Egy új tanulmány megállapította, hogy az Egyesült Királyságban a növényi alapú élelmiszerek értékesítésének meredek emelkedése nem eredményezett hasonló visszaesést a húsértékesítésben.
A Surrey Egyetem kutatói szerint a szupermarketeknek fontos szerepük van abban, hogy a fogyasztókat növényi alapú élelmiszerek választására ösztönözzék. Megvizsgálták a 2021-es Veganuary brit szupermarketek eladásait és felfedezték, hogy a növényi alapú élelmiszerek átlagos heti értékesítése 57 százalékkal nőtt, a húsé azonban nem csökkent kölcsönösen.
Tanulmányunk azt sugallja, hogy bár a kiskereskedelem által irányított kampányok növelik a növényi alapú termékek eladását, még nem látjuk a húspótlást olyan nagy arányban, ami kulcsfontosságú lenne az egészséges, fenntartható étrend felé való előrelépéshez
– mondta Joanna Trewern, a tanulmány vezető szerzője.
Trewern azzal is érvelt, hogy a kiskereskedőknek „fontos szerepet kell játszaniuk az egészségesebb, fenntarthatóbb fogyasztói étrend kialakításában”, majd hozzátette, hogy „nagyszerű látni, hogy lépéseket tesznek, de többre van szükség ahhoz, hogy csökkentsük a hústól és tejtermékektől való függőségünket.”
A növényi alapú termékek térnyerése
A jelentés szerint a növényi eredetű élelmiszerek értékesítése a szupermarketekben és az alacsony jövedelmű területeken nőtt a legjobban. Ez a kutatók szerint azt jelzi, hogy a kiskereskedőknek sikerült megfizethetőbbé tenniük a vegán és vegetáriánus termékeket.
Számos szupermarket kínálja saját, pénztárcabarát növényi alapú termékkínálatát, az Aldi és a Lidl pedig kiemelkedő példák ebben. Az előbbi Plant Kitchen termékcsaládja különösen sikeres, 2021-ben 250 százalékkal nőtt a vegán termékcsalád eladásainak száma az előző évhez képest.
A növényi alapú élelmiszeripart 2020-ban elképesztően magas 29,4 milliárd dollárra becsülték, az előrejelzések szerint 2030-ra pedig több mint 162 milliárd dollárra nő majd. A feltételezések szerint akkorra a globális fehérjepiac 7,7 százalékát fogja kitenni.
A flexibilis vegetáriánusok, azaz a flexitáriusok fellendítik a piacot
Egy 2021-ben közzétett jelentés szerint a növényi alapú élelmiszeripari cégek, mint az Oatly, a Beyond Meat és az Impossible Foods élen járnak a változásban. De a nem vegán cégek, mint például a Kellogs és a Nestlé is bekapcsolódtak az akcióba, és az elmúlt hónapokban kibővítették saját növényi alapú termékkínálatukat.
A növényi alapú élelmiszerek növekedését részben a veganizmus térnyerése okozza, illetve annak is betudható, hogy az emberek nagy számban nevezik magukat „flexitáriusnak”.
A flexitárius általában azokat foglalja magában, akik többnyire kerülik a húsevést, de nem teljesen vegánok vagy vegetáriánusok. Úgy gondolják, hogy a brit fogyasztók körülbelül 16 százaléka tartja magát rugalmasnak, ami a vegetáriánusok hat százaléka és a vegánok négy százaléka.
Vajon mindig a vegán a legzöldebb étrend?
Miért hagyják abba az emberek a húsfogyasztást?
Sokan az állatkínzás miatt hagyják abba a húsevést, de egyre többen teszik ezt környezetvédelmi megfontolások miatt is: az üvegházhatású gázok kibocsátásának legalább 14,5 százalékáért az állattenyésztés a felelős. Ez az erdőirtás, a biológiai sokféleség csökkenésének, és az erőforrások kimerülésének is az egyik vezető oka.
Az Oxfordi Egyetem 2018-as tanulmánya azt javasolta, hogy a marhahúsfogyasztást 90 százalékkal kell csökkenteni a nyugati világban, hogy elkerüljük az éghajlat összeomlását.
Ahhoz, hogy bármilyen esély is legyen az Egyesült Királyság éghajlatváltozással kapcsolatos céljainak teljesítésére, a kormánynak, az élelmiszeripari vállalatoknak, a civil társadalomnak, a tudósoknak és az egészségügyi szakembereknek sürgősen együtt kell működniük, hogy olyan cselekvési terveket és politikákat hajtsanak végre, amelyek gyors és tartós változást hozhatnak
– mondta Trewern.
(Forrás: plantbasednews.org)