„Mindenkiben ott van a környezetvédő, csak ki kell hozni az emberekből” – Interjú
Jövőnk 2023. február 23.
A fenntarthatĂłság mint tantárgy idĂ©n már második Ă©ve választhatĂł a gimnáziumokban, jövĹ‘re pedig már Ă©rettsĂ©gizni is lehet belĹ‘le. Az AlapĂ©rtĂ©kek Nonprofit Kft. által kidolgozott Zöld Föld cĂmű tananyag, illetve az ennek alapkövĂ©t jelentĹ‘ tankönyv eddig több mint 200 iskolába jutott el. A könyv szakmai lektora Varga Attila környezeti nevelĹ‘, az ELTE PPK Ember–Környezet TranzakciĂł IntĂ©zetĂ©nek docense, akivel az Ăşj tantárgy mellett a környezeti nevelĂ©s fontosságárĂłl Ă©s kihĂvásairĂłl beszĂ©lgettem.
KevĂ©s kĂ©rdĂ©s volt annyira fontos az emberisĂ©g törtĂ©netĂ©ben, mint az, hogy vajon meg lehet-e tanĂtani az embereket a fenntarthatĂłságra, lehet-e fenntarthatĂłságra nevelni.
A kĂ©rdĂ©snek nagyon sok vetĂĽlete van, ráadásul a szakemberek sem kĂ©pviselnek egysĂ©ges álláspontot. Az egyik oldal szerint csakis a belsĹ‘ motiváciĂł működik: csak azokat lehet fenntarthatĂłságra nevelni, akik maguk is akarják a változást. Ha kizárĂłlag kĂĽlsĹ‘ hatásokra támaszkodunk, akkor ezek hiányában a motiváciĂł, Ă©s a cselekvĂ©s is eltűnik. FelmerĂĽl viszont a kĂ©rdĂ©s: miĂ©rt kellene megszűnnie a kĂvĂĽlrĹ‘l Ă©rkezĹ‘ motiválásnak? A társadalmi szabályok, a társadalmi elvárások annak fĂ©nyĂ©ben változnak, ahogyan változik a tudásunk a világrĂłl. NĂ©hány száz Ă©ve mĂ©g elfogadott volt, hogy az ablakon borogatták ki az Ă©jjeliedĂ©nyeket. Ha ezt most csinálnánk, igen furcsa reakciĂłkat kapnánk a szomszĂ©dainktĂłl. RemĂ©lhetĹ‘leg eljön az az idĹ‘, amikor ugyanĂşgy teljesen egyĂ©rtelmű normává válnak a környezetkĂmĂ©lĹ‘ szokások az Ă©letvitelben, a fogyasztásban, mint a mellĂ©khelyisĂ©g használatában.
Ehhez azonban szĂĽksĂ©ges, hogy a környezettudatos szokások környezeti feltĂ©telei Ă©ppĂşgy jelen legyenek a környezetĂĽnkben, mint a mellĂ©khelyisĂ©gek. AmĂg a közössĂ©gi közlekedĂ©ssel nem tud valaki a lakhelyĂ©rĹ‘l a munkahelyĂ©re jutni, addig autĂłt fog használni akkor is, ha egyĂ©bkĂ©nt szeretne környezettudatosan Ă©lni. Ha nincsenek csomagolásmentes boltok, termelĹ‘i piacok valakinek a lakĂłhelyĂ©tĹ‘l elĂ©rhetĹ‘ távolságban, akkor kĂ©nytelen csomagolt Ă©s nem helyi termelĹ‘ktĹ‘l származĂł Ă©lelmiszereket vásárolni akár a legjobb meggyĹ‘zĹ‘dĂ©se ellenĂ©re is.
