Eszközök és lehetőségek az elérhető lakhatásért címmel tartottak kerekasztal beszélgetést a Lakás Konferencia 2020 keretein belül.
A moderátor Ditróy Gergely volt.
A beszélgetés résztvevői:
- Fábián Gergely, ügyvezető igazgató, Magyar Nemzeti Bank
- Misetics Bálint, szociálpolitikus, a főpolgármester lakás- és szociálpolitikai főtanácsadója, Főpolgármesteri Iroda
- Nagy Gergely, Budapesti Régió – ügyvezető igazgató-helyettes, OTP Csoport
- Dr. Takács Ernő, portfolióért felelős vezérigazgató-helyettes, WING Zrt., (Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület (IFK), elnök)
- Vitézy Dávid, vezérigazgató, Budapest Fejlesztési Központ
Vitézy Dávid Facebook oldalán a következőképp számolt be az elhangzottakról:
„Izgalmas délelőtt volt: a Lakás Konferencia 2020 rendezvényen a Magyar Nemzeti Bank, a Főpolgármesteri Hivatal, az OTP és a Wing szakmai vezetőivel együtt értékeltük a budapesti lakáspiac átalakulását, a rozsdaövezetek fejlesztését és a tervezett infrastruktúra-fejlesztéseket.
Talán a legfontosabb mondat Takács Ernőtől, a WING vezetőjétől hangzott el, aki azt mondta:
a rozsdaövezetekben bevezetésre kerülő kedvezményes, 5%-os áfa az új lakásokra azt fogja okozni, hogy a lakásfejlesztések szinte kizárólag ezeken a célterületeken valósulnak majd meg a jövőben, hisz az adókedvezmény óriási versenyelőnyt jelent majd a rozsdaövezetekben épülő lakásoknak.
Ez jó hír: ez volt ugyanis a cél.
Elmondtam a konferencián is: az összefüggések világosak, és a közlekedésfejlesztéssel is összefüggő, átfogó urbanisztikai koncepcióba illeszkedik a rozsdaövezetek fejlesztése. Budapest környékén egyre nő a lakosság, sajnos számos zöldfelület beépült az elmúlt évtizedekben, az elmúlt években az új lakások jelentős része alapvető infrastruktúrával (közlekedés, iskola, óvoda stb.) el nem látott külvárosokban épült. Lehet bármilyen korszerű ezeknek a lakásoknak a fűtési rendszere, ez így akkor sem fenntartható, ha maguk a házak újak és korszerűek
– kizárt ugyanis, hogy fenntartható legyen egy olyan lakópark, ahol egy család 2 autó nélkül szinte élni sem tud.”
Ezt követően 3 fő lépésben foglalta össze Vitézy Dávid a teendőket:
1. El kell érni, hogy 10-ből 6-an ne autóba üljenek, hanem inkább a tömegközlekedés vigye az ingázók többségét.
2. A kötöttpályás fejlesztéseknek tehát kéz a kézben kell járniuk az infrastrukturálisan jól ellátott, de ma fejlesztésre alkalmatlan, volt ipari-vasúti budapesti rozsdaövezetek fejlesztésével. Röviden összefoglalva: a jövő lakásai ne a biatorbágyi vagy csömöri, még a helyi hév- vagy vasútállomástól is távol eső, tömegközlekedéssel ellátatlan zöld domboldalban, hanem Rákosrendezőn vagy a Józsefvárosi pályaudvar helyén épüljenek
3. A rozsdaövezeti lakásáfa csökkentése 27-ről 5 százalékra, melyről idén nyáron döntött a Parlament, kéz a kézben jár az Airbnb korlátozásával és az ennek érdekében létrehozott önkormányzati jogosítványokkal, igen jelentős kormányzati beavatkozást jelentenek annak érdekében, hogy megfizethető lakások olyan helyen legyenek elérhetőek és az újak olyan helyeken épüljenek, ahol tömegközlekedés és más alapinfrastruktúra elérhető közelségben van. Az áfacsökkentés így a város szétterülése helyett a budapesti rozsdaövezetek újjáélesztését szolgálja