
Az első becslések alapján a tavalyi globális elektromosjármű-piac rendkívül dinamikusnak tűnik. Az eladások valószínűleg meghaladták a 17 millió darabot, ami mintegy 25 százalékos növekedés az előző évhez képest.
Az elektromos járművek piacának utóbbi években bekövetkezett gyors bővülése a globális autóipar egyik meghatározó trendje. Az sem titok, hogy az elektromobilitás terjedését számos tényező befolyásolja, köztük az árak, az állami támogatások, a töltő-infrastruktúra fejlettsége és a különböző járműtípusok elérhetősége – írja a Makronóm.
Kína továbbra is vezeti a piacot 11 millió eladott járművel és mintegy 40 százalékos növekedéssel, míg az elektromos autók piaci részesedése az új eladásokban világszinten elérheti a 20 százalékot. Ez az arány Kínában 45 százalékra is emelkedhetett az év végére, míg a Tesla hazájában, az Egyesült Államokban 15 százalék alatt alakul.
Norvégia az eladásokban továbbra is éllovas: itt az újautó-értékesítések 88,9 százaléka elektromos volt az év egészét tekintve, ami globális viszonylatban is egyedülálló teljesítmény. A skandináv állam sikere mögött egy átgondolt állami ösztönzőrendszer áll.
A piac növekedésének legfőbb mozgatórugói a csökkenő akkumulátorárak, az állami támogatások, valamint a növekvő verseny a gyártók között. Ugyanakkor kihívást jelentenek a magas kamatlábak és a gazdasági bizonytalanság, amelyek visszafoghatják az EV-k iránti kereslet további növekedését.
Miközben az elektromos járművek térhódítása a fenntartható közlekedés felé tett fontos lépés, az európai piacon egy ellentmondásos tendencia figyelhető meg: az elektromos SUV-ok térnyerése. Az elmúlt öt évben ezek az autók az EV-piacon belül 10-ről 50 százalékra növelték a részesedésüket, ami több kihívást is felvet. Ezek a járművek a nagyobb tömegük és nagyobb akkumulátoraik miatt több energiát igényelnek, növelve az elektromos hálózatra nehezedő terhelést. Ugyanakkor a nagyobb, drágább e-autó-modellek térnyerése nem jelent valódi zöldítést.
Magyarországon tavaly tovább gyorsult az elektromos járművek terjedése, és az év végére a teljes elektromosautó-állomány meghaladta a 70 ezer darabot, ami közel 45 százalékos növekedés az előző évhez képest. Az új gépkocsik piacán az elektromos modellek részesedése elérte a 7 százalékot, ami a kereslet folyamatos erősödését jelzi.
A teljes elemzés a Makronóm oldalán olvasható.
Forrás: Makronóm
Kép: Canva