A másik oldalrĂłl a belsĹ‘ motiváciĂłk is sokszor kĂĽlsĹ‘ hatásokbĂłl táplálkoznak. Ez az Ăşgynevezett internalizáciĂł, amely során egy kĂĽlsĹ‘ szabályozĂł tĂ©nyezĹ‘t elfogadunk, magunkba olvasztunk, belsĹ‘vĂ© teszĂĽnk. A Zöld Föld tankönyv Ă©s a fenntarthatĂłság tantárgy is ebbĹ‘l az iránybĂłl közelĂt: egyrĂ©szt informáciĂłkat ad, másrĂ©szt megmutatja, mik a lehetĹ‘sĂ©geink, cselekvĂ©sre buzdĂt.
Feltételezem, hogy valamennyi nyitottság is kell a külső motivációk befogadásához. Vajon mennyire nyitottak a diákok a fenntarthatóság, illetve a környezetvédelem iránt?
NemrĂ©g jelent meg egy reprezentatĂv felmĂ©rĂ©sen alapulĂł kutatásunk, mely a teljes felnĹ‘tt lakosság körĂ©ben vizsgálta, hogy mennyire tudunk Ă©s akarunk hozzájárulni a környezeti–éghajlati válság mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©hez. Az eredmĂ©nyek szerint az emberek közel 95%-a szeretnĂ© környezettudatosabbá tenni az Ă©letĂ©t a következĹ‘ egy Ă©vben. Egy másik vizsgálatunkban, amit a FenntarthatĂłsági TĂ©mahĂ©ttel kapcsolatban diákok körĂ©ben vĂ©geztĂĽnk, azt találtuk, hogy a diákok több mint 99%-a, vagyis szinte minden diák legalább egy környezetvĂ©dĹ‘ cselekedetet megjelölt a felkĂnált 11-fĂ©le lehetĹ‘sĂ©g közĂĽl, amikor azt kĂ©rdeztĂĽk tĹ‘lĂĽk, hogy milyen környezetvĂ©dĹ‘ tevĂ©kenysĂ©geket vĂ©geznek.
Bár ezekbĹ‘l a kĂ©rdĹ‘Ăves kutatásokbĂłl csak korlátozottan lehet következtetĂ©sek levonni az emberek valĂłs viselkedĂ©sĂ©vel kapcsolatban, annyit talán elmondhatunk, hogy az eredmĂ©nyeink szerint gyakorlatilag mindenkiben ott van a környezetvĂ©dĹ‘, igazábĂłl csak ki kell hozni az emberekbĹ‘l. Én ezt mindenkĂ©pp nevelĂ©si, illetve szemlĂ©letformálási kĂ©rdĂ©snek tartom. Csak rajtunk mĂşlik, hogy mi az, amit erĹ‘sĂteni akarunk az emberekben. ErĹ‘sĂtjĂĽk-e bennĂĽk a meglĂ©vĹ‘ pozitĂv szándĂ©kot, vagy inkább a hiányosságokra, tökĂ©letlensĂ©gekre mutatunk rá, Ă©s azt a hitet erĹ‘sĂtjĂĽk, hogy az emberek nem kĂ©pesek környezettudatosan Ă©lni.
Ha jól tudom, a tantárgy és a kapcsolódó tankönyv jelenleg a gimnáziumok számára elérhető. Vajon nem késő a középiskolában kezdeni a fenntarthatósággal való ismerkedést?
A Zöld Föld tankönyv valĂłban mĂ©g csak a gimnazisták számára Ă©rhetĹ‘ el, de a fenntarthatĂłsággal valĂł foglalkozás már ma sem itt kezdĹ‘dik. MiĂłta van Nemzeti Alaptanterv, mindig megjelent benne a fenntarthatĂłság mint alapĂ©rtĂ©k. Tehát mondhatjuk, hogy a fenntarthatĂłságot kĂĽlön tárgy nĂ©lkĂĽl is tanĂtják. SĹ‘t, az Ăłvodai alapprogramnak is vannak ilyen elemei, Ă©s már zöld bölcsĹ‘dĂ©k is vannak. Tehát ez a törtĂ©net a legkisebb korban elkezdĹ‘dik, Ă©s akkor arrĂłl mĂ©g nem is beszĂ©ltĂĽnk, hogy sokan az anyasággal, a szĂĽlĹ‘vĂ© válással kezdenek el zöldĂĽlni. Tervben van a tankönyv általános iskolai változata is, Ă©s folyamatban a szakiskolák számára törtĂ©nĹ‘ átdolgozása is.
