Zöld fiataloktól a zero waste nagymamákig – Milyen egy csomagolásmentes bolt?
Zöld fiataloktól a zero waste nagymamákig – Milyen egy csomagolásmentes bolt?

Mennyire lehet életképes egy olyan üzlet, ahol a tejhez, joghurthoz az üveget, a mosogatószerhez a flakont, a liszthez vagy kurkumához a dobozt a kedves vásárlónak kell hoznia? Mennyire érett meg a hazai fogyasztói kultúra a zero waste filozófiájához? Erre adtak választ Budapest egyetlen, egy háztartás szinte minden igényét ellátni képes csomagolásmentes boltjában, a Ne pazaroljban. 

Az úttörő vállalkozást Magyar-Hikisch Ágnes és Nemes Réka indította el, hívta fel a figyelmet Constantinovits Milán, a Mandiner szerzője. Az élelmiszermérnök végzettségű Ágnes kezdetben blogján foglalkozott már zöld témákkal, és írt arról, hogy tehető környezetbarátabbá a háztartás. Később ébredt rá, hogy ebben sokat segítene neki is, ha olyan helyről szerezhetné be a mindennapokhoz szükséges alapanyagokat, ami eleve környezetbarát módon, ellenőrizhető összetevőkkel és származással rendelkező termékeket árusít.

Merész kalandnak tűnt a vállalkozása, lévén hogy egy Budaörsön hasonlóan működő bolt már tönkrement, ráadásul Ági olyan vállalkozásban gondolkodott,

ahol a termékekben nincs pálmaolaj, nincs színezék, a mosogatószertől a szappanokon át a kárpittisztítóig minden hazai kistermelőktől származik, és az áruk mind csomagolásmentesek.

A Ne pazarolj idén ősszel nyitott Budán a Fő utcában, amely közösségi térként is funkcionál. Kis kávézót és egy gyermeksarkot is kialakítottak, hiszen sokan kisgyermekükkel együtt érkeznek. A kávézó azért is jó ötlet, mert a vásárlás időigényesebb, az ember magának méri le és tölti meg a tárolóeszközeit, illetve a betérők alaposabban tájékozódnak.

A vásárlóközönségben, illetve -közösségben vannak nyugdíjasok, akik régen is így vásároltak – ők a zero waste nagymamák –, egyetemisták, de főképp kismamák és családanyák járnak ide,

akik fontosnak érzik, hogy természetes dolgokat adjanak a gyereküknek, családjuknak.

Közös bennük az igény, hogy tudatosan utánajárjanak egy termék előéletének: honnan származik, milyen összetevőkből áll. Akik tudják, hogy bár közhely, de igaz:

azok vagyunk, amit megeszünk.

Az árukat magyar beszállítóktól veszik a tulajdonosok, fontos, hogy a termék ne érkezzen messziről, és hogy környezetkímélő csomagolásban szállítsák. Higiéniai okokból csak az aszalványok nem érkezhetnek papírzacskóban.

A vásárlóknak elég annyit vinniük, amennyit el is fogyasztanak, vagyis takarékosabb vásárlásra szorít rá, és a túlfogyasztás ellen hat.

Az élelmiszereken túl háztartási cikkeket, tisztálkodó- és tisztítószereket is lehet kapni. Nagy üveggömbökben cseppmentes ablaktisztító, zsíroldó, vízkőoldó található – és mind pálmaolajmentes. 

A galériaszinten kapott helyet a gyereksarok, így a kismamák vásárlás közben is leülhetnek úgy egy kávéra, hogy szemmel tudják tartani gyermeküket. Rendszeresek itt a baba-mama klubok, volt már teakóstoló, adventi kalendáriumkészítés és zero waste karácsonyfadísz-készítő workshop is.

Ennyire komplex termékpalettájú bolt nem nagyon van hazánkban, de működnek jó kezdeményezések és közösségek.

Ilyen a hulladekmentes.hu, a Háztartásom hulladék nélkül blog, a Ligeti Bolt, illetve környezetbarát praktikákat kínál az utazóblogként is felfogható Talpalatnyi Történetek is.

Ági szeretné, ha a jövőben számos hasonló bolt nyílna még Magyarországon. Úgy fogalmaz: „Ha mindenki csak egy kicsit tudatosabban élne, egy kicsit kevesebb hulladékot termelne, egy egészségesebb és boldogabb országban élhetnénk pár éven belül.”

Forrás

search icon