Az easyJet, a Ryanair, a Jet2 és a Wizz Air – az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetséggel (T&E) közösen azonos szabályokat szorgalmaz az európai repülőterekről induló valamennyi járatra.
A T&E MTI-nek küldött pénteki közleményében felidézte, hogy az Európai Bizottság az „Irány az 55%!” elnevezésű klímavédelmi csomagjában a légi közlekedésre vonatkozó szabályok reformját is javasolja.
A közleményben felhívják a figyelmet arra, hogy a bizottság javaslata csak az Európai Unión belüli járatokat érinti, pedig a kibocsátások több mint 60%-ért az EU-n kívülre induló és onnan érkező járatok felelősek.
Abszurd, hogy a Madridba vagy Budapestre repülő embereknek szén-dioxid-adót kell fizetniük, de a sokkal környezetszennyezőbb New York-i vagy szingapúri utak mentesülnek az adó alól.
– mondta William Todts, a T&E ügyvezető igazgatója
A négy légitársaság és a T&E közös állásfoglalása szerint ahhoz, hogy a légi közlekedési ágazat 2050-re szén-dioxid-mentessé váljon, elengedhetetlen a feladatok egyenlő elosztása minden szereplő között. Ahogy írják, jelenleg az EU-n belül operáló légitársaságok – a négy kezdeményező túlnyomó többségében ilyen – kibocsátásuk 80-90%-ban az európai kibocsátáskereskedelmi rendszerben szerepel, míg az EU-n kívülre fuvarozó cégek csupán kibocsátásuk 19%-ért vásárolnak jóváírást.
Nem szabad mentességeket adni, be kell vonni az EU-n kívüli célállomásokra irányuló, és onnan érkező járatokat is az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerébe – írják a közleményben.
Váradi József, a Wizz Air csoport vezérigazgatója hangsúlyozta, függetlenül a végső célállomástól, az intézkedéseknek minden járatra vonatkozniuk kell, hiszen a szén-dioxid-kibocsátás nem áll meg az EU határainál. Ez már csak azért is fontos, mert a nagy távolságú repülések okozzák a légi közlekedésből származó kibocsátások legnagyobb részét.