Fenntarthatósági Témahét: miről szól, kiknek szól, hogyan csatlakozhatsz te is?
Fenntarthatósági Témahét: miről szól, kiknek szól, hogyan csatlakozhatsz te is?

A fenntarthatóságra, a környezetvédelemre, a tudatos életmódra való nevelést már gyermekkorban fontos előtérbe helyezni, hiszen a gyerekek a leginkább fogékonyak erre. Szerencsére a bölcsődék, az óvodák és az iskolák a zöldszemlélet kialakításában élen járnak, számos program szolgálja a legfiatalabbak gondolkodásmódjának formálását. Ezek egyike a Fenntarthatósági Témahét, amely mind az általános, mind a középiskolás korosztályt megszólítja.

A 8 éve zajló programba bármely iskola becsatlakozhat. A témahét keretében minden évben új kapcsolódó témát járhatnak körül a résztvevők, ehhez mintaprojektek, óravázlatok és oktatási segédanyagok szolgálnak segítségül. Sőt, a programban önkéntesek is részt vehetnek, akik szakmájuk vagy érdeklődési körük okán jártasak a témában. Részvételükkel tudják segíteni a pedagógusok munkáját, érdekesebbé és személyesebbé teszik a programot. A témahét célja végeredményben a szemléletformálás, ami azért is fontos, hogy minden diák számára egyértelmű legyen: kis odafigyeléssel ők is sokat tehetnek a Föld védelme érdekében.

A Fenntarthatósági Témahét számokban:
A 2023-as program adatai alapján tavaly 1796 iskola 420 110 diákja vett részt a Fenntarthatósági Témahéten, köztük sokan a határon túlról. A program keretében megvalósuló tanárképzésre 1445 pedagógus regisztrált, és összesen 256 önkéntes óralátogató szakember színesítette a diákok fenntarthatósági foglalkozásait.

A 2024-es Fenntarthatósági Témahét témái

Ahogy minden évben, úgy idén is konkrét tematika mentén zajlik a rendezvény. Ezúttal a kiemelt témák az alábbiak:

  • a levegő és élővilága,
  • szabadidő,
  • körforgásos gazdaság,
  • hulladék,
  • tudatos fogyasztás.

Természetesen minden témát fenntarthatósági, környezetvédelmi szemüvegen keresztül értelmeznek. Mindegyik témakörhöz tartozik egy oktatócsomag is, mely óravázlatot, a foglalkozások interaktívvá tételét szolgáló applikációajánlásokat is tartalmaz. Utóbbiak arra is alkalmasak, hogy a diákok szabadidejükben elmerülhessenek az adott témakörben (ilyen többek között a ZöldForGO vagy az Öko Napló).

A tematikus bontás rendkívül fontos, hiszen ma már rengeteg szó esik a fenntarthatóságról, de gyakran csak felszínesen, így elmarad a problémák mélyének, forrásának megismerése. Ahogy Matolcsy Miklós, az Alapértékek Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója, a Fenntarthatósági Témahét megálmodója tavaly lapunknak adott interjújában elmondta, a felméréseikből kiderült, hogy a diákok ismerik a felkapott témákat. Azonban „amikor egy másik dimenzióba helyezve a kérdést arra vagyunk kíváncsiak, hogy miként kellene cselekedni, akkor gyakran kiderül, hogy hiányoznak a megfelelő ismeretek” – tette hozzá Matolcsy.

A fent említett tematika idén is három korcsoportot céloz meg az alábbi bontásban:

  • az alsó tagozatosok (1–4. osztály)
  • a felső tagozatosok (5–8. osztály)
  • és a középiskolások (9–12. osztály).
A Fenntarthatósági Témahét nem csak tantermi foglalkozásokat foglal magában.
Fotó: canva.com

Korábbi évek

„Gyakorlatilag mindenkiben ott van a környezetvédő, igazából csak ki kell hozni az emberekből” – mondta lapunknak tavaly Varga Attila környezeti nevelő, az ELTE PPK Ember–Környezet Tranzakció Intézetének docense. A szakember szerint nevelési, illetve szemléletformálási kérdés, hogy az emberekben a meglévő pozitív szándékot erősítjük, vagy inkább a hiányosságokra, tökéletlenségekre mutatunk rá, és azt sugalljuk, hogy nem képesek elég környezettudatosan élni.

