„Mindenkiben ott van a környezetvédő, csak ki kell hozni az emberekből” – Interjú
„Mindenkiben ott van a környezetvédő, csak ki kell hozni az emberekből” – Interjú

A fenntarthatĂłság mint tantárgy idĂ©n már második Ă©ve választhatĂł a gimnáziumokban, jövĹ‘re pedig már Ă©rettsĂ©gizni is lehet belĹ‘le. Az AlapĂ©rtĂ©kek Nonprofit Kft. által kidolgozott Zöld Föld cĂ­mű tananyag, illetve az ennek alapkövĂ©t jelentĹ‘ tankönyv eddig több mint 200 iskolába jutott el. A könyv szakmai lektora Varga Attila környezeti nevelĹ‘, az ELTE PPK Ember–Környezet TranzakciĂł IntĂ©zetĂ©nek docense, akivel az Ăşj tantárgy mellett a környezeti nevelĂ©s fontosságárĂłl Ă©s kihĂ­vásairĂłl beszĂ©lgettem.

Kevés kérdés volt annyira fontos az emberiség történetében, mint az, hogy vajon meg lehet-e tanítani az embereket a fenntarthatóságra, lehet-e fenntarthatóságra nevelni.

A kĂ©rdĂ©snek nagyon sok vetĂĽlete van, ráadásul a szakemberek sem kĂ©pviselnek egysĂ©ges álláspontot. Az egyik oldal szerint csakis a belsĹ‘ motiváciĂł működik: csak azokat lehet fenntarthatĂłságra nevelni, akik maguk is akarják a változást. Ha kizárĂłlag kĂĽlsĹ‘ hatásokra támaszkodunk, akkor ezek hiányában a motiváciĂł, Ă©s a cselekvĂ©s is eltűnik. FelmerĂĽl viszont a kĂ©rdĂ©s: miĂ©rt kellene megszűnnie a kĂ­vĂĽlrĹ‘l Ă©rkezĹ‘ motiválásnak? A társadalmi szabályok, a társadalmi elvárások annak fĂ©nyĂ©ben változnak, ahogyan változik a tudásunk a világrĂłl. NĂ©hány száz Ă©ve mĂ©g elfogadott volt, hogy az ablakon borogatták ki az Ă©jjeliedĂ©nyeket. Ha ezt most csinálnánk, igen furcsa reakciĂłkat kapnánk a szomszĂ©dainktĂłl. RemĂ©lhetĹ‘leg eljön az az idĹ‘, amikor ugyanĂşgy teljesen egyĂ©rtelmű normává válnak a környezetkĂ­mĂ©lĹ‘ szokások az Ă©letvitelben, a fogyasztásban, mint a mellĂ©khelyisĂ©g használatában. 

Ehhez azonban szĂĽksĂ©ges, hogy a környezettudatos szokások környezeti feltĂ©telei Ă©ppĂşgy jelen legyenek a környezetĂĽnkben, mint a mellĂ©khelyisĂ©gek. AmĂ­g a közössĂ©gi közlekedĂ©ssel nem tud valaki a lakhelyĂ©rĹ‘l a munkahelyĂ©re jutni, addig autĂłt fog használni akkor is, ha egyĂ©bkĂ©nt szeretne környezettudatosan Ă©lni. Ha nincsenek csomagolásmentes boltok, termelĹ‘i piacok valakinek a lakĂłhelyĂ©tĹ‘l elĂ©rhetĹ‘ távolságban, akkor kĂ©nytelen csomagolt Ă©s nem helyi termelĹ‘ktĹ‘l származĂł Ă©lelmiszereket vásárolni akár a legjobb meggyĹ‘zĹ‘dĂ©se ellenĂ©re is.  

