Autómegosztás testközelből – kipróbáltuk a GreenGot

Autómegosztás testközelből – kipróbáltuk a GreenGot
Autómegosztás testközelből – kipróbáltuk a GreenGot

Berobbant a tavasz, mi pedig arra gondoltunk a Greendexnél, hogy tarthatnánk egy kihelyezett szerkesztőségit a hozzánk viszonylag közel lévő Filozófusok Kertjében. Na de hogy hogyan jutunk el oda? Az Budapesten nagyon kevés, hogy valami légvonalban közel van!

Tömegközlekedéssel nehézkes és lassú lett volna, gyalog csak simán nagyon lassú, bringa meg épp nem volt nálunk és autóval sem jött senki. Mivel egy ideje már amúgy is terveztük a GreenGosokkal, hogy egy tesztvezetés keretében kipróbáljuk a szolgáltatásukat, így egyértelmű volt: GreenGozni fogunk!

Ez abból a szempontból is kézenfekvő választás volt, hogy a Greendexnél szeretünk olyan környezetbarát és fenntartható szolgáltatásokat, illetve termékeket felfedezni és bemutatni, melyek hitünk szerint hozzájárulhatnak ahhoz, hogy napjaink környezeti válságát mérsékelni tudjuk.

Élmény vezetni az elektromos Volkswagent

Én korábban nem használtam a szolgáltatást, de a regisztrációt már megcsináltam, hogy bármikor használni tudjam, ha szükségem lenne rá. Ez viszonylag rövid idő alatt megvolt, az irataimra volt szükség mindössze. Amúgy a telefonos applikáción keresztül intézhető a teljes folyamat, amivel, ha megvagy, már csak azt kell megvárni, hogy a cég visszaigazolja a regisztrációdat.

Tetszett, hogy a folyamat alatt minden lépésről informáltak, és a regisztráció után röviden, érthetően azt is megírták, hogyan tudom majd először használatba venni a kocsit.

Rábökök, lefoglalom

Indulás előtt kinéztem az appban a térképen, hol van a legközelebbi autó. Itt azt is láttam, hogy milyen a töltöttsége, de mivel nem terveztünk hosszú utat, több mint elég volt a 74% körüli töltöttség, amellyel akár 82 kilométert is meg tudtunk volna tenni. Ráböktem a lefoglalást jelző ikonra, így az autó innentől már csak a miénk volt, egy rövid sétával pedig oda is értünk.

A telefonos applikációról gyorsan és egyszerűen tudjuk intézni a bérlést

Indulás előtt körbe kellett járnom az autót és végigfotóznom az app segítségével, hogy bizonyítsam, épségben vettem át. A jobb hátsó részen egyébként volt néhány karc, ezt jeleztem is, így felelősség nem terhelhet ezek miatt. Ez a művelet nagyjából egy percbe telt.

Suhanás a városban

Nemcsak hogy autómegosztó szolgáltatást nem használtam még, de a kis Volkswagen volánja mögé is teljesen elektromosautó-szűzen ültem be. Itt minden kicsit más, mint a hagyományos autókban. A GreenGoknál slusszkulcsot keresni sem érdemes, egy gombbal tudjuk elindítani az autót, az automata váltó miatt pedig az autó kezelése is rendkívül egyszerű, néhány pillanat alatt rá lehet érezni.

Az elektromos autózás élménye teljesen levett a lábamról. Az csak egy dolog, hogy a kocsinak szinte semmilyen hangja nincs, de a vezethetősége is élményszámba megy. A GreenGo flottájában egyébként más szolgáltatókkal szemben kizárólag elektromos autók, közelebbről Volkswagen e-Up-ok vannak, így a szolgáltatást használva mindig ilyen élményben lehet részünk.

Miért jó ez nekem?

