Egy friss Európai Uniós vizsgálat arra derített fényt, hogy az úgynevezett zöld reklámállításokkal számos probléma van az online térben, amit jól mutat, hogy 42%-uk esetében feltételezhető azok valótlan vagy megtévesztő jellege.
A greenwashing elterjedtségét érintő vizsgálatban, mely tavaly október és november folyamán zajlott, részt vett a tagállami hatóságokat tömörítő Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC), így a magyar Gazdasági Versenyhivatal is.
Az összehangolt akció során a hatóságok összesen 344, online értékesített termék és szolgáltatás környezeti jellemzőire vonatkozó állításait ellenőrizték különböző szektorokban, hogy felmérjék azok megbízhatóságát és egyértelműségét.
A vizsgálat során olyan szempontokat is figyelembe vettek, hogy egy-egy termék esetében mennyire releváns a környezeti hatások leírása, illetve ezek az információk elérhetőek-e közvetlenül akár linkek, akár QR-kódok segítségével.
Az eredmények szerint a hirdetések 59%-ka nem biztosított a fogyasztók számára könnyen elérhető bizonyítékokat állításai alátámasztására. Ennél is nagyobb probléma, hogy 37% félreérthető állításokat sugallt, melyekből azt gondolhatják a fogyasztók, hogy az adott cég tevékenysége nincs negatív hatással a környezetre, vagy akár egyenesen pozitív hatással bírnak.
A vizsgálat csupán 7 olyan hirdetést talált, amely valamely környezetvédelmi tanúsító szervezet támogatását vagy jóváhagyását állította valótlanul, ez viszont végeredményben jó hír a fogyasztók számára, hiszen bízhatunk abban, hogy a tanúsítvánnyal rendelkező termékek esetében valóban azt kapjuk, amire számítunk.
Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a Gazdasági Versenyhivatal itthon is próbál fellépni a greenwashing ellen. A fogyasztóknak szóló rendkívül részletes és legalább annyira tanulságos útmutatója ezen a linken érhető el.
(GVH)