NagypĂ©ntek a gyász, a csend, a magunkba fordulás napja, amikor a keresztĂ©ny hĂvĹ‘ emberek JĂ©zus Krisztus kereszthalálára emlĂ©keznek. CikkĂĽnkben felidĂ©zzĂĽk a törtĂ©nelem egyik legmegrázĂłbb esemĂ©nyĂ©t, amely elvezet a hĂşsvĂ©ti feltámadás misztĂ©riumához.
Történelmi visszatekintés
A keresztĂ©nysĂ©g legnagyobb ĂĽnnepe – a köztudatban elterjedt vĂ©lekedĂ©ssel ellentĂ©tben – nem a karácsony, hanem a hĂşsvĂ©t, amikor JĂ©zus halálbĂłl valĂł feltámadását Ă©s az emberisĂ©g megváltását ĂĽnnepeljĂĽk. A keresztre feszĂtĂ©s egy pĂ©nteki napon törtĂ©nt, mai ismereteink szerint idĹ‘számĂtásunk szerint 33. április 3-án. JĂ©zus feltámadása a harmadik napra esett, vagyis vasárnapra, ezĂ©rt emlĂ©kezĂĽnk Krisztus kereszthalálára nagypĂ©nteken.
Nagypéntek időpontja a 325-ben tartott első niceai zsinat döntése értelmében a tavaszi napéjegyenlőséget követő holdtölte utáni első vasárnapra, azaz március 22. és április 25. közé eshet, ehhez igazodik az egyházi év valamennyi változó idejű, mozgó ünnepe. Hagyományaink őrzése és továbbadása, a Planet Budapest 2023 fenntarthatósági expón is a kiemelt témák közé tartozott.
Az elsĹ‘ keresztĂ©nyek JĂ©zus halálának Ă©s sĂrban pihenĂ©sĂ©nek napját (nagypĂ©nteket Ă©s nagyszombatot) liturgia nĂ©lkĂĽli ĂĽnnepkĂ©nt tartották egĂ©sz napos szigorĂş böjtölĂ©sben, JĂ©zus szavainak szellemĂ©ben. Viszonylag kĂ©sĹ‘bb, csak a 4. században alakultak ki nagypĂ©ntek kĂĽlönfĂ©le istentiszteleti formái, eucharisztikus ĂĽnneplĂ©s nĂ©lkĂĽl. Jeruzsálemben egyetlen ima- Ă©s igeliturgiát tartanak kĂĽlönbözĹ‘ idĹ‘kben Ă©s kĂĽlönfĂ©le helyeken a szenvedĂ©störtĂ©net állomásain, beleĂ©pĂtve ebbe a szent kereszt elĹ‘tti hĂłdolat ĂĽnneplĂ©sĂ©t.
A keleti szertartások a nyugati világot is erĹ‘sen befolyásolták. RĂłmában a 7. században a pápa a keresztereklyĂ©vel mezĂtláb körmenetben a Lateráni bazilikábĂłl a jeruzsálemi szentkeresztrĹ‘l elnevezett templomba vonult, ahol a papság Ă©s a nĂ©p a keresztereklye elĹ‘tt hĂłdolt. Ugyanakkor kĂ©t ĂłszövetsĂ©gi olvasmányt Ă©s Szent János szenvedĂ©störtĂ©netĂ©t is olvasták, az igeliturgiát pedig az ĂĽnnepĂ©lyes egyetemes könyörgĂ©sek zárták. A kereszt leleplezĂ©se, felmutatása Ă©s hĂłdolata a gall rĂtusĂş liturgiában valĂłsult meg dramatikusan.
A nagypĂ©nteki szertartás idĹ‘pontja az Ĺ‘skeresztĂ©ny kortĂłl egĂ©szen a közĂ©pkorig, JĂ©zus halálának Ăłrájához (dĂ©lután 3 Ăłra) igazodott. Ez egyben a közĂ©pkori böjti misĂ©k kezdetĂ©t is jelentette, a nona imaĂłráját. Amikor azonban kĂ©sĹ‘bb a nonát már a dĂ©lelĹ‘tti Ăłrákban is engedĂ©lyeztĂ©k, a nagypĂ©nteki liturgia is dĂ©lelĹ‘ttre kerĂĽlt. XII. Pius pápa 1956. Ă©vi rendelkezĂ©se állĂtotta vissza a dĂ©lutáni misĂ©t.
Amikor a világ elcsendesül
NagypĂ©ntek az egyházi Ă©v legcsendesebb napja, amikor JĂ©zus szenvedĂ©sĂ©re, halálára Ă©s sĂrba tĂ©telĂ©re emlĂ©keznek a keresztĂ©nyek. Ezen a napon nem mutatnak be szentmisĂ©t a katolikus templomokban, mert maga az „örök fĹ‘pap, Krisztus az áldozat a kereszt oltárán”. A nagypĂ©nteki szertartás a csonka mise, amely három fĹ‘ rĂ©szbĹ‘l áll: az igeliturgiábĂłl, a kereszt elĹ‘tti hĂłdolatbĂłl Ă©s a szentáldozásbĂłl.
