KörnyezetvĂ©delmi szemlĂ©letformálás innovatĂ­van Ă©s hitelesen 
KörnyezetvĂ©delmi szemlĂ©letformálás innovatĂ­van Ă©s hitelesen 

„AmĂ­g azt teszed, amit eddig, azt kapod, amit eddig!” Az idei FenntarthatĂłsági TĂ©mahĂ©t esemĂ©nyeihez kapcsolĂłdĂłan megrendezett Országos SzemlĂ©letformálási Konferencia szervezĹ‘i ezzel a szlogennel kĂ­vánták felhĂ­vni a figyelmet arra, hogy az egyre gyorsabban változĂł világunkban a környezeti nevelĂ©s terĂ©n is lĂ©pĂ©sváltásra van szĂĽksĂ©g. A kĂ©pzĹ‘k kĂ©pzĂ©sekĂ©nt is szolgálĂł esemĂ©nyen pedagĂłgusok, szemlĂ©letformálással foglalkozĂł állami Ă©s civil szervezetek, szakemberek ismerhettek meg olyan gyakorlatokat, eszközöket, amik hatĂ©konyabbá tehetik munkájukat Ă©s segĂ­tik Ĺ‘ket abban, hogyan is tegyenek máskĂ©pp, jobban Ă©s hatĂ©konyabban. Az esemĂ©ny a KörnyezetvĂ©delmi SzolgáltatĂłk Ă©s GyártĂłk SzövetsĂ©ge (KSZGYSZ) szervezĂ©sĂ©ben az EnergiaĂĽgyi MinisztĂ©rium támogatásával valĂłsult meg.  

A decemberben elfogadott 5. Nemzeti KörnyezetvĂ©delmi Program egyik fĂłkuszterĂĽlete a szemlĂ©letformálás, amelynek itthon is több Ă©vtizedes törtĂ©nelme Ă©s gyakorlata van, de idĹ‘nkĂ©nt Ă©rdemes összegezni, hogy a tudományos, technikai fejlĹ‘dĂ©s közepette, a mai világ kommunikáciĂłs zajában, e tĂ©ren milyen „pályamĂłdosĂ­tásra” van szĂĽksĂ©g Ă©s lehetĹ‘sĂ©g. 

A formális és informális oktatás, nevelés körülményei, eszközei és a médiahasználat dinamikus változása jelentősen befolyásolja az emberi magatartást, viselkedést. Ezek használatának, hatásának mérése is kiemelten fontos a nevelés szempontjából. A konferencia tematikája ezeket a kérdéseket járta körül, a helyszíni kiállítók által bemutatott jó gyakorlatokkal illusztrálva.

NyitĂł elĹ‘adásában Keszthelyi Nikoletta, az EnergiaĂĽgyi MinisztĂ©rium környezetvĂ©delemĂ©rt felelĹ‘s helyettes államtitkára a Zöld Ă“voda program, az Országos Iskolakert Program, Ă©s az általános iskolák rĂ©szvĂ©telĂ©vel indult „Kölcsönkapott levegő” projekt kapcsán mutatta be a minisztĂ©rium szemlĂ©letformálási tevĂ©kenysĂ©gĂ©t. Ezt a jelenleg is futĂł, iskolakörnyĂ©ki lĂ©gszennyezĂ©smĂ©rĂ©si projektet az Országos MeteorolĂłgiai Szolgálat Ă©s a KSZGYSZ szervezi, ötvözve a mĂ©rĂ©st Ă©s mintavĂ©telt a diákok tájĂ©koztatásával, szemlĂ©letformálásával.  

SzemlĂ©letformálás nemcsak az iskolapadban zajlik: országos fĂłrumsorozat keretĂ©ben 8 helyszĂ­nen szintĂ©n a KSZGYSZ Ă©s a Magyar Kereskedelmi Ă©s Iparkamara partnersĂ©gĂ©vel zajlik a hatĂłságok, önkormányzatok Ă©s vállalatok számára kialakĂ­tott “CĂ©l: a zöldgazdaság ” program, amely elindĂ­tja Ă©s segĂ­ti a párbeszĂ©det a zöldipari szereplĹ‘k között. 

Olyan a világ, hogy már a szememnek se hihetek – mi a valĂłdi Ă©s mi a hamis?  

A Z Ă©s Alfa generáciĂł Ă©rzelmeirĹ‘l, a jövĹ‘ motiváciĂłjárĂłl Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta tartott gondolatĂ©bresztĹ‘ elĹ‘adást. A tĂ©mát a pszicholĂłgia oldalárĂłl vezette fel, annak fiziolĂłgiai hátterĂ©rĹ‘l is kĂ©pet adva. Az online tĂ©r okozta gyorsaság, a kialakulĂł digitális fĂĽggĹ‘sĂ©g kihat a termĂ©szetes szemĂ©lyisĂ©gfejlĹ‘dĂ©sre, az emberi kapcsolatokra. Gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy lĂ©pni Ă©s változtatni kell, nem mehetĂĽnk el amellett a negatĂ­v tendencia mellett, hogy egyre több fiatalt Ă©rint a kiĂ©gĂ©s Ă©s a kifáradás, egyre többen aggĂłdnak a jövĹ‘jĂĽk miatt, Ă©s sokuk vallja magát klĂ­maszorongĂłnak.  

