Loïc Debrabander és Anaëlle Picavet környezetbarát bőralternatívákat keresett, amikor ihletet kaptak saját vegán bőrük megalkotására. Rájöttek, hogy a bőrgyártás hatalmas lábnyomot hagy maga után, a szarvasmarha-tenyésztéstől kezdve a cserzés és a festés környezetszennyező folyamatáig, ám a piacon kapható helyettesítő anyagok többsége azonban főként műanyagból készült.
Debrabander és partnere a megfelelő alternatív bőr fejlesztése mellett szenvedélyesen foglalkozott az élelmiszer-hulladékkal is, amely a globális üvegházhatású gázkibocsátás 10%-át teszi ki. Ezért akartak létrehozni valamit, ami egyszerre képes kezelni mindkét problémát. A startupnak nem volt egyenes az útja egy teljesen műanyagmentes vegán bőranyag kifejlesztéséhez, amely a megmaradt élelmiszereket is hasznosítja. Kezdetben céklával, gombával és burgonyával kísérleteztek, végül az almával való munka során kaptak újabb ihletet, és rábukkantak a titkos keverékre, a banánra és a mangóra.
A Vegskin szerint körülbelül 100 tonna banánt használnak fel, hogy 5000-8000 négyzetméternyi növényi alapú bőr elkészítéséhez. Azoktól a kiskereskedőktől begyűjtött hulladékot hasznosítják, akik gyakran kidobják a sérült vagy túlérett banánokat és mangókat. A márka termékei nemcsak hogy kiküszöbölik az állattenyésztéshez szükséges kibocsátásokat, hanem biológiailag lebomlóak. A legtöbb olyan funkciót, amelyet a fogyasztók a bőrben szeretnek, mint például a rugalmasság, a vízállóság és a tartósság, szintén jellemzi az új anyagot. Alkalmas lehet cipők, kárpitok vagy akár az autók belső berendezésének készítésére is.
Ahogy a tudatos fogyasztói magatartás egyre inkább teret nyer, úgy fog fellendülni az olyan alternatív anyagok piaca, mint a Vegskiné. Egy nemrégiben készült elemzés becslése szerint ez a kereslet 2026-ra 2,2 milliárd dolláros globális piaccá teszi a következő generációs anyagipart.
(fotó: pixabay – rafafa)