Varga Attila környezeti nevelĹ‘, az ELTE PPK Ember–Környezet TranzakciĂł IntĂ©zetĂ©nek docense

A másik oldalról a belső motivációk is sokszor külső hatásokból táplálkoznak. Ez az úgynevezett internalizáció, amely során egy külső szabályozó tényezőt elfogadunk, magunkba olvasztunk, belsővé teszünk. A Zöld Föld tankönyv és a fenntarthatóság tantárgy is ebből az irányból közelít: egyrészt információkat ad, másrészt megmutatja, mik a lehetőségeink, cselekvésre buzdít.

Feltételezem, hogy valamennyi nyitottság is kell a külső motivációk befogadásához. Vajon mennyire nyitottak a diákok a fenntarthatóság, illetve a környezetvédelem iránt?

NemrĂ©g jelent meg egy reprezentatĂ­v felmĂ©rĂ©sen alapulĂł kutatásunk, mely a teljes felnĹ‘tt lakosság körĂ©ben vizsgálta, hogy mennyire tudunk Ă©s akarunk hozzájárulni a környezeti–éghajlati válság mĂ©rsĂ©klĂ©sĂ©hez. Az eredmĂ©nyek szerint az emberek közel 95%-a szeretnĂ© környezettudatosabbá tenni az Ă©letĂ©t a következĹ‘ egy Ă©vben. Egy másik vizsgálatunkban, amit a FenntarthatĂłsági TĂ©mahĂ©ttel kapcsolatban diákok körĂ©ben vĂ©geztĂĽnk, azt találtuk, hogy a diákok több mint 99%-a, vagyis szinte minden diák legalább egy környezetvĂ©dĹ‘ cselekedetet megjelölt a felkĂ­nált 11-fĂ©le lehetĹ‘sĂ©g közĂĽl, amikor azt kĂ©rdeztĂĽk tĹ‘lĂĽk, hogy milyen környezetvĂ©dĹ‘ tevĂ©kenysĂ©geket vĂ©geznek. 

Bár ezekből a kérdőíves kutatásokból csak korlátozottan lehet következtetések levonni az emberek valós viselkedésével kapcsolatban, annyit talán elmondhatunk, hogy az eredményeink szerint gyakorlatilag mindenkiben ott van a környezetvédő, igazából csak ki kell hozni az emberekből. Én ezt mindenképp nevelési, illetve szemléletformálási kérdésnek tartom. Csak rajtunk múlik, hogy mi az, amit erősíteni akarunk az emberekben. Erősítjük-e bennük a meglévő pozitív szándékot, vagy inkább a hiányosságokra, tökéletlenségekre mutatunk rá, és azt a hitet erősítjük, hogy az emberek nem képesek környezettudatosan élni.

A Zöld Föld tankönyv 11–12. évfolyam számára készült változata
Fotó: Kék Bolygó Alapítvány

Ha jól tudom, a tantárgy és a kapcsolódó tankönyv jelenleg a gimnáziumok számára elérhető. Vajon nem késő a középiskolában kezdeni a fenntarthatósággal való ismerkedést?

A Zöld Föld tankönyv valĂłban mĂ©g csak a gimnazisták számára Ă©rhetĹ‘ el, de a fenntarthatĂłsággal valĂł foglalkozás már ma sem itt kezdĹ‘dik. MiĂłta van Nemzeti Alaptanterv, mindig megjelent benne a fenntarthatĂłság mint alapĂ©rtĂ©k. Tehát mondhatjuk, hogy a fenntarthatĂłságot kĂĽlön tárgy nĂ©lkĂĽl is tanĂ­tják. SĹ‘t, az Ăłvodai alapprogramnak is vannak ilyen elemei, Ă©s már zöld bölcsĹ‘dĂ©k is vannak. Tehát ez a törtĂ©net a legkisebb korban elkezdĹ‘dik, Ă©s akkor arrĂłl mĂ©g nem is beszĂ©ltĂĽnk, hogy sokan az anyasággal, a szĂĽlĹ‘vĂ© válással kezdenek el zöldĂĽlni. Tervben van a tankönyv általános iskolai változata is, Ă©s folyamatban a szakiskolák számára törtĂ©nĹ‘ átdolgozása is. 

