Külföldre még csak ritkán indulunk elektromos autóval
Külföldre még csak ritkán indulunk elektromos autóval

A legtöbben 70-100 kilométert tesznek meg elektromos autóikkal a hétköznapokban, azonban hosszabb utakra csak kevesen vállalkoznak. A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint viszont egy kis tervezéssel, előre gondolkodással elektromos autóval neki lehet vágni a nagyvilágnak is.

Ha elektromos autóval vágunk bele egy hosszabb utazásba, akkor nem árt ismernünk a jármű hatótávolságát és a töltőállomások hálózatát – ez utóbbiban több alkalmazás is segítséget nyújt. Még pontosabban tudunk tervezni, ha autónk fogyasztását is ismerjük. A szűk keresztmetszetet leginkább a töltési lehetőségek száma és sűrűsége adja, azonban ahogy a szervezet közleménye írja, minél északabbra utazunk elektromos járművünkkel, annál sűrűbb a töltőállomások hálózata.

Mint írják, Norvégia és Hollandia jár az élen a töltési lehetőségeket tekintve, ugyanis ezek az országok célul tűzték ki, hogy két töltőállomás között 120 km-nél nem lehet nagyobb a távolság. Svájcban sem valószínű, hogy töltés nélkül maradunk: az 1600 km hosszú „Grand Tour of Switzerland” túraútvonal elektromos autóval teljes hosszában bejárható. A déli országokban már nem ilyen kedvező a helyzet, ott bizony mindig érdemes figyelni a hatótávra és a következő töltési lehetőségre.

Magyarországon 2021 végén 1880 darab nyilvános, engedélyköteles tevékenység keretében üzemeltetett töltőberendezés volt üzemben, ennek harmada Budapesten található – ez 33,6 %-os bővülést jelent a megelőző évhez képest. Itthon a töltőpontok legnagyobb része autópályák, főutak mentén van, a Balaton térsége kimondottan jól ellátottnak tekinthető.

Mire figyelj, ha útnak indulsz?

A szervezet közleménye szerint a tervezésnél jó kiindulási pont lehet a plugshare.com weboldal és alkalmazás. Itt töltést indítani ugyan nem lehet, de naprakész információkkal szolgálnak és ellenőrizni lehet, hogy üzemkész-e a töltő, használták-e azt a megelőző néhány napban. Emellett a többi szolgáltató applikációját is érdemes figyelni, már csak azért is mert ezek szükségesek lehetnek a töltések elindításához is. Megkönnyíti a tervezést az is, hogy néhány szolgáltatónál akár előzetesen is lehet helyet foglalni.

A töltéssel kapcsolatban azt írják, hogy nagyobb utazásaink során is alapszabályként törekedjünk arra, hogy 20 százalék alá ne essen a töltöttség, és 80% jobban ne töltsük fel az akkumulátort. Ezzel együtt viszont kockáztatni sem érdemes: nem a világ vége, ha egyszer-egyszer 100%-ra töltjük az autónkat.

Mennyi ideig tart egy töltés?

A Jövő Mobilitása Szövetség szakértői szerint a tervezés során fontos szempont, hogy mennyi ideig is tart maga a töltés, mennyi időre kell megállnunk útközben, hiszen nyilván kényelmesebb ekkor az igényeinkhez igazítani a töltés idejét: a villámtöltés (egyenáramú vagy DC töltés) percekben mérhető, általában 20-60 percig tart az akku mérettől és a töltöttségtől függően, ez egy kávészünet ideje alatt menetkésszé teszi az autót, de egy nagyon rövid megállás során is betölthetünk a töltő teljesítményétől függően több 100 km megtételére alkalmas energiát. Ha a gyorstöltést (váltakozó áramú vagy AC
töltés) választjuk, akkor akár egy városnézés ebéddel is beiktatható az utazásba, hiszen ez akár több órát is igénybe vehet. A pár éve még megszokott ingyenes töltés már nem jellemző, elvétve találni ilyen helyeket, és ott sorbanállásra lehet számítani.

Hogyan alakul majd a fogyasztásunk?

Mint írják, autópályán, klímával, több utassal és csomaggal megrakodva magasabb fogyasztással kell számolni a villanyautók esetében is, ráadásul nem árt tudni, hogy ez a fogyasztásnövekmény nagyobb, mint a hagyományos autók esetében. Sokan nem tudják, hogy a hűtés akár 20%-kal is csökkenheti a hatótávot, így amennyiben lehetséges, érdemes az autót előre, még a töltés ideje alatt lehűteni a kívánt hőmérsékletre. Így nem az akkuban tárolt energiával kell hűteni és nagyobb hatótáv érhető el.

search icon