KörnyezetvĂ©delmi szemlĂ©letformálás innovatĂvan Ă©s hitelesen
ÉlĹ‘ bolygĂłnk 2023. április 27.
„AmĂg azt teszed, amit eddig, azt kapod, amit eddig!” Az idei FenntarthatĂłsági TĂ©mahĂ©t esemĂ©nyeihez kapcsolĂłdĂłan megrendezett Országos SzemlĂ©letformálási Konferencia szervezĹ‘i ezzel a szlogennel kĂvánták felhĂvni a figyelmet arra, hogy az egyre gyorsabban változĂł világunkban a környezeti nevelĂ©s terĂ©n is lĂ©pĂ©sváltásra van szĂĽksĂ©g. A kĂ©pzĹ‘k kĂ©pzĂ©sekĂ©nt is szolgálĂł esemĂ©nyen pedagĂłgusok, szemlĂ©letformálással foglalkozĂł állami Ă©s civil szervezetek, szakemberek ismerhettek meg olyan gyakorlatokat, eszközöket, amik hatĂ©konyabbá tehetik munkájukat Ă©s segĂtik Ĺ‘ket abban, hogyan is tegyenek máskĂ©pp, jobban Ă©s hatĂ©konyabban. Az esemĂ©ny a KörnyezetvĂ©delmi SzolgáltatĂłk Ă©s GyártĂłk SzövetsĂ©ge (KSZGYSZ) szervezĂ©sĂ©ben az EnergiaĂĽgyi MinisztĂ©rium támogatásával valĂłsult meg.
A decemberben elfogadott 5. Nemzeti KörnyezetvĂ©delmi Program egyik fĂłkuszterĂĽlete a szemlĂ©letformálás, amelynek itthon is több Ă©vtizedes törtĂ©nelme Ă©s gyakorlata van, de idĹ‘nkĂ©nt Ă©rdemes összegezni, hogy a tudományos, technikai fejlĹ‘dĂ©s közepette, a mai világ kommunikáciĂłs zajában, e tĂ©ren milyen „pályamĂłdosĂtásra” van szĂĽksĂ©g Ă©s lehetĹ‘sĂ©g.
A formális Ă©s informális oktatás, nevelĂ©s körĂĽlmĂ©nyei, eszközei Ă©s a mĂ©diahasználat dinamikus változása jelentĹ‘sen befolyásolja az emberi magatartást, viselkedĂ©st. Ezek használatának, hatásának mĂ©rĂ©se is kiemelten fontos a nevelĂ©s szempontjábĂłl. A konferencia tematikája ezeket a kĂ©rdĂ©seket járta körĂĽl, a helyszĂni kiállĂtĂłk által bemutatott jĂł gyakorlatokkal illusztrálva.
Nyitó előadásában Keszthelyi Nikoletta, az Energiaügyi Minisztérium környezetvédelemért felelős helyettes államtitkára a Zöld Óvoda program, az Országos Iskolakert Program, és az általános iskolák részvételével indult „Kölcsönkapott levegő” projekt kapcsán mutatta be a minisztérium szemléletformálási tevékenységét. Ezt a jelenleg is futó, iskolakörnyéki légszennyezésmérési projektet az Országos Meteorológiai Szolgálat és a KSZGYSZ szervezi, ötvözve a mérést és mintavételt a diákok tájékoztatásával, szemléletformálásával.
SzemlĂ©letformálás nemcsak az iskolapadban zajlik: országos fĂłrumsorozat keretĂ©ben 8 helyszĂnen szintĂ©n a KSZGYSZ Ă©s a Magyar Kereskedelmi Ă©s Iparkamara partnersĂ©gĂ©vel zajlik a hatĂłságok, önkormányzatok Ă©s vállalatok számára kialakĂtott “CĂ©l: a zöldgazdaság ” program, amely elindĂtja Ă©s segĂti a párbeszĂ©det a zöldipari szereplĹ‘k között.