Rátérve magára a tankönyvre, melyet szakmai lektorként nyilván kívül-belül ismer: ha egyetlen erényét kellene kiemelni, mi lenne az?

SzemĂ©lyesen azĂ©rt szerettem dolgozni a tankönyvvel, mert olyan tĂ©makörök jöttek elĹ‘, melyekkel viszonylag ritkán találkozni iskolai keretek között, viszont Ă©rdemes rajtuk gondolkodni. Nagyon-nagyon fontos pĂ©ldául foglalkozni a jövĹ‘vel, mert bár mindig emlegetjĂĽk a jövĹ‘ nemzedĂ©kĂ©t, Ă©s hogy a jövĹ‘nek tanĂ­tunk, pedig – ha alaposabban megnĂ©zzĂĽk, láthatjuk – a tananyagok, illetve más tankönyvek gyakran a mĂşltrĂłl szĂłlnak. Ăšgyhogy Ă©n azt tartom a legfontosabbnak, hogy a tĂ©mákon tĂşl ez a fajta szemlĂ©letmĂłd is bekerĂĽlt a könyvbe. 

Már középiskolai tantárgy a fenntarthatóság

2022 szeptemberétől több mint 200 középiskolában indult el a fenntarthatóság mint választható tantárgy oktatása. Ennek alapköve a Kék Bolygó Alapítvány gondozásában megjelent Zöld Föld című tankönyv és a hozzá kapcsolódó munkafüzet, melyek a 9–10. és a 11–12. évfolyam számára érhetők el.

Ahogy mondta is, a tantárgyak jelentős részében eddig is előkerült a fenntarthatóság, vagy pedig foglalkoznak olyan kérdésekkel, melyek ide is kapcsolódnak. Ez önmagában nem volt elég?

A könyv Ă©s a tantárgy egyik cĂ©lja Ă©pp az, hogy a már meglĂ©vĹ‘ darabkákat egy nagy egĂ©sszĂ© gyĂşrja össze. A környezeti nevelĹ‘k Ă©vtizedek Ăłta kĂĽzdenek azzal, hogy ez az összeállás nem megy magátĂłl: hiába tanĂ­tjuk meg a gyerekeknek a biolĂłgia Ăłrán a biolĂłgiát, a földrajz Ăłrán a földrajzot, a törtĂ©nelem Ăłrán meg a törtĂ©nelmet, a puzzle darabjai nem állnak össze egy kĂ©ppĂ©. És persze a diákok agya általában „ergonomikusan” működik, tehát nem töltenek azzal plusz Ăłrákat, hogy összekapcsolják magukban a tanultakat, Ă©s rájöjjenek, hogy annak, amit biolĂłgiábĂłl vagy Ă©pp fizikábĂłl tanultak, lehet köze egymáshoz, Ă©s hogy az összekötĹ‘ kapocs Ă©pp a fenntarthatĂłság; hogy pĂ©ldául amikor kĂ©miábĂłl a H2O-rĂłl tanulnak, földrajzbĂłl a folyĂłkrĂłl, biolĂłgiábĂłl pedig a vĂ­zi Ă©lĹ‘világrĂłl, akkor nagyjábĂłl ugyanazt a kĂ©rdĂ©s járják körĂĽl több szemszögbĹ‘l. 

Nagyon foglalkoztat, hogy vajon a gyerekek azt, amit az iskolában a fenntarthatóságról megtanulnak, tovább adják-e, lesz-e a tárgynak továbbgyűrűző hatása.