Mi a megoldás? A sikeres oktatás-nevelés alapja az élmény és az örömszerzés, és ezt a fajta nevelést már az óvodában kell megalapozni. Emellett egyre többet halljuk a “digitális detox“ kifejezést. Ez a működő gyakorlat segíthet ugyanis abban, hogy a fiatalok visszataláljanak a valóságba a közösségi média túlcsorduló, fals információkkal teli világából. Ahogy Tari Annamária fogalmazott:

Nehéz dolgunk van, mert egyszerre fontos, hogy legyen az információ hiteles és valódi, de közben legyen 21. századi is. Jó látni, hogy megjelentek a több milliós követőtáborral rendelkező ökológiai influenszerek is, ez reményt adhat arra, hogy a közösségi média erejét pozitív irányba is lehet terelni

„Az alkalmazott, a széleskörű, és a korszerű tudás a hatalom” – hangzott el Gerlei Béla, Karrier Intézet alapítójától a nyelvhasználat és viselkedéstervezésről tartott előadásában. A motiváció és a képesség mellett, kell az a bizonyos “löket”, amit viszont jól meg kell tervezni ahhoz, hogy hozzáfogjunk bizonyos dolgok, elképzelések megvalósításához, amelyek akár a természetes környezetünk jobbá tételét szolgálják. A szakértő kiemelte továbbá, hogy az egyik kulcs az apró változtatásokban rejlik, melyeket mindenki a saját területén, életében tudja bevezetni, s párszori ismétlés után bevésődik a gyakorlat, létrejön a viselkedésváltozás.

A kereslet vezérelt szakképzés befektetés a jövőbe

Kalmár Andrea, a Szolnoki SzakkĂ©pzĂ©si Centrum fĹ‘igazgatĂłja elĹ‘adásában bemutatta, hogy a szakkĂ©pzĂ©s Ăşj rendszere már a környezettudatos szemlĂ©letű elmĂ©leti Ă©s gyakorlati oktatás szellemĂ©ben zajlik. IdĂ©zte Nicolas Schmit, a foglalkoztatásĂ©rt Ă©s a szociális jogokĂ©rt felelĹ‘s uniĂłs biztos szavait, miszerint „EurĂłpa zöld átállásának Ă©s klĂ­masemlegessĂ©gĂ©nek megvalĂłsĂ­tásához megfelelĹ‘ szaktudásra van szĂĽksĂ©g. A megoldás kulcsát a szakkĂ©pzĂ©s jelentheti, amely minden korosztály számára elĂ©rhetĹ‘.” Ennek megvalĂłsĂ­tásához a szabályozáson tĂşl valamennyi Ă©rintett egyĂĽttműködĂ©sĂ©re, innováciĂłjára Ă©s elkötelezettsĂ©gĂ©re szĂĽksĂ©g van.  

Hankó Gergely, a nap moderátora hozzátette, hogy a KSZGYSZ felmérései szerint a zöldgazdaságban tapasztalható munkaerőhiány fele pótolható a szakképzés kereteiben elsajátítható szakmák által, ezért a Szövetség is kiemelten fontosnak tartja a szakképzés lehetőségeinek népszerűsítését.

„VĂ©ges bolygĂłn nem tudunk vĂ©gtelenĂĽl növekedni” – Zöld Föld tankönyv 

A közoktatásban, a pedagógusok minősítésében és a tantárgyak között már megtalálható a környezeti, fenntarthatóságra nevelés, amely mára már választható érettségi tantárgy is.

Czippán Katalin környezeti nevelési szakértő az erre a célra megalkotott Zöld Föld tankönyvet és már működő oktatási programot mutatta be. A program koncepciója az ismeretek komplex kezelésére, összeadódására épít, és arra, hogy változást és cselekvést elérni csak az elméleti és gyakorlati ismeretek kombinálásával lehet. Ezért szükséges az iskola falait is kitágítani.

Merjünk szembenézni az eredményekkel, bármit is mutassanak a hatékonyságmérések!

A bátorság mellett a nyitottság, erőforrások és szaktudás is szükséges az oktatás-nevelés hatékonyságának méréséhez. Az ehhez szükséges módszertan kidolgozásáról és alkalmazásáról Varga Attila az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának docense adott elő. Ahogy elmondta, nagyon bonyolult és soktényezős ez a hatásrendszer, mert a felmérések azt mutatják, hogy az oktatás-nevelés hatékonysága függ a diák egyéniségétől, érdeklődésétől, motivációjától, előzetes tudásától, ugyanakkor a vizsgált hatások mellett is előkerülhetnek egyéb, addig soha nem látott tényezők.

