NorvĂ©gia a világ elsĹ‘ nulla károsanyag-kibocsátásĂş tömegközlekedĂ©si hálĂłzatával kĂvánja csökkenti a környezetszennyezĂ©st mĂ©g a közeljövĹ‘ben. Oslo arra kĂ©szĂĽl, hogy a világ elsĹ‘ olyan fĹ‘városa legyen, amely teljesen elektromos tömegközlekedĂ©si rendszerrel rendelkezik.
NorvĂ©gia fĹ‘városa azt remĂ©li, hogy 2023 vĂ©gĂ©re elĂ©ri ezt a rĂ©szcĂ©lt. Az elsĹ‘dlegesen kitűzött klĂmacĂ©l az, hogy 2030-ra a világ elsĹ‘ teljesen kibocsátásmentes városává váljon. A közlekedĂ©si projekt keretĂ©ben a város dĂzelĂĽzemű buszait 450 elektromos buszra cserĂ©lik le. A remĂ©nyek szerint az 500 milliĂł koronás (48 milliĂł eurĂłs) program hosszĂş távon pĂ©nzt takarĂt meg a városnak.
Olcsóbb a karbantartás, és olcsóbb az elektromos buszok üzemben tartása is
– mondta Sirin Stav, Oslo környezetvĂ©delemĂ©rt Ă©s közlekedĂ©sĂ©rt felelĹ‘s alpolgármestere.
Hozzátette mĂ©g, hogy mindent egybevetve, ez egy mindenki számára elĹ‘nyös helyzet. A városban tisztább lesz a levegĹ‘, a járművek fenntartása pedig alacsonyabb költsĂ©gek mellett is megvalĂłsulhat. A város legutĂłbbi pályázatán az e-buszok 5 százalĂ©kkal olcsĂłbbak voltak, mint a dĂzelĂĽzemű társaik.
A projekt cĂ©lja a károsanyag-kibocsátás csökkentĂ©se, a zaj csökkentĂ©se Ă©s a város levegĹ‘minĹ‘sĂ©gĂ©nek javĂtása.
A 700 000 lakosĂş Oslo már villamosĂtotta a legtöbb kompot, amelyek a fjordon közlekednek, amelyen a terĂĽlet fekszik. Kiterjedt villamos- Ă©s kerĂ©kpárĂşt-hálĂłzattal is rendelkezik. A város e-buszprogramja a világ nagyvárosai által a lĂ©gszennyezĂ©s csökkentĂ©sĂ©re tett globális erĹ‘feszĂtĂ©sek közepette valĂłsul meg.
Miközben a kormányok Ă©s aktivisták a jövĹ‘ hĂłnapban Egyiptomban megrendezĂ©sre kerĂĽlĹ‘ COP27 ENSZ Ă©ghajlat-változási csĂşcstalálkozĂłra kĂ©szĂĽlnek, Stav arra ösztönzi a többi várost, hogy kövessĂ©k Oslo pĂ©ldáját. Ingvild Roerholt, a norvĂ©g ZERO környezetvĂ©delmi csoport közlekedĂ©si kĂ©rdĂ©sekkel foglalkozĂł tanácsadĂłja szerint a buszok bevezetĂ©se fontos elĹ‘relĂ©pĂ©st jelent a város számára. LĂ©nyeges azonban az is, hogy Oslo a jövĹ‘ben gondoskodjon arrĂłl, hogy átláthatĂł legyen, hogy mennyi kibocsátás kapcsolĂłdik e kompok Ă©s járművek előállĂtásához. A teljes, hosszabb távon is fenntarthatĂł zöldĂtĂ©snek szerves rĂ©sze kell, hogy legyen, hogy a járművekhez szĂĽksĂ©ges elektromos energia is fenntarthatĂł forrásbĂłl származzon.
(forrás: www.euronews.com)