KĂ©t iránybĂłl közelĂ­thetjĂĽk meg a kĂ©rdĂ©st. A környezeti nevelĂ©ssel kapcsolatban gyakran hallottam döntĂ©shozĂłktĂłl, hogy kicsi korban el kell kezdeni a gyerekek ilyen irányĂş oktatását, majd a gyerekek hazaviszik a tudást, Ă©s megnevelik a szĂĽlĹ‘ket. Ez a hozzáállás nĂ©ha mĂ©g a pedagĂłgusok körĂ©ben is megjelenik. MásfelĹ‘l a tudomány Ă©s az erre vonatkozĂł kutatások azt mutatják, hogy a valĂłság ettĹ‘l eltĂ©r, Ă©s a dolog ebben a formában ritkán működik, mivel általában nem a gyerekek befolyásolják a szĂĽlĹ‘k viselkedĂ©sĂ©t, hanem fordĂ­tva. Ez a családi nevelĂ©s a családi szocializáciĂł normál iránya. Ahol mĂ©gis működik a gyerekek felĹ‘l indulĂł fordĂ­tott nevelĂ©s, ott ehhez kĂ©t dolog kell: az egyik az, hogy a szĂĽlĹ‘k nyitottak legyenek az adott tĂ©mára, a másik pedig az, hogy a gyerek aktĂ­van tudja kĂ©pviselni az ismereteit Ă©s a gondolatait. Vagyis a zöld gondolatokra egyĂ©bkĂ©nt is nyitott szĂĽlĹ‘k termĂ©szetesebben fogadják, ha gyermekĂĽk zöld ötleteket, gondolatokat visz haza az ĂłvodábĂłl, iskolábĂłl. És ezzel eljutottunk a környezeti nevelĂ©s alapvetĹ‘ paradoxonához: mindig azokat tudjuk a legkönnyebben zöldĂ­teni, akik egyĂ©bkĂ©nt is szĂ­vesen zöldĂĽlnek. 

Akkor nem érdemes arra építenünk, hogy az iskolában tanultak a szülők fenntarthatóbb életmódjában köszönnek majd vissza?

Én erre mindig azt szoktam mondani, hogy nagyon-nagyon tĂ©ves hozzáállás, ha csak az iskolán, vagyis a gyerekeken  keresztĂĽl prĂłbáljuk a felnĹ‘ttek szemlĂ©letĂ©t megváltoztatni. Ahogy az elĹ‘bb emlĂ­tettem, a nevelĂ©si folyamat általában nem ebbe az irányba működik. MásrĂ©szt miĂ©rt várjuk el a gyerekektĹ‘l, hogy Ĺ‘k környezettudatosak legyenek, amikor a felnĹ‘tt társadalom nem az? Ebben a kĂ©rdĂ©sben kulcsszerepe van a mĂ©diának, a munkahelyeknek, a felnĹ‘ttek szemlĂ©letváltozásának. Ez már csak azĂ©rt is kĂĽlönösen fontos, mert ha a diákok azt látják, hogy a társadalom számára nem igazán fontos a környezetvĂ©delem, akkor Ĺ‘k sem fognak ezzel Ă©rdemben foglalkozni. A könyv egyik fontos sajátossága Ă©pp erre reflektálva az, hogy az Ă©let sok terĂĽletĂ©rĹ‘l villant föl megoldásokat Ă©s lehetĹ‘sĂ©geket. EbbĹ‘l az látszik, hogy a környezetvĂ©delmi kĂ©rdĂ©seket egyre fontosabbnak tartjuk az Ă©let minden terĂĽletĂ©n. Ezekkel foglalkozva is lehet boldogulni, sikeres Ă©s örömteli Ă©letet Ă©lni, mert a fenntarthatĂłság egyre több terĂĽleten lesz fontos a jövĹ‘ben. A környezetvĂ©delemmel, a fenntarthatĂłsággal kapcsolatos ismereteknek nagy szerepĂĽk lesz, bármely terĂĽleten is szeretnĂ©nk sikereket elĂ©rni az Ă©letben. Ha errĹ‘l meg tudjuk gyĹ‘zni a diákokat, akkor nyert ĂĽgyĂĽnk van.