Ahogy egy korábbi cikkünkben már kitértünk rá, a saját tulajdonú autók többsége az idejének több mint 95%-ban kihasználatlanul áll, és nem hajt hasznot senkinek. Ha ehhez hozzáveszem, hogy mennyire macera, pénz és időráfordítás fenntartani egy saját autót, akkor már nem is annyira biztos, hogy szükségem van rá. Nagyon érdekes lenne kiszámolni, hogy mennyibe kerül az autónk használata percre vagy kilométerre vetítve, szerintem mind meglepődnénk az eredményen!

Bár picinek tűnik az autó, rövid távon akár négy magasabb embernek is kényelmes lehet

Ezzel szemben a közösségi autómegosztásnál csak akkor kell fizetni, amikor valóban használjuk az autót, egyébként nem kell foglalkoznunk sem a szervizelésével, sem a fenntartásához kapcsolódó egyéb feladatokkal, csak beleülni a hozzánk legközelebbi autóba, és hajtani. A GreenGo esetében egyébként a vezetés percdíja 65 forint az alap díjcsomagban, de lehetőség van egy teljes napra is lefoglalni.

Szerkesztőségi vélemények

A teszt során mindannyian pozitív élményeket szereztünk, pedig én az elején tartottam egy kicsit attól, hogy a magam közel kétméteres magasságával nem életem legkényelmesebb utazását fogom megtenni az aprócska autóban negyedmagammal. Nem állítom, hogy a hátsó ülésen töltött több órás utazást is boldogan viseltem volna, de egy rövidebb úton, amit jellemzően megteszünk a városban, nem volt probléma ezzel sem.

A Filozófusok Kertjéhez érkezve egy másik GreenGo mellett tettük le az autót. A parkolás is pont olyan egyszerű volt, mint az elindulás, és mivel nem terveztünk hosszú ideig maradni, így a bérlést nem szakítottam meg. Jeleztem az applikációban, hogy parkolunk, így jóval kedvezőbb percdíj mellett, továbbra is miénk volt az autó. Szerencsére éppen jókor érkeztünk, mert a gyönyörű napsütéses időben akadt szabad pad, ahol egy kellemes, magunkkal hozott kávé mellett rátérhettünk a megbeszélésre, ami — nyilván — az elektromos autókról is szólt.


Lássuk, kinek mi volt a benyomása!

Hajas Bence – Ment, mint a dodgem
Alapvetően én Budapesten kerékpárral és BKV-val közlekedem, így újdonság volt mind az autómegosztó alkalmazás, mind az elektromos jármű használata. Négyen ültünk a Volkswagen e-Up-ban és így is élmény volt, teljesen jól illeszkedett a városi közlekedésbe. Aki esetleg tart a használatától – ahogy én is tartottam tőle előzetesen – azt is bíztatom: bátran próbálja ki! Nálam már tervben van, hogy komolyabb nagybevásárláshoz, költözéshez a GreenGot veszem igénybe majd.

Sápi Zsófi – Nahát, befértünk!
Én még csak most tanulok vezetni, így legnagyobb sajnálatomra nem ülhettem a volán mögé. Az utazás közben hátul ültem, ráadásul egy magas vezető mögött, de meglepetésemre, ha szűkösen is, azért el tudtam helyezkedni. Nem ismertem a GreenGot korábban, szóval nekem újdonság volt, hogy milyen fürgén gyorsul és hogy az autón van egy konkrét be- és kikapcsoló gomb, még kulccsal sem kellett bajlódni.

Molnár Csaba Gábor – Elintézni a mindennapi dolgokat
A szerkesztőségi csapat tipikus Y generációs early adoptere vagyok, mindez párosul egy lassú lefolyású technooptimizmussal és egy nem követendő autómániával. Így a közösségi autómegosztók kedvenc célcsoportjának gondolom magam, aki már a megjelenésük pillanatában potenciális ügyfélként jelenik meg. Minden elérhető szolgáltatót kipróbáltam már az elmúlt években és – szponzorált tartalom ide, szponzorált tartalom oda – az elektromos járműveik miatt a GreenGoval szimpatizálok a leginkább.

