Valódi stratégiai lépések: mit tehet egy cég, hogy elérje a 2050-es klímacélokat?

Valódi stratégiai lépések: mit tehet egy cég, hogy elérje a 2050-es klímacélokat?
Valódi stratégiai lépések: mit tehet egy cég, hogy elérje a 2050-es klímacélokat?

Ma már egyre több vállalat tesz azért, hogy konkrét klímacélok mentén, mérhető módon dolgozzon környezetterhelése csökkentésén. A Lidl is ezen az úton jár.

A nagyvállalatok esetében egy masszív klímastratégia már elvárás. Nem mindegy azonban, hogy ezen az úton hogyan indulnak el a cégek. A kibocsátáscsökkentés energia-és pénzigényes folyamat. Számos bevált módszeren változtatni kell, invesztálni kell a fejlesztésekbe és az átállásba.

Számos vállalat komolyan veszi a fenntarthatóság mentén alakuló stratégiát, és elkötelezett döntéseket hoz annak érdekében, hogy csökkentse a kibocsátását, sőt, fenntarthatóbban üzemeljen.

Mit tehet egy cég, hogy elérje a nettó zérót?

Számos stratégia létezik ma már arra, hogy egy vállalat jó döntéseket hozzon, ha a klímaváltozás hatásainak csökkentése a cél. Az alábbiakat legalábbis biztosan átgondolja:

Növekedő energiahatékonyság

  • Sok vállalat cseréli le az elavult berendezéseket energiahatékony eszközökre, például LED világításra, energiatakarékos gépekre és modern HVAC rendszerekre. Ezek kevesebb energiát használnak, és csökkentik az energiafogyasztást és a kibocsátást.
  • Az épületoptimalizálás szintén járható út: az irodák és gyárak szigetelésének javítása, intelligens fűtés- és hűtésrendszerek bevezetése jelentősen csökkentheti az épületek energiafogyasztását és kibocsátását.
Az elektromos teherautók használata is segítheti a vállalat céljait
Kép: canva

Célkeresztben a megújuló energia

  • Napenergiát, szélenergiát és egyéb megújuló forrásokat használnak az irodák és üzemek működtetéséhez, például napelemek telepítésével vagy szélerőművek működtetésével. Amennyiben nincs lehetőség saját energiatermelésre, szerződést is köthetnek megújuló energiát biztosító szolgáltatókkal.
  • Ha a cég nem tud saját megújuló energiát termelni, vásárolhat zöldenergia tanúsítványokat vagy közvetlenül zöldenergia-szolgáltatóktól származó energiát.

A beszállítói lánc kibocsátáscsökkentése

  • Sok cég választja azt,hogy olyan beszállítókkal és partnerekkel dolgozik együtt, akik szintén elkötelezettek a zéró kibocsátás elérése mellett. A beszállítói lánc karbonlábnyoma óriási mértékben befolyásolja a vállalat kibocsátását.
  • A szállítási útvonalak és a logisztikai folyamatok optimalizálása csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást, ezáltal mérsékelhető a károsanyag-kibocsátás. A vasúti szállítás, az elektromos járművek és a helyi termelők választása jó példák erre.

Körkörös gazdaság támogatása és hulladékcsökkentés

  • A termelési folyamatok során keletkező hulladék csökkentése, az újrahasznosítás ösztönzése, és a körkörös gazdaság támogatása kiemelkedő szerepet kap egy valóban tenni akaró vállalat stratégiájában. A hulladék minimalizálása csökkenti az energia- és erőforrás-felhasználást.
  • A termelési maradékok újrahasznosítása is jó cél, ezzel együtt jó választás lehet a fenntartható csomagolási megoldások kiaknázása is. Az újrahasznosítás segíti az alapanyag-felhasználás csökkentését, ami közvetetten hozzájárul a zéró kibocsátás eléréséhez.
Egyáltalán nem mindegy, honnan jön az áru
Kép: canva

Alacsony kibocsátású közlekedés és logisztika

  • Az elektromos járműflotta szintén adja magát. Emellett érdemes támogatni a dolgozók elektromos autó használatát kedvezményekkel vagy töltőállomások biztosításával.
  • Ha kevesebben járnak be az irodába, a munkavállalók közlekedéséből adódó kibocsátás is csökken. Sok vállalat választja azt, hogy a hibrid vagy távoli munkavégzést kultiválja, így a cég összességében kisebb szénlábnyomot generál.

Karbonlábnyom-számítás és kibocsátási célok kitűzése

  • Egy valamit tenni akaró cég felméri a vállalat teljes karbonlábnyomát, azonosítja a legnagyobb kibocsátású területeket, ahol a legnagyobb szükség van változtatásra. A rendszeres kibocsátás-számítás lehetővé teszi, hogy pontosan tudják, mekkora a cég szénlábnyoma.
  • A stratégiába beletartozik a célkitűzés is: ambiciózus, de reális célokról beszélünk, ilyenkor 5-10 év távlatában gondolkodnak a cégek.
A vasúti szállítást is preferálják a fenntarthatóságra törekvő cégek
Kép: canva

Fenntartható vállalati kultúra kialakítása

  • A dolgozói tudatosság növelése is fontos. Sok vállalat szervez oktatásokat és képzéseket a fenntarthatósági gyakorlatok népszerűsítésére, hogy a munkatársak jobban megértsék és támogatni tudják a zéró kibocsátási célokat.
  • Érdemes bátorítani a munkavállalókat, hogy ők maguk is alkalmazzanak fenntartható gyakorlatokat a mindennapi munkájuk során, például digitális dokumentumkezelést, energiatakarékosságot és szelektív hulladékgyűjtést. Minél messzebb ér el a folyamat, annál hatásosabb.

