Nem a Teslával kezdődött az elektromos autózás

Nem a Teslával kezdődött az elektromos autózás
Nem a Teslával kezdődött az elektromos autózás

Már bő 100 évvel ezelőtt is léteztek elektromos járművek, sőt esetenként alkalmasabbak voltak az adott feladatok ellátására, mint fosszilis üzemanyaggal hajtott társaik. Valamiért mégsem voltak képesek megragadni, ez majd újkori utódaik feladata lesz.

Akinek a bevezető új információt jelentett, talán még jobban meglepődik azon, hogy Magyarországon is gyártottak elektromos járműveket a 20. század első felében. Ezeket a Magyar Királyi Posta megrendelésére gyártotta a Rába és a Magyar Általános Gépgyár. A postának korábban már volt dolga elektromos hajtású gépekkel, így valószínűleg nem volt véletlen, hogy 60 darab elektromos postakocsi megrendeléséről döntöttek az 1920-as évek közepén.

Az elektromos postakocsik nem csak alacsony fenntartási és szervizelési költségük miatt számítottak jó választásnak, de a városi használat mellett megkívánt gyakori megállások és a kipufogógáz okozta potenciális egészségügyi problémák is mellettük szóltak.

Az autók akkumulátorai nagy faládákban voltak elhelyezve, legtöbbjük pedig maximum 400 Ah-s kapacitással rendelkezett. Például Rába Pe-1 típusú csomagszállító elektromos autó akkumulátorai 6-8 óra alatt töltöttek fel, az autót hajtó 14 lóerős motor pedig 20-22 km/h-s tempó mellett nagyjából 60-70 kilométert tudta vinni, a teljesen felpakolt (2500 kg hasznos teher) gépet.

A posta akkori vezetősége teljes mértékben meg volt elégedve a könnyen karbantartható, megbízható és tetszetős járművekkel. Olyannyira jól működtek a villamos hajtású járművek, hogy 1937-re a cég járműállományának 21,67%-át ilyenek adták. Ez az arány még ma is megsüvegelendő lenne.

A későbbiekben már nem szereztek be újabb elektromos járműveket, ám a meglévőket még használták. A megbízhatóságukról és a tartósságukról árulkodik, hogy 1963-ban vonták ki az utolsó elektromos postakocsit a forgalomból. (alternativenergia.hu)

A képek forrása: postamuzeum.hu

search icon