RátĂ©rve magára a tankönyvre, melyet szakmai lektorkĂ©nt nyilván kĂvĂĽl-belĂĽl ismer: ha egyetlen erĂ©nyĂ©t kellene kiemelni, mi lenne az?
SzemĂ©lyesen azĂ©rt szerettem dolgozni a tankönyvvel, mert olyan tĂ©makörök jöttek elĹ‘, melyekkel viszonylag ritkán találkozni iskolai keretek között, viszont Ă©rdemes rajtuk gondolkodni. Nagyon-nagyon fontos pĂ©ldául foglalkozni a jövĹ‘vel, mert bár mindig emlegetjĂĽk a jövĹ‘ nemzedĂ©kĂ©t, Ă©s hogy a jövĹ‘nek tanĂtunk, pedig – ha alaposabban megnĂ©zzĂĽk, láthatjuk – a tananyagok, illetve más tankönyvek gyakran a mĂşltrĂłl szĂłlnak. Ăšgyhogy Ă©n azt tartom a legfontosabbnak, hogy a tĂ©mákon tĂşl ez a fajta szemlĂ©letmĂłd is bekerĂĽlt a könyvbe.
Már középiskolai tantárgy a fenntarthatóság
2022 szeptemberĂ©tĹ‘l több mint 200 közĂ©piskolában indult el a fenntarthatĂłság mint választhatĂł tantárgy oktatása. Ennek alapköve a KĂ©k BolygĂł AlapĂtvány gondozásában megjelent Zöld Föld cĂmű tankönyv Ă©s a hozzá kapcsolĂłdĂł munkafĂĽzet, melyek a 9–10. Ă©s a 11–12. Ă©vfolyam számára Ă©rhetĹ‘k el.
Ahogy mondta is, a tantárgyak jelentős részében eddig is előkerült a fenntarthatóság, vagy pedig foglalkoznak olyan kérdésekkel, melyek ide is kapcsolódnak. Ez önmagában nem volt elég?
A könyv Ă©s a tantárgy egyik cĂ©lja Ă©pp az, hogy a már meglĂ©vĹ‘ darabkákat egy nagy egĂ©sszĂ© gyĂşrja össze. A környezeti nevelĹ‘k Ă©vtizedek Ăłta kĂĽzdenek azzal, hogy ez az összeállás nem megy magátĂłl: hiába tanĂtjuk meg a gyerekeknek a biolĂłgia Ăłrán a biolĂłgiát, a földrajz Ăłrán a földrajzot, a törtĂ©nelem Ăłrán meg a törtĂ©nelmet, a puzzle darabjai nem állnak össze egy kĂ©ppĂ©. És persze a diákok agya általában „ergonomikusan” működik, tehát nem töltenek azzal plusz Ăłrákat, hogy összekapcsolják magukban a tanultakat, Ă©s rájöjjenek, hogy annak, amit biolĂłgiábĂłl vagy Ă©pp fizikábĂłl tanultak, lehet köze egymáshoz, Ă©s hogy az összekötĹ‘ kapocs Ă©pp a fenntarthatĂłság; hogy pĂ©ldául amikor kĂ©miábĂłl a H2O-rĂłl tanulnak, földrajzbĂłl a folyĂłkrĂłl, biolĂłgiábĂłl pedig a vĂzi Ă©lĹ‘világrĂłl, akkor nagyjábĂłl ugyanazt a kĂ©rdĂ©s járják körĂĽl több szemszögbĹ‘l.
Nagyon foglalkoztat, hogy vajon a gyerekek azt, amit az iskolában a fenntarthatóságról megtanulnak, tovább adják-e, lesz-e a tárgynak továbbgyűrűző hatása.