Tény, – sorstársaimhoz hasonlóan – az is vonzott a carsharing-ben, hogy számos autótípust is ki tudok próbálni városi kiruccanásaim során. Ugyanígy tény az is, hogy a felvágós krúzolásra nem a brandingelt kocsik a legideálisabbak. A GreenGo kisméretű elektromos autói pont arra jók, amire valók: elintézni a heti nagybevásárlást, bepattani öltönyben egy tárgyalás előtt, összeszedni a barátokat a repülőtérre menet, vagy épp felelősen lemondani a saját autó birtoklásáról.

Mire használható?

Előzetesen az volt a benyomásom, hogy ezek a kompakt kis autók pont arra jók, hogy az ember gyorsan elugorjon velük egyik helyről a másikra, de itt meg is áll a történet. A teszt után viszont megváltozott a véleményem. Bár hihetetlennek tűnik, ebbe az autóba bőven lehet pakolni. A szinte nem is látható csomagtér megfelelően nagy egy bevásárláshoz, ha pedig a hátsó üléseknél lévő teret is beleszámolom, már egy kisebb háztartásnyi cuccot is lehet vele szállítani.

Teljesen véletlenül parkoltunk egy másik GreenGo mellé

Bár mi viszonylag rövid utat tettünk meg, de a várost is nyugodtan elhagyhattuk volna vele. Az autókon Pest megyei matrica van, de ha nagyobb utakra indulnánk, arra is van lehetőség. Vidéki kiruccanás esetén minimum egy, de akár három napra is bérelhetjük az autót.Ilyen esetben a töltésről se feledkezzünk meg – érdemes előre utána nézni a töltési lehetőségeknek, amikből már szerencsére bőven akad az országban. A bérlést lezárni viszont csak a szolgáltatási területen belül tudjuk, ami egyébként nem kicsi, 80 négyzetkilométer.

Ha már töltöttség: ahogy írtam is, az applikációban meg tudjuk nézni, milyen töltöttségi szinttel, illetve hatótávval rendelkezik a kiválasztott autó. Általánosságban elmondható, hogy a teljesen feltöltött autók 100-150 kilométert képesek megtenni, ami biztosan elég egy budapesti bolyongáshoz. Egyedül arra kell figyelnünk, hogy a bérlés végén még legalább 9% töltöttség maradjon az autóban, hogy a szolgáltató el tudjon vele jutni a legközelebbi töltőpontig.

Jót teszel vele

A közösségi autómegosztás kúl dolog. Egy olyan jövőbemutató szolgáltatás, amellyel itt és most lehet jobbá tenni a városi életet, és fenntarthatóbbá a benne való közlekedést. Ami nekem a legjobban tetszik benne, hogy nem kell csak azért autót tartanom, hogy szökőévben egyszer használjam, miközben rendszeresen a szervizelés, a parkolás és a többi dolog miatt aggódom.

Ha csak minden második-harmadik budapesti autótulajdonos próbálná meg tudatosan átgondolni az autóhoz, illetve annak használatához fűződő viszonyát és térne át a megosztáson alapuló megoldásokhoz, azzal rengeteg energiát, pénzt és kibocsátást lehetne megspórolni, ezzel pedig minden városlakó számára egy élhetőbb várost lehetne teremteni.

Ráadásul most a GreenGo választása mellett szól az is, hogy miképp már mi is beszámoltunk róla, jelenlegi Gurulj a Fákért! nevű kampányuk keretében a felhasználók percenként egy forinttal járulhatnak hozzá fák ültetéséhez, melyet az akció végén a cég megdupláz. Az összegyűlt pénzből a tavasz folyamán terveznek fákat ültetni a 10 millió Fa Alapítvány közreműködésével. Ezért is érdemes a regisztrációval igyekezni, no meg azért is mert március végéig ezt díjtalanul lehet megtenni, a regisztrációtól számított egy hónapon át pedig féláron lehet vezetni.

A cikk a Greendex műhelyében készült, a GreenGo támogatásával.

Rengeteg fontos információ vár még rád! Nézz szét!

search icon