A Z Ă©s Alfa generáciĂł Ă©rzelmeirĹ‘l, a jövĹ‘ motiváciĂłjárĂłl Tari Annamária pszichoanalitikus, pszichoterapeuta tartott gondolatĂ©bresztĹ‘ elĹ‘adást. A tĂ©mát a pszicholĂłgia oldalárĂłl vezette fel, annak fiziolĂłgiai hátterĂ©rĹ‘l is kĂ©pet adva. Az online tĂ©r okozta gyorsaság, a kialakulĂł digitális fĂĽggĹ‘sĂ©g kihat a termĂ©szetes szemĂ©lyisĂ©gfejlĹ‘dĂ©sre, az emberi kapcsolatokra. Gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy lĂ©pni Ă©s változtatni kell, nem mehetĂĽnk el amellett a negatĂv tendencia mellett, hogy egyre több fiatalt Ă©rint a kiĂ©gĂ©s Ă©s a kifáradás, egyre többen aggĂłdnak a jövĹ‘jĂĽk miatt, Ă©s sokuk vallja magát klĂmaszorongĂłnak.
Mi a megoldás? A sikeres oktatás-nevelĂ©s alapja az Ă©lmĂ©ny Ă©s az örömszerzĂ©s, Ă©s ezt a fajta nevelĂ©st már az Ăłvodában kell megalapozni. Emellett egyre többet halljuk a “digitális detox“ kifejezĂ©st. Ez a működĹ‘ gyakorlat segĂthet ugyanis abban, hogy a fiatalok visszataláljanak a valĂłságba a közössĂ©gi mĂ©dia tĂşlcsordulĂł, fals informáciĂłkkal teli világábĂłl. Ahogy Tari Annamária fogalmazott:
NehĂ©z dolgunk van, mert egyszerre fontos, hogy legyen az informáciĂł hiteles Ă©s valĂłdi, de közben legyen 21. századi is. JĂł látni, hogy megjelentek a több milliĂłs követĹ‘táborral rendelkezĹ‘ ökolĂłgiai influenszerek is, ez remĂ©nyt adhat arra, hogy a közössĂ©gi mĂ©dia erejĂ©t pozitĂv irányba is lehet terelni
„Az alkalmazott, a szĂ©leskörű, Ă©s a korszerű tudás a hatalom” – hangzott el Gerlei BĂ©la, Karrier IntĂ©zet alapĂtĂłjátĂłl a nyelvhasználat Ă©s viselkedĂ©stervezĂ©srĹ‘l tartott elĹ‘adásában. A motiváciĂł Ă©s a kĂ©pessĂ©g mellett, kell az a bizonyos “löket”, amit viszont jĂłl meg kell tervezni ahhoz, hogy hozzáfogjunk bizonyos dolgok, elkĂ©pzelĂ©sek megvalĂłsĂtásához, amelyek akár a termĂ©szetes környezetĂĽnk jobbá tĂ©telĂ©t szolgálják. A szakĂ©rtĹ‘ kiemelte továbbá, hogy az egyik kulcs az aprĂł változtatásokban rejlik, melyeket mindenki a saját terĂĽletĂ©n, Ă©letĂ©ben tudja bevezetni, s párszori ismĂ©tlĂ©s után bevĂ©sĹ‘dik a gyakorlat, lĂ©trejön a viselkedĂ©sváltozás.
Kalmár Andrea, a Szolnoki SzakkĂ©pzĂ©si Centrum fĹ‘igazgatĂłja elĹ‘adásában bemutatta, hogy a szakkĂ©pzĂ©s Ăşj rendszere már a környezettudatos szemlĂ©letű elmĂ©leti Ă©s gyakorlati oktatás szellemĂ©ben zajlik. IdĂ©zte Nicolas Schmit, a foglalkoztatásĂ©rt Ă©s a szociális jogokĂ©rt felelĹ‘s uniĂłs biztos szavait, miszerint „EurĂłpa zöld átállásának Ă©s klĂmasemlegessĂ©gĂ©nek megvalĂłsĂtásához megfelelĹ‘ szaktudásra van szĂĽksĂ©g. A megoldás kulcsát a szakkĂ©pzĂ©s jelentheti, amely minden korosztály számára elĂ©rhetĹ‘.” Ennek megvalĂłsĂtásához a szabályozáson tĂşl valamennyi Ă©rintett egyĂĽttműködĂ©sĂ©re, innováciĂłjára Ă©s elkötelezettsĂ©gĂ©re szĂĽksĂ©g van.
