Egy elhagyatott, használaton kívüli olajszállító hajó hánykolódik a jemeni partoknál. Nyolc évvel azután, hogy a Safer szupertanker a Vörös-tengeren rekedt, az ENSZ most kritikus mérföldkőhöz érkezett a katasztrófa elhárítása érdekében. Az 218 millió liter nyersolajat szállító elhagyott hajó környezeti katasztrófát okozhat, ha a hajótest komolyan megsérül, és a szállítmánya a környezetbe jut.
Az ENSZ-nek évekbe telt, mire sikerült a becslések szerint 120 millió euróba kerülő misszióhoz szükséges forrásokat biztosítania. A példátlan mentési terv keretében az ENSZ végül megvásárolt egy tartályhajót, hogy eltávolítsa az üzemanyagot a Safer hajóról. Az első műszaki mentőhajó május 30-án érkezett meg a Safer közelébe, és ezzel kezdetét vette a pusztító olajkatasztrófa elhárítására irányuló négy-hat hetes művelet.
Egy nagyobb olajkatasztrófa a jemeni Vörös-tenger partjainál először a halászközösségeket érintené, valószínűleg 200 000 megélhetése szűnne meg azonnal. Ugyanakkor egész közösségek lennének kitéve életveszélyes mérgeknek. Az erősen szennyezett levegő már milliókat érintene
– figyelmeztet az ENSZ Fejlesztési Programjának közleménye.
Szakértők szerint a tartályhajó széttörésének, felrobbanásának vagy kigyulladásának veszélye fennáll, és komoly humanitárius és környezeti fenyegetést jelent. A Safer 1,1 millió hordó olaja négyszer akkora mennyiséget jelent, mint amennyi az 1989-es Exxon Valdez katasztrófa során Alaszkánál kiömlött. Azt az esetet akkor az ENSZ a világ egyik legsúlyosabb ökológiai katasztrófájának nevezte.
A Saferből származó olaj elérheti az afrikai partokat, és hatással lehet a Vörös-tenger bármelyik országára. A korallzátonyokra, az életfenntartó mangroveerdőkre és más tengeri élőlényekre gyakorolt környezeti hatás rendkívül súlyos lenne. A halállományok helyreállítása becsléseink szerint 25 évbe telne
– teszi hozzá az ENSZ Fejlesztési Programjának közleménye.
A válsághelyzet elhárítása érdekében számos ország, köztük az Egyesült Királyság, Franciaország, Olaszország, Luxemburg, Málta és Norvégia támogatását ígérte a mentési akcióhoz. A műveletet a SMIT Salvage nevű cégre bízták, amely a Saferről az olajat a Nautica nevű, immár ENSZ-tulajdonban lévő hajóra szivattyúzza. A tervek szerint ezután vontatják el az üres tartályhajót.
(Forrás: euronews.com/green)