Ötödik éve tart a „Passzold vissza, Tesó!” elnevezésű, használt mobiltelefon visszagyűjtő kampány, amelyet a Jane Goodall Intézet, a KÖVET Egyesület, az Afrikáért Alapítvány és a Védegylet közösen hirdetett meg. Az eltelt fél évtized során 7,5 tonnányi mobilt gyűjtöttek a résztvevők.
Idén tavasszal a gyűjtőpontokon, melyek száma mára meghaladta az 1100-at, 1524 kg telefon jött össze. Számos, a gyűjtésben résztvevő szervezet belső kommunikációs kampányt, szemléletformáló eseményeket, előadásokat szervezett, így tudták aktívan mozgósítani a környezetüket, hogy minél több mobiltelefont adjanak le a gyűjtődobozokba. A gyűjtők munkáját tavasszal tájékoztató webinárral és animációs videó filmmel is segítették a szervezők.
Ezért lenne fontos, hogy mindannyian leadjuk a használt mobiltelefonokat
Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, egy mobiltelefonban több mint 40 féle kémiai elem található meg, melyek közül több is úgynevezett konfliktusos ásvány. Ez azt jelenti, hogy bányászatához vér tapad, ami többnyire az egyenlítő menti afrikai országokra érvényes, közöttük a Kongói Demokratikus Köztársaságra is. Ezen felül előszeretettel dolgoztatnak gyerekeket, mivel kisebb testük miatt könnyebben beférnek a szűk tárnákba, hogy puszta kézzel fejtsék ki az értékes tantalitot (koltánt). Sokuk alig hétéves. A folyamatos fegyveres rivalizálás miatt a bányát bitorló banda a végsőkig kizsigereli a munkásokat, és ha szökni vagy pihenni akarnak, van, hogy lelövik őket.
A mobiltelefonok előállításához szükséges nyersanyagok, például az említett koltán bányászata veszélyeztetett fajok (pl. gorillák, bonobók és csimpánzok) élőhelyét, fennmaradását is fenyegeti. A kampánnyal ezt a folyamatot szeretnék megfékezni, ha ugyanis a használt mobiltelefonokban található fémek újrahasznosítása nagyobb mennyiségben valósul meg, akkor az előállításukhoz szükséges ércek bányászata várhatóan csökkenni fog.
A szervezők célja a kampánnyal, hogy minél több már nem használható mobilkészüléket, GPS-t vagy táblagépet és ezekhez használt töltőket vegyenek át adományként, elősegítve ezzel a körforgásos gazdaságot, és segítve ezáltal a kongói főemlősök élőhelyének megmentését és a helyi közösségek életét. A használt készülékek kincset rejtenek, többek között 17 féle fémet lehet visszanyerni belőlük, például aranyat, ezüstöt, palládiumot, rezet.
Köszönjük szépen minden résztvevőnek, aki hozzájárult a tavaszi kampány sikeréhez! Mi úgy hívjuk ezeket a mobilgyűjtő dobozokat, hogy a „remény dobozai, mert reményt adnak minden főemlősnek, a csimpánzoknak, gorilláknak, a bonobóknak és a kongói térségben élő helyi közösségeknek is, hogy jobbá válhat az életük. Ez a kampányunk és a Jane Goodall Intézet legfőbb célja.
– mondta Kádár András, a Jane Goodall Intézet főtitkára.
Ahogy a sajtóközleményben írják, a kisméretű elektronikai eszközöket a legnehezebb visszagyűjteni, de pont ezért mindent meg kell tenni és felhívni a társadalom, a lakosság figyelmét a problémára és a megoldására. Az ilyen kampányok segítik elő, hogy tudatosabban éljenek, vásároljanak az emberek. Emellett az ENSZ 17 fenntarthatósági céljai közül legalább négynek az elérését is elősegíti a kampány.
A Greendex többször foglalkozott már a tervezett elavulás problémájával, melybe ma már a szoftveres elavulás illetve egyszerűen a dizájn elöregedése is beleszámít. Ha azonban tudjuk hogy mire van szükségünk és a marketingorkánnak is ellen tudunk állni, viszonylag ritkán szorulunk telefonunk vagy más eszközünk cseréjére. Ha gondolkoztál rajta, hogy lecseréld a telefonod, de nem vagy még biztos a döntésedben, alábbi cikkünk neked szól!
A kampány egyben verseny is
A kampányban résztvevő legeredményesebb vállalat Csimpánz Örökbefogadást kap ajándékba a Jane Godall Intézet programjának keretében (Csimpánz Örökbefogadási Program), melyet idén az Auchan Magyarország Kft. nyert el. A verseny többi kategóriájának nyertese (nagyvállalat, KKV, intézmény, oktatási intézmény) valamint a szemléletformáló különdíjas szakmai előadást kapnak ajándékba “Mobiltelefonokkal a gorillákért” címmel szintén a Jane Goodall Intézet előadásában. Ezen felül a nagyvállalat és a KKV kategóriák győztesei, és a Kommunikációs Különdíjas egy-egy Zöld Iroda – Zöld Rendezvény előadást nyer a KÖVET Egyesület szervezésében.