2024-ben már a kilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Fenntarthatósági Témahét, hagyományosan a Föld napja körüli időszakban.

Áder János volt köztársasági elnöknek, az esemény fővédnökének rendhagyó tanórája 2019-ben.

A korábbi években szintén sokszínű tematika fogadta a témahéten részt vevő diákokat. 2017-ben a természetes élőhelyek védelme, az állatvédelem, a tudatos táplálkozás és az ökológiai lábnyom kérdése került napirendre, egy évvel később pedig a lakókörnyezet és a fák védelme, és a tudatos vásárlás volt a fókuszban. 2022-ben a víz, a felelős fogyasztás, az egészségvédelem és a hulladék szerepe került a középpontba, és foglalkoztatta azt a 380 ezer diákot, akik 25 ezer osztályból vettek részt a programokon.

Látható tehát, hogy a Fenntarthatósági Témahét keretében releváns, a saját és szüleik mindennapi életében is felmerülő kérdéseket járnak körül a diákok.

Rövid interjú Matolcsy Miklóssal, a Fenntarthatósági Témahét megálmodójával

Greendex: Miért érdemes csatlakozni a rendezvényhez?
Matolcsy Miklós: A Fenntarthatósági Témahét nemcsak egy rendezvény, hanem jól felépített iskolai program. Egyrészt a nézőpontok nagyon széles spektrumán beszélünk a fenntarthatóságról, kiemelt témák feldolgozásával vesszük végig a kérdéseket, ezekhez pedig óravázlatokat, projektterveket biztosítunk a tanároknak. Másrészt rengeteg tevékenységgel támasztjuk alá a megszerzett ismereteket.

Milyen aktivitásokat emelne ki külön is?
Van nagyon sok izgalmas, tematikus pályázat, amelyekkel nagyon komoly díjakat lehet nyerni. Vannak tudásversenyek, ahol a megszerzett ismereteket le lehet mérni. Az egyik legizgalmasabb rész pedig az önkéntes program, mely kapcsolatot teremt az iskolán kívüli világgal.

Az idén április 22. és 26. között megrendezésre kerülő Fenntarthatósági Témahét fővédnöke Áder János, volt köztársasági elnök, védnöke az UNESCO Magyar Nemzeti Bizottság, kiemelt támogatói pedig a Kék Bolygó Alapítvány és a Belügyminisztérium. A szervezési feladatokat az Alapértékek Nonprofit Kft végzi.

Mit érdemes tudni az önkéntesprogramról?
Egyrészt az iskolák olyan önkéntes szakembereket tudnak meghívni a tanórák megtartására, akik a fenntarthatósági témákban járatosak. Vannak köztük iparban, tudományos területen, ilyen-olyan cégek vezetésében vagy épp minisztériumokban, szakmai szervezetekben, egyetemeken dolgozók.

Másrészt a programban részt vevő osztályok, diákcsoportok több mint 500 helyszínre tudnak ellátogatni. Ezeken a helyeken a maga valóságában nézhetik meg, mit is jelent a fenntarthatóság például a MÁV egyik gépjárműjavító üzemében, egy hulladékfeldolgozóban, egy élelmiszeripari üzemben vagy épp egy kutatóműhelyben.

A program tehát nem csupán száraz tudásátadás, hanem komplex rendszer, amelyben mindenki megtalálja azt, ami számára izgalmas és testhezálló.

Milyen újdonságok vannak a korábbi évekhez képest?
Az egyik újdonság a középiskolások számára indított tudásverseny, ezt a Magyar Tudományos Akadémiával együttműködve, az ő szakmai támogatásukkal csináljuk. Ez a Zöld Föld Kupa, amely háromfős diákcsapatok versenye. Tartalma a Zöld Föld nevű fenntarthatósági tantárgy tudásbázisa és a témahét témakörei.

