Tavaly februárban a Christophe de Margerie nevű orosz tankerhajó történelmet írt azzal, hogy tél közepén átkelt az északi tengeri útvonal jeges vizein. Az úttörő utat, amely a kínai Csiangszuból egy távoli szibériai sarkvidéki kikötőbe vezetett, egy új korszak kezdetének hirdették, amely átformálhatja a globális hajózási útvonalakat – több mint harmadával csökkentve az Európa és Ázsia közötti utazási időt.
Mindezt az éghajlati válság tette lehetővé. A sarki jég zsugorodása miatt 2013 és 2019 között 25%-kal nőtt a hajóforgalom az Északi-sarkvidéken, és a növekedés várhatóan folytatódik.
A sarkvidéki hajózás azonban hozzá is járul az éghajlati válsághoz. A több hajó a károsanyag-kibocsátás növekedését jelenti, ami jelen esetben a fosszilis tüzelőanyagok nem teljes elégetése során keletkező légszennyező anyag. Amikor a feketeszén vagy korom a hóra és a jégre kerül, drámaian felgyorsítja az olvadást. A sötét hó és jég, mivel több energiát nyel el, sokkal gyorsabban olvad, mint a hőt visszaverő fehér hó, ami a gyorsabb felmelegedés ördögi körét hozza létre.
Környezetvédők arra figyelmeztetnek, hogy a globális átlagnál négyszer gyorsabban melegedő Északi-sarkvidéken 2015 és 2019 között 85%-kal nőtt a hajók által kibocsátott feketeszén mennyisége, főként az olajszállító tartályhajók és az áruszállító hajók számának növekedése miatt.
A többi közlekedési ágazattól eltérően – beleértve a közúti, vasúti és belvízi közlekedést -, ahol a levegőminőségi előírások korlátozzák a kibocsátást, a hajózásra nem vonatkoznak még ezek az előírások. Tavaly novemberben a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) elfogadott egy határozatot a tisztább üzemanyagok használatáról az Északi-sarkvidéken a feketeszén csökkentése érdekében, de azt önkéntes lépésként hagyta meg.
Múlt hétfőn az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének (IPCC) tudósai arra figyelmeztettek, hogy „most vagy soha” kell cselekedni az éghajlat összeomlásának megakadályozása érdekében. Arra a következtetésre jutottak, hogy a nemzetközi közösség nem teljesíti az éghajlatváltozással kapcsolatos kötelezettségvállalásokat, de különösen a hajózási ágazatot kritizálták.
A Szövetség szerint, ha az Északi-sarkvidéken a nehézolajjal működő összes hajózás átállna a tisztább desztillált üzemanyagra, 44%-kal csökkenne a feketeszén-kibocsátásuk. Ha minden hajó dízel részecskeszűrőket is beszerelne, amelyek a korom felfogása és tárolása révén csökkentik a kibocsátást, a feketeszén további 90%-kal csökkenthető lenne.
Forrás (theguardian)