Bécsben jelenleg azt tanulmányozzák, hogy mennyiben lenne megvalósítható egy olyan házhozszállítási rendszer, melyben a tömegközlekedésben résztvevő utasok szállítanák munkában menet vagy épp onnan jövet az interneten megrendelt csomagokat.
Az osztrák főváros lakói évente 96 millió csomagot rendelnek az interneten, ezek száma azonban folyamatosan emelkedik. A házhozszállításhoz kapcsolódó karbonlábnyom így szintén egyre magasabb. Becslések szerint viszont a folyamat során keletkező üvegházhatású gázok mintegy 20%-át meg lehetne spórolni, ha ezeket a csomagokat közösségi közlekedéssel szállítanák ki.
A bécsi közlekedési vállalat, a Wiener Linien és a Fraunhofer Austria most azt vizsgálja, be lehet-e vonni futárnak azokat az utasokat, akik amúgy is rendszeresen utaznak A-ból B-be.
Az elképzelés szerint egy alkalmazás elemezné, hogy a futárnak jelentkezők milyen útvonalon mozognak nap mint nap, majd „kidobná”, hogy mely csomagok várnak ezen a vonalon kiszállításra. Az alkalmi futárok a megállóknál lévő csomagpontoknál vehetnék fel a szállítandó árut és oda is kézbesítenék.
Mivel csak a bécsi villamoshálózat vonalain naponta félmillióan utaznak, optimálisan lehetne kombinálni a városi mobilitást az áruszállítással. Mielőtt az ötletből valóság lehet, természetesen számos tényezőt meg kell vizsgálni: hova érdemes telepíteni a csomagpontokat, mekkora legyen a csomagok maximális mérete, milyen tényezők (pl. csúcsidő) korlátozzák a szállítást stb.
A kérdésekre választ adó megvalósíthatósági tanulmányt 2022 márciusára tervezik elkészíteni, ami után a rendszer éles tesztidőszaka is elindulhat. A projekt jelenleg önkénteseket keres, akik szívesen futárkodnának mindennapi utazásaik során, hogy ezzel segítsék a rendszer kialakítását.
A tervezők szerint egyelőre az is kérdés, hogy a bécsi közösségi közlekedést használók egyáltalán vállalnák-e – és milyen feltételekkel – a feladatot. (Bécs Város Külképviseleti Irodája) Fotó: ©Wiener Linien / Manfred Helmer