A The Wall Street Journal szerint 2022-ben 7,8 millió elektromos autót adtak el Ez a szám 2040-re a BloombergNEF gazdasági átalakulási forgatókönyve szerint eléri a 66 milliót. Önmagában az elektromos járművek elterjedése meg fogja háromszorozni a kobalt iránti keresletet a következő évtized végére. De a ritka, ezüstös fém minden újratölthető lítium-ion akkumulátor nélkülözhetetlen alapanyaga, a virágzó elektromosjármű-iparág elengedhetetlen része.
A Kongói Demokratikus Köztársaság szinte páratlan természeti erőforrásokkal rendelkező táját évszázadok óta fosztogatják. Először rabszolgákért, elefántcsontért és aranyért, majd gumiért, rézért, pálmaolajért és ásványi anyagokért. A KDK ipara és bányái jellemzően a nemzeti kormány és a külföldi üzemeltetők – többségében kínai vállalatok – vegyes vállalataiként épülnek fel. Kína állítja elő a világ finomított kobaltjának háromnegyedét, ami kulcspozíciót biztosít számára az akkumulátorpiacon.
Kína leuralta a globális kobaltellátási láncot, mielőtt bárki is észre vette volna, hogy mi történik. Tíz évvel később Nyugat-Európa és Észak-Amerika hirtelen rájött, hogy erre a létfontosságú ásványra szükség van a zöld energia jövőjéhez és az automatizált gazdasághoz, de csak Kínán keresztül férhetnek hozzá
– mondta Siddharth Kara, a Cobalt Red c. könyv írója a The Independentnek a hónap elején adott telefonos interjújában.
A kobaltbányászat körülbelül kétharmadát ipari bányákban végzik nehézgépek felhasználásával, az egészségügyi és biztonsági előírások betartásával. A fennmaradó részt a kézműves termelés teszi ki. A Kongói Demokratikus Köztársaságban – amely a világ kobalttermelésének háromnegyedét adja – férfiak, nők és gyerekek százezrei ásnak puszta kézzel és primitív eszközökkel mérgező, veszélyes gödrökben, hogy a globális ellátási láncot szolgálva embertelen körülmények között éljenek.
A kobaltbányászat a tökéletesített rabszolgafarm –írja könyvében Kara. A kobalt érintésre és belélegzésre mérgező. A védőfelszerelés nélkül dolgozók körében előfordulnak rákos megbetegedések, légúti megbetegedések, vetélések, fejfájások és fájdalmas bőrbetegségek. A bányászközösségekben élő gyermekek gyakran születési rendellenességekkel jönnek világra, és fejlődési károsodást szenvednek, hányást és görcsrohamokat szenvednek a nehézfémekkel való érintkezés következtében.
A női bányászok kevesebbet keresnek, mint a férfiaknak fizetett átlagos napi két dollár. Kara jelentése szerint a Kongói Demokratikus Köztársaság egy bányaterületén 2019. szeptember 21-én bekövetkezett alagút beomlása 63 férfit és fiút élve temetett el, és csak négy holttestet találtak meg. Senki nem vállalta a felelősséget halálukért, és a balesetet soha nem ismerték el.
Számos nagy technológiai, elektromos és akkumulátor-gyártó cég csatlakozott az ellátási láncok tisztítására, valamint az emberi jogi visszaélések és a gyermekmunka felszámolására irányuló kezdeményezésekhez, de mindezek eddig elégtelennek bizonyultak a jelenség megfékezésére, mint ha a gazdasági érdekek felülírnák az emberiességi szempontokat.
Akinek okostelefonja, táblagépe, laptopja, e-rollere, elektromos járműve van, az cinkos ennek a rendszernek a működésében. Az emberi történelem egyetlen pontján sem termelt ennyi szenvedés ekkora hasznot, úgy, hogy közvetlenül kapcsolódott több milliárd ember életéhez szerte a világon
– írja a Cobalt Red szerzője.
(Forrás: The Independent)
A borítókép: Kongói munkások ezrei zsúfolódnak egy kobaltbányászati gödörbe / Siddharth Kara felvétele