HankĂł Gergely, a nap moderátora hozzátette, hogy a KSZGYSZ felmĂ©rĂ©sei szerint a zöldgazdaságban tapasztalhatĂł munkaerĹ‘hiány fele pĂłtolhatĂł a szakkĂ©pzĂ©s kereteiben elsajátĂthatĂł szakmák által, ezĂ©rt a SzövetsĂ©g is kiemelten fontosnak tartja a szakkĂ©pzĂ©s lehetĹ‘sĂ©geinek nĂ©pszerűsĂtĂ©sĂ©t.
A közoktatásban, a pedagĂłgusok minĹ‘sĂtĂ©sĂ©ben Ă©s a tantárgyak között már megtalálhatĂł a környezeti, fenntarthatĂłságra nevelĂ©s, amely mára már választhatĂł Ă©rettsĂ©gi tantárgy is.
Czippán Katalin környezeti nevelĂ©si szakĂ©rtĹ‘ az erre a cĂ©lra megalkotott Zöld Föld tankönyvet Ă©s már működĹ‘ oktatási programot mutatta be. A program koncepciĂłja az ismeretek komplex kezelĂ©sĂ©re, összeadĂłdására Ă©pĂt, Ă©s arra, hogy változást Ă©s cselekvĂ©st elĂ©rni csak az elmĂ©leti Ă©s gyakorlati ismeretek kombinálásával lehet. EzĂ©rt szĂĽksĂ©ges az iskola falait is kitágĂtani.
A bátorság mellett a nyitottság, erőforrások és szaktudás is szükséges az oktatás-nevelés hatékonyságának méréséhez. Az ehhez szükséges módszertan kidolgozásáról és alkalmazásáról Varga Attila az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának docense adott elő. Ahogy elmondta, nagyon bonyolult és soktényezős ez a hatásrendszer, mert a felmérések azt mutatják, hogy az oktatás-nevelés hatékonysága függ a diák egyéniségétől, érdeklődésétől, motivációjától, előzetes tudásától, ugyanakkor a vizsgált hatások mellett is előkerülhetnek egyéb, addig soha nem látott tényezők.
„Honnan tudjuk, hogy mi az, ami hatott?” – a hatások hatékonyabb megismerése érdekében a véletlenszerű kontrollcsoportos vizsgálatok jelentőségét emelte ki.
A jĂł gyakorlatok bemutatásának sorát Ladányi Roland, a MiReHu Nonprofit Kft. ĂĽgyvezetĹ‘je nyitotta, aki a Miskolc-központĂş hulladĂ©kgazdálkodási szervezet eurĂłpai szinten is egyedĂĽlállĂł szemlĂ©letformálási projektcsaládját mutatta be, ami az elmĂşlt Ă©vekben kĂ©t alkalommal elnyerte a hazai HulladĂ©kcsökkentĂ©si HĂ©t elsĹ‘ helyĂ©t. KĂĽlönlegessĂ©gĂĽk a folyamatos megĂşjulásban Ă©s fejlesztĂ©sben rejlik, Ăgy az utĂłbbi Ă©vek minden digitális megoldását Ă©s innováciĂłját alkalmazzák a hulladĂ©kbegyűjtĹ‘ telep oktatási termĂ©ben. SzemlĂ©letformálási arzenáljukban több mint tĂz projekt találhatĂł, amit mindenkinek Ă©rdemes áttanulmányoznia.
