂĄt teszi ki a DunĂĄntĂșlnak. Ehhez kĂ©pest a 64 meccses vĂ©bĂ©re 7 Ășj stadiont Ă©pĂ­tettek. Ezek a torna utĂĄn jĂł esĂ©llyel kihasznĂĄlatlanok lesznek. Az elmĂșlt idƑszak vilĂĄgbajnoksĂĄgaira OroszorszĂĄgban, BrazĂ­liĂĄban vagy Ă©pp DĂ©l-AfrikĂĄban Ă©pĂŒlt stadionok jelentƑs rĂ©szĂ©re is ez a sors vĂĄrt, pedig elƑbbiek jĂłval komolyabb futballkultĂșrĂĄval, illetve hazai bajnoksĂĄggal bĂŒszkĂ©lkedhetnek, mint az Öböl-menti emĂ­rsĂ©g. Ahogy Gilles Dufrasne mondja, „rendkĂ­vĂŒl valĂłszĂ­nƱtlen, hogy Katar valaha is megĂ©pĂ­tette volna ezeket a stadionokat a vilĂĄgbajnoksĂĄg nĂ©lkĂŒl”.

Ennek ellenĂ©re a szervezƑk az emissziĂł meghatĂĄrozĂĄsakor Ășgy szĂĄmoltak, hogy ezeket Ă©vtizedekig hasznĂĄljĂĄk majd, Ă­gy a valĂłdi kibocsĂĄtĂĄs csak csekĂ©ly rĂ©szĂ©t vettĂ©k alapul. A Carbon Market Watch becslĂ©se szerint, ha a stadionokhoz köthetƑ kibocsĂĄtĂĄst nem kreatĂ­van, hanem a valĂłsĂĄgnak megfelelƑen könyveltĂ©k volna el, akkor nagyjĂĄbĂłl 1,4 milliĂł tonna szĂ©n-dioxiddal magasabb lenne a vĂ©geredmĂ©ny.

A nemzetközi gyakorlatban egyre elterjedtebb, hogy az egy-egy vilĂĄgversenyre felhĂșzott lĂ©tesĂ­tmĂ©nyek tervezĂ©sekor figyelembe veszik a kĂ©sƑbbi hasznosĂ­tĂĄsi lehetƑsĂ©geket. Adott esetben visszabonthatĂł mĂłdon Ă©pĂ­tik, vagy eleve több funkciĂłsra tervezik Ƒket. A katari szervezƑk csak egyetlen stadion, a „Stadium 974” esetĂ©ben vettĂ©k figyelembe ezeket a szempontokat. A lĂ©tesĂ­tmĂ©ny neve az Ƒt alkotĂł 974 hajĂłzĂĄsi kontĂ©nerre vonatkozik, melyeket a vĂ©bĂ© utĂĄn helyi infrastruktĂșra-fejlesztĂ©sre hasznĂĄlnak majd fel. A tervek szerint ĂŒzleti központ Ă©s vĂ­zparti lĂ©tesĂ­tmĂ©nyek szĂŒletnek belƑlĂŒk.

KavarĂĄsok a karbonkreditek körĂŒl is

A szĂ©n-dioxid-semleges vĂ©bĂ© egyik fontos eleme, hogy a szervezƑk a kibocsĂĄtĂĄs ellensĂșlyozĂĄsĂĄra karbonkrediteket vĂĄsĂĄroltak, nagyjĂĄbĂłl 350 ezer tonna szĂ©n-dioxid-egyenĂ©rtĂ©kben. EbbƑl megĂșjulĂłenergia-projekteket finanszĂ­roztak, ĂĄm itt is akad egy kis bökkenƑ. A SzerbiĂĄban, valamint TörökorszĂĄgban megvalĂłsulĂł megĂșjulĂł energiĂĄs projektek alapvetƑen piaci körĂŒlmĂ©nyek között is lĂ©trejöhettek volna, hiszen napjainkban komoly befektetĂ©si potenciĂĄl rejlik bennĂŒk. A katari pĂ©nzekbƑl ezek helyett valĂłban a szĂ©n-dioxid-kibocsĂĄtĂĄs csökkentĂ©sĂ©t, illetve az ĂŒveghĂĄzhatĂĄsĂș gĂĄzok megkötĂ©sĂ©t szolgĂĄlĂł projekteket lehetett volna tĂĄmogatni.

A szén-dioxid-semlegesség ingovånyos terep

A Greenpeace közel-keleti szĂĄrnyĂĄnak programigazgatĂłja, Julien Jreissati szerint a vĂ©bĂ© nettĂł nulla kibocsĂĄtĂĄsĂĄra vonatkozĂł ĂĄllĂ­tĂĄsok a greenwashing vagy az egyre inkĂĄbb a közbeszĂ©dben is megjelenƑ fogalom, a sportwashing tĂĄrgykörĂ©be tartoznak. A mĂĄr emlĂ­tett Greenly vezĂ©rigazgatĂłja, Alexis Normand szerint senki nem ĂĄllĂ­thatja magĂĄrĂłl, hogy karbonsemleges, amĂ­g az egĂ©sz vilĂĄg nem lesz az. Mint mondja, „nincs elĂ©g projekt ahhoz, hogy mindent ellensĂșlyozni lehessen. MĂĄskĂŒlönben mĂĄr rĂ©gen megoldottuk volna az Ă©ghajlatvĂĄltozĂĄst.”

A kibocsĂĄtĂĄs nem az egyetlen problĂ©ma az olajmonarchia ĂĄltal rendezett vilĂĄgverseny körĂŒl, de jĂłl mutatja, hogy tovĂĄbbra is a pĂ©nz beszĂ©l, ha egy sportesemĂ©nyhez kapcsolĂłdĂłan felmerĂŒl a környezetszennyezĂ©s kĂ©rdĂ©se.

search icon