10-20 évvel ezelőtt a napelemmel szerelt járművek futurisztikus látványt nyújtottak, és csak tudósok használták őket kísérleti jelleggel. A fotovoltaikus napelem-technológia fejlődésének, árcsökkenésének hála ma ott tartunk, hogy valóság az, hogy az elektromos személy-, és tehergépjárműveket gyárilag napelemmel látják el.
A napelemek és a(z elektromos) járművek integrálása szintén olyan technológia, melynek ugyan évek óta folyik a fejlesztése, azonban csak mostanában kezd a tömeggyártás fázisába kerülni, miután az elmúlt években egyre több projekt, konzorcium és vállalat törekedett piacképes napelemes járművek, különösen személyautók gyártására. (A technológia nyújtotta lehetőségeket az Európai Bizottság vezetésével folyó kísérleti projekt keretében is elemzik.)
A triciklitől a kamionig
A járműbe integrált napelemek (VIPV, Vehicle-integrated PV) az Európai Bizottság szerint jelentős, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint pedig egyenesen hatalmas potenciált képviselnek a szállítási szektor kibocsátáscsökkentésében. Ahogy az épületeknél, úgy a járművek esetében is szinte az összes alkalmas felület szóba jöhet napelemek integrálására. Felejtsük el azt a gondolatot, hogy a napelem csak a futurisztikus kísérleti autóknál fordulhat elő. Valódi forgalomban is használható személyautókon, de lakókocsiknál is alkalmazható. Azonban mégsem a személy-, hanem a teherszállítási szektor hozhat igazi innovációt. A kisebb és a nagyobb közúti haszongépjárművek, továbbá a vonatok, a hajók és a repülőgépek, vagy éppen a teherszállító triciklik is jó „alanyok” lehetnek.
De a napelemek nemcsak elektromos járművekbe integrálhatók, hanem például hűtőpótkocsik energiaellátását is szolgálhatják.
Számolnunk kell napelemes személyautókkal is?
A személyautók esetében leginkább a tetőbe épített napelemek koncepciójának elterjedésére van esély. Ez a megoldás képes érdemben növelni az elektromos autók hatótávolságát, valamint energiaautonómiáját azáltal, hogy a hálózatról vételezett villamos energia egy részét a „fedélzeten” megtermelt árammal helyettesíti, amivel egyúttal használója kényelméhez is hozzájárul. A napelemekkel nem rendelkező elektromos járművekhez képest a VIPV megoldást alkalmazó járművek parkolás közben nagyobb mértékben képesek addicionális áramforrásként, valamint a hálózati rugalmassághoz hozzájáruló energiatárolóként is működni.
A beépített napelemek már viszonylag alacsony napsugárzási értékek mellett jelentősen csökkentik az autók töltési igényét, így a napelemes autók karbonemissziója még a hagyományos elektromos autókénál is évente akár több száz kilogrammal lehet kisebb, mivel kevesebb, részben fosszilis forrásból előállított hálózati elektromos áram vételezésére van szüksége. Bizonyos problémák persze a napelemes autókkal kapcsolatban is adódhatnak. Például a napon parkolás magasabb akkumulátor-hőmérsékletet és légkondicionálási igényt okozhat, a napelemes felületeket pedig érdemes tisztán tartani az energiaveszteség minimalizálása végett.