KĂ©t iránybĂłl közelĂthetjĂĽk meg a kĂ©rdĂ©st. A környezeti nevelĂ©ssel kapcsolatban gyakran hallottam döntĂ©shozĂłktĂłl, hogy kicsi korban el kell kezdeni a gyerekek ilyen irányĂş oktatását, majd a gyerekek hazaviszik a tudást, Ă©s megnevelik a szĂĽlĹ‘ket. Ez a hozzáállás nĂ©ha mĂ©g a pedagĂłgusok körĂ©ben is megjelenik. MásfelĹ‘l a tudomány Ă©s az erre vonatkozĂł kutatások azt mutatják, hogy a valĂłság ettĹ‘l eltĂ©r, Ă©s a dolog ebben a formában ritkán működik, mivel általában nem a gyerekek befolyásolják a szĂĽlĹ‘k viselkedĂ©sĂ©t, hanem fordĂtva. Ez a családi nevelĂ©s a családi szocializáciĂł normál iránya. Ahol mĂ©gis működik a gyerekek felĹ‘l indulĂł fordĂtott nevelĂ©s, ott ehhez kĂ©t dolog kell: az egyik az, hogy a szĂĽlĹ‘k nyitottak legyenek az adott tĂ©mára, a másik pedig az, hogy a gyerek aktĂvan tudja kĂ©pviselni az ismereteit Ă©s a gondolatait. Vagyis a zöld gondolatokra egyĂ©bkĂ©nt is nyitott szĂĽlĹ‘k termĂ©szetesebben fogadják, ha gyermekĂĽk zöld ötleteket, gondolatokat visz haza az ĂłvodábĂłl, iskolábĂłl. És ezzel eljutottunk a környezeti nevelĂ©s alapvetĹ‘ paradoxonához: mindig azokat tudjuk a legkönnyebben zöldĂteni, akik egyĂ©bkĂ©nt is szĂvesen zöldĂĽlnek.
Akkor nem Ă©rdemes arra Ă©pĂtenĂĽnk, hogy az iskolában tanultak a szĂĽlĹ‘k fenntarthatĂłbb Ă©letmĂłdjában köszönnek majd vissza?
Én erre mindig azt szoktam mondani, hogy nagyon-nagyon tĂ©ves hozzáállás, ha csak az iskolán, vagyis a gyerekeken keresztĂĽl prĂłbáljuk a felnĹ‘ttek szemlĂ©letĂ©t megváltoztatni. Ahogy az elĹ‘bb emlĂtettem, a nevelĂ©si folyamat általában nem ebbe az irányba működik. MásrĂ©szt miĂ©rt várjuk el a gyerekektĹ‘l, hogy Ĺ‘k környezettudatosak legyenek, amikor a felnĹ‘tt társadalom nem az? Ebben a kĂ©rdĂ©sben kulcsszerepe van a mĂ©diának, a munkahelyeknek, a felnĹ‘ttek szemlĂ©letváltozásának. Ez már csak azĂ©rt is kĂĽlönösen fontos, mert ha a diákok azt látják, hogy a társadalom számára nem igazán fontos a környezetvĂ©delem, akkor Ĺ‘k sem fognak ezzel Ă©rdemben foglalkozni. A könyv egyik fontos sajátossága Ă©pp erre reflektálva az, hogy az Ă©let sok terĂĽletĂ©rĹ‘l villant föl megoldásokat Ă©s lehetĹ‘sĂ©geket. EbbĹ‘l az látszik, hogy a környezetvĂ©delmi kĂ©rdĂ©seket egyre fontosabbnak tartjuk az Ă©let minden terĂĽletĂ©n. Ezekkel foglalkozva is lehet boldogulni, sikeres Ă©s örömteli Ă©letet Ă©lni, mert a fenntarthatĂłság egyre több terĂĽleten lesz fontos a jövĹ‘ben. A környezetvĂ©delemmel, a fenntarthatĂłsággal kapcsolatos ismereteknek nagy szerepĂĽk lesz, bármely terĂĽleten is szeretnĂ©nk sikereket elĂ©rni az Ă©letben. Ha errĹ‘l meg tudjuk gyĹ‘zni a diákokat, akkor nyert ĂĽgyĂĽnk van.