Mi az oka a SUV-ok térnyerésének, és ennek milyen fenntarthatósági következményei vannak? – Podcast
Közlekedés 2025. február 13.
Az utóbbi időben megszaporodtak a SUV-nak nevezett autók az utcákon. Ez már csak azért is különös, mert az autóiparban az elmúlt években meghatározó szemponttá váltak a környezetvédelmi megfontolások, ideértve a kibocsátáscsökkentést is, ezek a nagytestű (vagy legalábbis annak tűnő) autók viszont nem feltétlenül ilyen szellemben születtek. Arról, hogy mi hozta el a SUV-ok sikerét, milyen hátrányaik vannak, és jelentenek-e valódi környezetvédelmi problémát a klasszikus autókhoz képest, Várkonyi Gábor autópiaci szakértővel beszélgettünk.
Az adásban a SUV-okon tĂşl szĂłt ejtĂĽnk egy másik kategĂłriárĂłl, az EurĂłpában hagyományosan meghatározĂł kisautĂłkrĂłl. Az ’50-es, ’60-as Ă©vektĹ‘l az olyan ikonikus kisautĂłk, mint pĂ©ldául a Volkswagen Bogár vagy a Fiat 500-as Ăłriási sikereket Ă©rtek el. A ’70-es Ă©vek olajválsága aztán mĂ©g inkább helyzetbe hozta a takarĂ©kosan működtethetĹ‘, kicsi autĂłkat. Mára viszont szinte teljesen eltűntek a gyártĂłk kĂnálatábĂłl az ilyen modellek, pedig olcsĂł, kis fogyasztásĂş nĂ©pautĂłkra ma is szĂĽksĂ©g lenne. Az adásbĂłl kiderĂĽl, hogy mi vezetett eltűnĂ©sĂĽkhöz Ă©s – ettĹ‘l nem fĂĽggetlenĂĽl – a SUV-ok uralmához.
Várkonyi GábortĂłl azt is megtudjuk, hogy a SUV nem városi terepjárĂł. Az ilyen autĂłk tĂşlnyomĂł többsĂ©ge, bár kĂĽlsejĂ©ben hordoz terepjárĂłkra jellemzĹ‘ elemeket, valĂłjában nem rendelkezik a terepen valĂł közlekedĂ©shez szĂĽksĂ©ges kĂ©pessĂ©gekkel. A tulajdonosok számára – kis tĂşlzással – az egyetlen elĹ‘nyĂĽk a hagyományos autĂłkkal szemben, hogy magasabbak. A magasabb ĂĽlĂ©spozĂciĂł pedig vonzĂł a vezetĹ‘k számára. EgyĂ©bkĂ©nt viszont jellemzĹ‘en nem tágasabbak vagy komfortosabbak, mint a megszokott autĂłk.
Az adás második felĂ©ben beszĂ©lgetĂĽnk az autĂłipar jövĹ‘jĂ©rĹ‘l, Ă©s az egyes hajtástechnolĂłgiák lehetĹ‘sĂ©geirĹ‘l is. SzĂłba kerĂĽl, hogy mikĂ©nt kell Ă©rtelmezni a benzines Ă©s a dĂzel autĂłkra 2035-tĹ‘l vonatkozĂł EU-s tilalmat, Ă©s ez mit is jelent majd a gyakorlatban. VendĂ©gem azt is kifejti, hogy az eurĂłpai autĂłiparban (Ă©s az ezt Ă©rintĹ‘ szabályozásokban) milyen változásokra lenne szĂĽksĂ©g, hogy Ăşjra az öreg kontinens fĂşjhassa a passzátszelet a nĂ©gykerekűek piacán.
FotĂł: Canva