Legfontosabb fejlesztĂ©sĂĽk a hazai szinten páratlan Miskolci Ăšjrahasználati Központ, ahol a lakosságnak lehetĹ‘sĂ©ge nyĂlik arra, hogy a már feleslegessĂ© vált, de használatra mĂ©g alkalmas tárgyait, eszközeit, berendezĂ©seit elhelyezhesse abbĂłl a cĂ©lbĂłl, hogy ezek a tárgyak lehetĹ‘sĂ©g szerint mások által felhasználásra kerĂĽlhessenek. MakuArt projektjĂĽknek köszönhetĹ‘en az Ăşjrahasználati központot megelĹ‘zĂ©si tevĂ©kenysĂ©ggel, javĂtással Ă©s az upcycling nĂ©pszerűsĂtĂ©sĂ©vel is kiegĂ©szĂtik. A javĂtĂł tevĂ©kenysĂ©g során minden esetben teljesen egyedi darabok kĂ©szĂĽlnek a textilek változatossága miatt, amely a tárgyak, bĂştorok imázsát jelentĹ‘sen megnöveli, egyedi Ă©rtĂ©ket teremtve.
A jĂł gyakorlatok sorában Molnár Attila Dávid, a PET Kupa ötletgazdája bemutatta a nemzetközi viszonylatban is Ăşjdonságnak számĂtĂł Aquatic Plastic cĂmű folyĂłtisztĂtási ĂştmutatĂłt, amely hamarosan magyar fordĂtásban is megjelenik. Az ĂştmutatĂł összegzi a PET Kupa elmĂşlt 10 Ă©ves folyĂłtakarĂtási akciĂłi során összegyűlt tapasztalatot, amelyet a Tid(y)Up nemzetközi projekt keretĂ©ben immár 6 ország vett át.
Hankó Gergely a KSZGYSZ ügyvezetője a Szövetség szemléletformálási programjai mellett kiemelte a pályaorientációs programok és az oktatási intézményekkel való együttműködések kiterjesztésének fontosságát.
CĂ©lunk, hogy az erĹ‘források Ă©s a szellemi termĂ©kek hatĂ©konysága Ă©rdekĂ©ben ne szĂ©ttöredezetten, hanem összehangoltan lĂ©pjĂĽnk fel, hogy a kĂvánt változásokat elĂ©rjĂĽk. Ez vonatkozik a tartalmi, formai megoldások tartalmára, az eszköztár szĂnesĂtĂ©sĂ©re, korszerűsĂtĂ©sĂ©re is. EzĂ©rt a SzövetsĂ©g lĂ©trehozott egy, hosszĂştávon működĹ‘kĂ©pes online platformot, mely e cĂ©lt szolgálja
– emelte ki előadásában Hankó Gergely.
A Tid(y)Up prokjekt keretĂ©ben elkĂ©szĂĽlt a HulladĂ©kcsökkentĂ©si eszköztár, amely – a használhatĂłság Ă©rdekĂ©ben – több Tisza-menti ország nyelvĂ©re is lefordĂtásra kerĂĽl. Lezárult a kĂ©t Ă©ve tartĂł ZöldforgĂł ÉlmĂ©nynap projekt, amellyel 150 helyszĂnen tematikus Ă©s digitális programmal, pedagĂłguskĂ©pzĂ©ssel hĂvta fel a figyelmet a körforgás fontosságára. ElĹ‘adását a szemlĂ©letformálás erĹ‘teljesebb Ă©s korszerűbb ismereteinek, mĂłdszereinek ajánlásával zárta, amely elĹ‘remutatĂł lehet abban, hogy valĂłdi lĂ©pĂ©sváltás törtĂ©njen e tĂ©ren.
“Ne fessĂĽk, csináljuk!” cĂmmel a konferenciát SzendrĹ‘ Szabolcs a CMS ĂśgyvĂ©di Iroda versenyjogi csoportvezetĹ‘je zárta, a zöldrefestĂ©s (greenwashing) Ă©s az uniĂłs irányelv tervezetĂ©nek várhatĂł hatásairĂłl szĂłlĂł elĹ‘adásával.
(Környezetvédelemi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége)