Az e-üzemanyagok az EU kibocsátási szabályozása körüli vita kapcsán középpontjába kerültek. Az EU célja, hogy az új személygépkocsik és kisteherautók kibocsátása 2035-re nullára csökkenjen. Ezt a benzin- és dízelmotorok betiltásával szeretnék elérni, azonban az új szabályozás jóváhagyása előtt egyes országok azzal érveltek, hogy más kibocsátásmentes technológiákat is figyelembe kellene venni.
A tiltakozó országok arra kérték az Európai Bizottságot, hogy terjesszen elő javaslatot arra vonatkozóan, hogy a belső égésű motorok 2035 után hogyan működhetnének tovább e-üzemanyagokkal. Németország volt az egyik olyan ország, amely nem értett egyet a tervvel, azonban márciusban végül olyan megállapodásra jutott az Európai Bizottsággal, amely lehetővé tette a szén-dioxid-semleges üzemanyagokkal működő járművek értékesítését a tilalom lejárta után is. Ez a megállapodás azonban számos kérdést vet fel az e-üzemanyagokkal működő járművek költségeivel és megvalósíthatóságával kapcsolatban.
Az e-üzemanyagok a fosszilis üzemanyagok alternatívái, amelyek jellemzően hidrogénből készülnek. Legnagyobb előnyük, hogy ezek a hagyományos, belsőégésű motorok üzemanyagaként használhatóak
– írja cikkében Rosie Frost a euronews.com-on.
A legtöbb autógyár viszont inkább az elektromos járművekbe, mint az e-üzemanyagokra való átállásba fektet pénzt, így ez a technológia már széles körben elérhető az autók kibocsátásának csökkentésére. Sokak szerint emiatt lehet az, hogy az e-üzemanyagokat jelenleg nem állítják elő elég nagy mennyiségben.
A Transport & Environment nevű civil szervezet elemzése szerint 2035-re csak az európai autók mintegy 2 százalékának elegendő szintetikus üzemanyag áll majd rendelkezésre. Ez azt jelenti, hogy az EU tervezett 287 millió autójából mindössze 5 millió közlekedhetne ilyen üzemanyaggal.
Összességében az e-üzemanyagok előállításához jelenleg még több energiára van szükség, mint amennyi egy elektromos járműflotta működtetéséhez szükséges. Ez amiatt van így, mert egy elektromos jármű ugyanannyi megújuló villamos energiával akár hatszor hosszabb utat tud megtenni, mint egy e-üzemanyaggal működő autó. Amíg az e-üzemanyagok előállítása nem válik gazdaságosabbá, valószínűleg a jelenlegi tendencia fog folytatódni.
(Forrás: euronews.com/green)