Az Independent magazinban hasznos tanácsokkal tűzdelt írás jelent meg arról, hogyan érdemes beszélgetnünk a gyerekekkel a klímaváltozással kapcsolatos félelmekről és lehetséges forgatókönyvekről. Megan Kennedy-Woodard, coaching-pszichológus és a Climate Psychologist társigazgatója szerint, bár sokszor könnyebbnek tűnhet elkerülni a szorongást kiváltó témákat, nagyon fontos, hogy gyerekek koruknak megfelelően rendelkezzenek a bolygónk megsegítéséhez szükséges információkkal anélkül, hogy megijesztenénk őket. Hogyan lehetséges ez?
- Válasszuk ki a megfelelő időt a beszélgetésre, amikor zavartalanul tudunk egymásra figyelni, például főzés vagy séta közben. A pszichológus azt is javasolja, hogy a beszélgetést úgy fejezzük be, hogy utána valami szórakoztatót csinálunk, például egy természetjárást.
- Legyen tisztában az alapvető tényekkel! Mindannyian tudjuk, hogy a gyerekek szeretnek milliónyi kérdést feltenni egy adott témával kapcsolatban. Egy olyan összetett és tudományos kérdés esetében, mint az éghajlati válság, hasznos, ha ismerjük az alapokat, például az üvegházhatású gázok környezeti hatásait, a fosszilis tüzelőanyagok hozzájárulását a felmelegedéshez vagy a szélsőséges időjárási jelenségeket. Ugyanakkor nem kell klímatudósnak lennünk, bármikor mondhatjuk, hogy „Ez egy nagyszerű kérdés, hadd kutassam fel neked”.
- Úgy magyarázzuk el a jelenségeket, hogy a gyerekek is tudjanak kapcsolódni hozzá! Ahelyett, hogy belemerülnénk a tudományos tények részletes kifejtésébe, inkább magyarázzuk el, hogy az éghajlati válságnak milyen valós hatása van, mivel tanulmányok szerint a természet iránti empátia növeli a környezeti kérdésekkel kapcsolatos aggodalmunkat. Elmagyarázhatjuk akár, milyen hatással van a helyzet egy adott fajra és annak élőhelyére. (A melegebb hőmérséklet miatt például gyorsabban olvad a tengeri jég a sarkvidéken, ami negatív hatással van az olyan emlősökre, mint a jegesmedvék, amelyek a jégre támaszkodva vadásznak táplálékért.)
- Biztosítsuk a gyerekeket arról, hogy van remény! Egy ilyen témánál fennáll a veszélye annak, hogy a dolgok kissé borúlátóvá teszik a gyerekeket, és felesleges aggodalmat élnek át. Ezért fontos, hogy megnyugtassuk a őket, hogy vannak olyan dolgok, amelyeket egyéni szinten tehetünk a globális felmelegedés lassítása érdekében. Kennedy-Woodard szerint az úgy nevezett hármas szabály hasznos lehet ebben a helyzetben, mely szerint minden egyes nehéz tény bemutatásához három kiegyensúlyozó pozitív tényt vagy történetet mutassunk be annak érdekében, hogy fenntartsuk a reményt és cselekvésre ösztönözzünk.
- Hallgassuk meg az aggodalmaikat! Beszélgetni a klímaváltozásról először nehéznek, súlyosnak és nyomasztónak tűnhet. A klímaszorongás a pszichológusok munkájában is egyre inkább megjelenik, de nem olyan téma, amelytől a gyerekeket meg kellene próbálni elzárni. Nagyon fontos, hogy szembesítsük őket a témával, hogy elkerüljük a felesleges szorongást, és kijavítsuk az esetlegesen téves információkat.
(fotó: pexels – Elly Fairytale)