„Honnan tudjuk, hogy mi az, ami hatott?” – a hatások hatékonyabb megismerése érdekében a véletlenszerű kontrollcsoportos vizsgálatok jelentőségét emelte ki.

A jó gyakorlatok bemutatásának sorát Ladányi Roland, a MiReHu Nonprofit Kft. ügyvezetője nyitotta, aki a Miskolc-központú hulladékgazdálkodási szervezet európai szinten is egyedülálló szemléletformálási projektcsaládját mutatta be, ami az elmúlt években két alkalommal elnyerte a hazai Hulladékcsökkentési Hét első helyét. Különlegességük a folyamatos megújulásban és fejlesztésben rejlik, így az utóbbi évek minden digitális megoldását és innovációját alkalmazzák a hulladékbegyűjtő telep oktatási termében. Szemléletformálási arzenáljukban több mint tíz projekt található, amit mindenkinek érdemes áttanulmányoznia.

Legfontosabb fejlesztésük a hazai szinten páratlan Miskolci Újrahasználati Központ, ahol a lakosságnak lehetősége nyílik arra, hogy a már feleslegessé vált, de használatra még alkalmas tárgyait, eszközeit, berendezéseit elhelyezhesse abból a célból, hogy ezek a tárgyak lehetőség szerint mások által felhasználásra kerülhessenek. MakuArt projektjüknek köszönhetően az újrahasználati központot megelőzési tevékenységgel, javítással és az upcycling népszerűsítésével is kiegészítik. A javító tevékenység során minden esetben teljesen egyedi darabok készülnek a textilek változatossága miatt, amely a tárgyak, bútorok imázsát jelentősen megnöveli, egyedi értéket teremtve.

AQUATIC PLASTIC – Ăşj ĂştmutatĂł segĂ­ti a folyĂłtisztĂ­tĂł akciĂłk szervezĹ‘it 

A jĂł gyakorlatok sorában Molnár Attila Dávid, a PET Kupa ötletgazdája bemutatta a nemzetközi viszonylatban is Ăşjdonságnak számĂ­tĂł Aquatic Plastic cĂ­mű folyĂłtisztĂ­tási ĂştmutatĂłt, amely hamarosan magyar fordĂ­tásban is megjelenik. Az ĂştmutatĂł összegzi a PET Kupa elmĂşlt 10 Ă©ves folyĂłtakarĂ­tási akciĂłi során összegyűlt tapasztalatot, amelyet a Tid(y)Up nemzetközi projekt keretĂ©ben immár 6 ország vett át. 

Hankó Gergely a KSZGYSZ ügyvezetője a Szövetség szemléletformálási programjai mellett kiemelte a pályaorientációs programok és az oktatási intézményekkel való együttműködések kiterjesztésének fontosságát.

Célunk, hogy az erőforrások és a szellemi termékek hatékonysága érdekében ne széttöredezetten, hanem összehangoltan lépjünk fel, hogy a kívánt változásokat elérjük. Ez vonatkozik a tartalmi, formai megoldások tartalmára, az eszköztár színesítésére, korszerűsítésére is. Ezért a Szövetség létrehozott egy, hosszútávon működőképes online platformot, mely e célt szolgálja

– emelte ki előadásában Hankó Gergely.

A Tid(y)Up prokjekt keretĂ©ben elkĂ©szĂĽlt a HulladĂ©kcsökkentĂ©si eszköztár, amely – a használhatĂłság Ă©rdekĂ©ben – több Tisza-menti ország nyelvĂ©re is lefordĂ­tásra kerĂĽl. Lezárult a kĂ©t Ă©ve tartĂł ZöldforgĂł ÉlmĂ©nynap projekt, amellyel 150 helyszĂ­nen tematikus Ă©s digitális programmal, pedagĂłguskĂ©pzĂ©ssel hĂ­vta fel a figyelmet a körforgás fontosságára. ElĹ‘adását a szemlĂ©letformálás erĹ‘teljesebb Ă©s korszerűbb ismereteinek, mĂłdszereinek ajánlásával zárta, amely elĹ‘remutatĂł lehet abban, hogy valĂłdi lĂ©pĂ©sváltás törtĂ©njen e tĂ©ren. 

“Ne fessĂĽk, csináljuk!” cĂ­mmel a konferenciát SzendrĹ‘ Szabolcs a CMS ĂśgyvĂ©di Iroda versenyjogi csoportvezetĹ‘je zárta, a zöldrefestĂ©s (greenwashing) Ă©s az uniĂłs irányelv tervezetĂ©nek várhatĂł hatásairĂłl szĂłlĂł elĹ‘adásával. 

(Környezetvédelemi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége)