Ahogy sok vállalat szeretné csökkenteni kibocsátását, és a fogyasztók nagyobb átláthatóságot követelnek a megvásárolt termékekkel kapcsolatban, a szén-dioxid-címkék szükségessé válhatnak. Ahogy a tápértékre vonatkozó információk segítenek a vásárlóknak abban, hogy megalapozottabb döntést hozzanak a kosarukba tett élelmiszerekkel kapcsolatban, úgy a szén-dioxid-címkék is betekintést nyújtanak az élelmiszerek szén-dioxid- és egyéb üvegházhatású gázkibocsátásába.
A pontosság kedvéért érdemes hangsúlyozni, hogy az éghajlati címkék és a széncímkék nem ugyanazok. Az éghajlati címke teljesebb és többfél mérőszámot is tartalmaz, mint a széncímke, amely általában csak a szén-dioxid-kibocsátásra összpontosít. Bár vannak olyan szén-dioxid-címkék, amelyek a kibocsátáscsökkentési kötelezettségvállalásról vagy arról szólnak, hogy egy termék szén-dioxid-semlegességet ért el, a leggyakoribb szén-dioxid-címkék a szén-dioxid-lábnyomra vonatkozó adatokat mutatják.
A címkéknek különböző típusai vannak, így a vállalatok különböző módon közlik a szénlábnyomukra vonatkozó adatokat
– írja Sonalie Figueiras a Green Queen oldalán.
Nagyon sok oka van annak, hogy miért van szükség a szén-dioxid-kibocsátás címkézésére az élelmiszeripari termékeken. Például azért, mert az élelmiszerellátási rendszerünknek és vele együtt a fogyasztói magatartásnak is változnia kell, hogy tarthassuk a klímacélokat. Miközben a globális klímaválság hatásaival küzdünk, nagyobb átláthatóságra lenne szükség a fogyasztók által vásárolt termékek éghajlati költségeit illetően.
A szén-dioxid-kibocsátás címkézése fontos eszköz lehet az átláthatóság kapcsán. Sokak szerint óriási lehetőségeket rejtenek magukban, mivel a végfogyasztókkal való kapcsolatfelvétel és a fontos környezetvédelmi fogalmakról való felvilágosítás egyik legjobb módja lehet. Az élelmiszeripari vállalkozások nem érhetik el a nettó nulla kibocsátást anélkül, hogy felmérnék az ellátási láncuk és a termékeik szénlábnyomát. Végül a szabályozás valószínűleg megköveteli majd a vállalatoktól, hogy ezeket az adatokat nyilvánosan is közzétegyék. A szén-dioxid-címkézés mint koncepció azonban számos kihívással néz szembe, többek között a szabványosítás hiányosságaival.
A Carbon Trust által Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Spanyolországban, Svédországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban több mint 10 000 ember körében végzett felmérés szerint a megkérdezettek több mint kétharmada támogatta a termékeken a szén-dioxid-kibocsátás feltüntetését. A Carbon Trust egy másik, 2020-as felmérésében a fogyasztók azt mondták, hogy nagyobb valószínűséggel gondolkodnak pozitívan egy olyan márkáról, amely bizonyítani tudja, hogy csökkentette termékei szén-dioxid kibocsátási számait.
(Forrás: greenqueen.com)