Bár a már említett önkéntesprogramunk nem újdonság, ezen a téren jelentősen bővült a választék a tavalyi évhez képest. Immár nagyjából 12–15 ezer diáknak elengedő látogatási helyszínünk van.

Programok a 2024-es Fenntarthatósági Témahéten

Az idei témahét nyitányaként, immár hagyományként, Áder János, volt köztársasági elnök tart tanórát. Erre április 24-én, szerdán délelőtt 11.00 órakor kerül sor. A rendhagyó tanórára a Siófoki Szakképzési Centrumban kerül sor, melyet azonban az iskola diákjain kívül online közvetítés révén bárki követhet majd. A szervezők elsősorban a 7–8. osztályos és a középiskolás tanulóknak és tanáraiknak ajánlják a részvételt.

A témahét keretében megvalósuló kiemelt rendezvények

Nyitórendezvény:
a témahét első napjára szervezett rendezvény neves előadókkal, itt adják át az idei Zöld Tündér-díjakat is.
Időpont: 2024. április 22.

AlmaZöld konferencia és díjátadó gála:
A Fenntarthatósági Témahét lezárásaként a különböző aktivitásokon nyertes diákok és pedagógusok díjazása, élményszerű előadásokkal színesítve.
Tervezett időpont: 2024. június 14.

Fotó: canva.com

Fenntarthatósági konferencia:
A fenntarthatóságban jártas pedagógusoknak meghirdetett szakmai konzultáció.
Tervezett időpont: 2024. október

Ezeken túl a témahét keretében hazai és nemzetközi kísérőprogramokat, valamint versenyeket és pályázatokat szerveznek, melyek segítik a témában való elmélyülést.

„Legaktívabb iskola” díj pályázat

Az egyik kiemelt esemény az újra kiírt pályázat a „Legaktívabb iskola” díj elnyerésére, melyre a hazai és határon túli iskolák a Fenntarthatósági Témahét keretében megvalósított programjaikkal pályázhatnak.

ZöldOkos Kupa

A ZöldOkos Kupa fenntarthatósági tudásversenyt idén is megrendezik az 5–8. évfolyamos diákok számára. Az eseménnyel kapcsolatos további információk a zoldokoskupa.hu honlapon érhetők el.

Zöld Föld Kupa

Az új kezdeményezés, a Zöld Föld Kupa középiskolai fenntarthatósági tudásverseny a ZöldOkos Kupa Palánta elnevezésű verseny mintájára szerveződik, és idén, 2024-ben debütál.

Részvételi lehetőségek iskoláknak és önkénteseknek a Fenntarthatósági Témahéten

A programban minden hazai és határon túli nevelési-oktatási intézmény részt vehet, és szervezhet a témához kapcsolódó tanítási órákat, foglalkozásokat. Az ehhez szükséges regisztráció a témahét honlapján érhető el.

A témahéten a szervezők lehetőséget biztosítanak arra, hogy a fenntarthatóságért elkötelezett szakemberek részt vegyenek az iskolai programokon és a tanórákon, hogy saját példájukkal és gondolataikkal erősítsék a témahét üzenetét. Az óralátogató önkéntesek jelentkezése regisztrációhoz kötött.

Emellett az eseményt támogató szervezetek iskolai csoportokat fogadnak egyes külső helyszíneiken az iskolai csoportok előzetes jelentkezése alapján. A helyszínek folyamatosan bővülő listája, valamint a regisztrációjukhoz szükséges tennivalók leírása a témahét honlapján elérhető. Többek közt olyan cégeket és szervezeteket is találunk a listán, mint a

  • BKV Zrt.,
  • Dunántúli Regionális Vízmű Zrt.,
  • Fővárosi Állat- és Növénykert,
  • Kecskeméti Arborétum,
  • Pannon Egyetem,
  • Mecsekerdő Zrt.
search icon