Kutatás és innováció a fenntarthatóság jegyében

  • A kutatás-fejlesztési (K+F) beruházásokkal elősegítők olyan technológiák fejlesztése, amik előrelendíthetik az ügyet. Ezek lehetnek zéró kibocsátású energiaforrások, karbonsemleges gyártási folyamatok vagy fenntartható anyagok kutatása is.
  • A termékfejlesztések, az innovatív megoldások szintén zöld utat mutathatnak. Egy vállalat ma már nem megy el szó nélkül a fenntarthatóság mellett, mielőtt piacra dob egy új terméket.
A fenntartható vállalati kultúrának is nagy szerepe van
Kép: canva

Jó példa az élelmiszerkereskedelemből

A Lidl egy az olyan vállalatok közül, amely a fentiek fényében intézkedéseit mérlegeli és ambiciózus klímacélok mellett kötelezi el magát. Európa egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedelmi vállalataként a Lidl minden üzleti egységére és ellátási láncára vonatkozóan célul tűzte ki, hogy nettó zéró kibocsátást érjen el 2050-re. Ez azt jelenti, hogy a vállalat a nullához lehető legközelebbi értékre csökkenti üvegházhatású gázkibocsátását 2050-ig. A nettó zéró célkitűzés magában foglalja a Scope 3 kibocsátásokat is, vagyis a beszállítói és a vevői ellátási láncbeli kibocsátásokat.

Jó példa lehet ez más cégek számára is, de miképp érhetők el a vállalt célok?

Konkrét klímacélok nélkül nincs siker

A Lidl a nettó zéró elérése érdekében most újabb, konkrét célokat fogalmazott meg klímastratégiájában a Scope 3 kibocsátásaihoz kapcsolódóan: 2034-ig a vállalat célul tűzte ki az üvegházhatású gázkibocsátások 42,4%-os csökkentését a mezőgazdasághoz, az erdészethez és egyéb földhasználathoz kapcsolódóan (FLAG kibocsátások). Emellett elkötelezte magát amellett is, hogy ugyanebben az időszakban[1] 35%-kal csökkenti az energia- és ipari szektorban (E+I) keletkező kibocsátását.

Az edukáció is fontos, akár vásárlókról, akár munkavállalókról van szó
Kép: canva

Ennek érdekében az áruházlánc a jövőben még szorosabban együttműködik partnereivel és beszállítóival. A vállalat a legnagyobb beszállítói számára, akik a termékekkel kapcsolatos kibocsátások (Scope 3) 75%-áért felelősek, előírja, hogy 2026-ig határozzák meg saját klímacéljaikat a Science Based Targets kezdeményezés (SBTi) kritériumainak megfelelően.

Az SBTi egy globális kezdeményezés, amely segítséget nyújt a vállalatoknak abban, hogy tudományosan megalapozott célokat tudjanak kitűzni az üvegházhatású gázok csökkentésére, összhangban a legfrissebb tudományos eredményekkel. Így a Lidl számára fontos, hogy a megfelelő intézkedések révén támogassa beszállítóit a kitűzött célok elérésében.

A fenntarthatóbb jövő felé vezető úton

A Lidl mostanáig már 52%-kal csökkentette működéséhez kapcsolódó CO2-kibocsátását (Scope 1 & 2).[2] Ennek egyik legnagyobb mérföldköve, hogy 2022. márciusa óta a vállalat országokon átívelően zöldáramot használ a teljes bolthálózatban, a logisztikai központokban és az irodaházakban is.

Emellett a vállalat más intézkedéseket is sikeresen végrehajtott: például a Lidl Magyarország kiemelt figyelmet fordít az üzletek energiafogyasztásának menedzsmentjére. Fontos eredmény, hogy az összes, 2023 üzleti év végéig megnyitott saját tulajdonú Lidl áruház EDGE zöld épület minősítéssel rendelkezik.

A diszkontlánc ezenfelül más területeken is törekszik a fenntarthatóbb működésre:

  1. 2023-ban a Lidl Magyarország megkezdte az általa alkalmazott, bolti áruszállítást végző flotta átalakítását 4 elektromos és 6 LNG hajtású jármű forgalomba állításával.
  2. A vállalat célul tűzte ki 2023-ra, hogy a zöldség-gyümölcs beszerzéséből kizárja a légi szállítást, aminek eleget is tett.
  3. 2024 januárjától a Lidl Magyarország tucatnyi termékkel megkezdte a saját márkás Vemondo márkanév alá tartozó vegán élelmiszerek árának csökkentését, így azokat ugyanolyan kedvező áron kínálja, mint állati eredetű megfelelőjüket.

A Lidl nemzetközi CSR stratégiájának részeként, fokozott klímavédelmi intézkedéseivel felelősséget vállal és hozzájárul a párizsi klímavédelmi célok eléréséhez.

Kiemelt kép: Lidl Magyarország


[1] 1 Minden esetben a 2022-es évhez viszonyítva.

[2] 2023-as üzleti év eredménye a 2019-es évhez viszonyítva.

search icon