A pálmaolaj kis túlzással életünk minden területén jelen van, az élelmiszerektől, a kozmetikumokon át a bioüzemanyagokig. Ehhez mérhető nagyságú a hozzá kapcsolódó természetrombolás is. Április végén azonban az egyik legnagyobb exportáló, Indonézia leállította a pálmaolaj kivitelét. De vajon mi áll a lépés mögött?
A tudatosvasarlok.hu cikkében áttekinti a pálmaolajhoz kapcsolódó alapvető tudnivalókat. Például azt, hogy az ipar azért ragaszkodik hozzá, mert a gyártási folyamatok szempontjából más olajokhoz képest igencsak előnyös tulajdonságai vannak. Szintén mellette szól, hogy az olajpálma gyorsan nő és hozama többszöröse más olajnövényekének, így az egységre jutó költsége jóval alacsonyabb. Utóbbi mellett pedig azt is el kell mondani, hogy mivel jellemzően a fejlődő országokban termelik, a környezetvédelmi szabályozások hiányosabbak, a munkaerő pedig olcsóbb és védtelenebb, mint másutt.
A cikkben szót ejtenek a fenntartható pálmaolaj mítoszáról, melyről mi is írtunk korábban. Ennek a lényege dióhéjban, hogy a Fenntartható Pálmaolaj Kerekasztalt (RSPO) által tanúsított pálmaolaj szintén erdőirtás árán van termesztve, míg az RSPO nem szab szigorú feltételeket az ültetvényesek számára. Az általuk minősített pálmaolajban ráadásul akár nagyobb részben nem minősített olaj is lehet.
Végül pedig az is kiderül, hogy bár kétségtelenül vannak a pálmaolajnak igencsak előnyös tulajdonságai, az állítás hogy nem helyettesíthető, alapvető termék lenne, messze nem igaz. A problémát azonban jelenleg az jelenti, hogy az orosz-ukrán háború miatt a napraforgóolaj-ellátás kétségessé vált, várhatóan komoly hiány lesz belőle. Épp ez volt az indonéz döntés indoka is: a hazai készlet biztosítására hivatkoztak.
Az sajnos egészen biztos, hogy jelentős változás a pálmaolaj használatában a rövid távon nem várható, azonban nekünk fogyasztóknak van lehetőségünk máshogy dönteni. Ahogy írják, fordulhatunk tudatosan a friss, helyi, szezonális alapanyagok felé és mondhatunk nemet a félkész fagyasztott termékekre, a pálmaolajjal dúsított édességekre és azokra a kényelmi termékekre, amikről elhittük, hogy nélkülözhetetlenek számunkra. (Tudatos Vásárlók)