Óriási erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy a jövőben az autók mellett az utak se szennyezzék a környezetet. Finnországban már megoldást találtak arra, hogyan lehet megkötni a betonban a szén-dioxidot. Már jó ideje meghatározzák a bolygó jövőjét övező aggodalmak, milyen irányba is menjen tovább az autóipar a következő évtizedekben. Elég csak arra gondolni, hogy az Európai Unió területén 2035-től nem is lehetett benzin- vagy dízelmotoros új autót értékesíteni egy új javaslat szerint.
Bár még nem eldöntött, milyen módon fogják zöldíteni a közlekedést, a zöld jövő iránti törekvések azonban nemcsak az autógyártást érintik. A jelenlegi állás szerint az útépítést is fenntarthatóbbá szeretnék tenni, hiszen a globális CO2-kibocsátás 8 százalékáért a betonipar tehető felelőssé.
Ennek nagy részét a portlandcement-gyártás teszi ki: egy tonna előállítása 800-900 kilogrammnyi károsanyag-kibocsátással jár
– írja cikkében Kováts Olivér a vezess.hu-n.
Finnországban, a VTT Műszaki Kutatóközpont alá tartozó Carbonaide-nél nemrég kifejlesztették a karbonnegatív betont, ami a szén-dioxid megkötésével csökkenti az ökológiai lábnyomát. A szén-dioxid-átalakítási technológiának köszönhetően naponta akár öttonnányi szén-dioxid is ásványos anyaggá formálható. A metódus alapját egy olyan eljárás adja, aminek keretében egy automatizált rendszer légköri nyomás segítségével köti meg a szén-dioxidot az előregyártott betonban.
Hatékony alkalmazása esetén a portlandcement-gyártás károsanyag-kibocsátása akár 50 százalékkal is mérsékelhető, hiszen amellett, hogy a készanyag megköti a CO2-t, a cementtartalom sem annyira magas, mint a hagyományos beton esetében.
A kezdeményezés a Lakan Betoni és Vantaa Energy által vezetett közösségi finanszírozás segítségével indult el, melynek során 1,8 millió eurós alaptőkét gyűjtöttek össze. Mindemellett a Business Finland és további helyi betongyártók, stratégiai befektetők például állami kölcsönökkel járultak hozzá a projekt megvalósulásához.
(Forrás: vezess.hu)