Az igeliturgiában felolvassák vagy elĂ©neklik a passiĂłt, JĂ©zus szenvedĂ©störtĂ©netĂ©t. A szentbeszĂ©d Ă©s a hĂvek könyörgĂ©se után következik a kereszt elĹ‘tti hĂłdolat: a hĂvek megcsĂłkolják a feszĂĽletet, Ă©s tĂ©rdet hajtanak elĹ‘tte. A szertartás a miatyánk Ă©s az Isten báránya elmondása után az áldozással fejezĹ‘dik be.
A katolikus egyház nagypĂ©nteken szigorĂş böjtöt kĂ©r a hĂvektĹ‘l, a 18 Ă©s 60 Ă©v közöttiek legfeljebb háromszor Ă©tkezhetnek, Ă©s egyszer lakhatnak jĂłl, 14 Ă©ves kortĂłl pedig a hĂşsĂ©telek fogyasztásátĂłl is tartĂłzkodni kell. A protestáns egyházakban is böjti nap a nagypĂ©ntek, az Ă©v során ez az egyetlen. A hĂvĹ‘ emberek a böjttel járĂł lemondással fejezik ki szeretetĂĽket JĂ©zus iránt. A nap folyamán a templomokban elhangzik a lamentáciĂł (Jeremiás siralmai), Ă©s keresztĂştjárást is tartanak a templomokban, illetve a kálváriákon.
A keresztĂşt
A keresztĂşt (via crucis, via dolorosa) eredetileg az a nagyjábĂłl 1,5 kilomĂ©teres Ăştvonal volt, melyen JĂ©zus a kereszttel a praetoriumtĂłl felment a Golgotára. NagypĂ©nteken JĂ©zus szenvedĂ©seirĹ‘l Ă©s keresztre feszĂtĂ©sĂ©nek esemĂ©nyeirĹ‘l keresztĂşt-járással is megemlĂ©keznek a katolikus hĂvĹ‘k. A többi felekezetben ennek nincs hagyománya. A keresztĂşt általában 14 stáciĂłbĂłl áll, de egyes templomokban 15 stáciĂłt láthatunk, az utolsĂł a feltámadást ábrázolja. Az egyes stáciĂłk JĂ©zus szenvedĂ©störtĂ©netĂ©nek állomásait jelenĂtik meg. A templomokban a 14 stáciĂłkĂ©pet körbe a falakon egy-egy kisebb kereszt alatt helyezik el a stáciĂłk sorrendi helyĂ©t jelzĹ‘ rĂłmai számmal egyĂĽtt. A szabadban, általában a hegyen kialakĂtott keresztĂşt 14 stáciĂłs kápolnábĂłl vagy oszlopbĂłl áll, Ă©s a kálváriához vezet.
Ecce homo
A korabeli törtĂ©nĂ©sekbĹ‘l nem maradtak ránk Ă©lĹ‘ kĂ©pek vagy felvĂ©telek. A nagypĂ©nteki esemĂ©nyek mĂ©gis minden korban foglalkoztatták az emberisĂ©get. A törtĂ©nelem során számos nagyhatásĂş mű Ă©s alkotás szĂĽletett JĂ©zus kereszthalálával kapcsolatban. Számomra az egyik legmegrendĂtĹ‘bb, ahogyan Munkácsy Mihály elevenĂtette meg JĂ©zus szenvedĂ©störtĂ©netĂ©t. A festĹ‘művĂ©sz Krisztus-trilĂłgiája a három legismertebb bibliai tĂ©májĂş kĂ©pĂ©t foglalja magába, melyek keletkezĂ©sĂĽk sorrendjĂ©ben: Krisztus Pilátus elĹ‘tt, Golgota, Ecce homo.
Forrás: Wikimedia
A monumentális alkotással kapcsolatban Munkácsy ekképpen fogalmazott: „Sosem próbáltam isteni személyt festeni, mivel ami isteni, azt az ember nem képes megfesteni. Én az emberi alakban megjelent Istent akartam ábrázolni.” Ebben a vallomásban minden benne foglaltatik.
VĂ©gigjárva JĂ©zus keresztĂştját, biztosak lehetĂĽnk benne: az utolsĂł szĂł IstenĂ©. A keresztĂşt segĂt megĂ©rtenĂĽnk a törtĂ©nelem drámáját. A hĂvĹ‘ keresztĂ©nyeket pedig megerĹ‘sĂti abban, hogy az utolsĂł nap nem a gyásszal vĂ©gzĹ‘dĹ‘ nagypĂ©ntek, hanem a hĂşsvĂ©tvasárnapi feltámadás, amikor az Ă©let gyĹ‘zött a halál felett.
FotĂłk: Canva