A cégek termékeik környezetvédelmi jóhiszeműségére vonatkozó túlzó állításainak száma az elmúlt években a globális felmelegedéssel kapcsolatos információk elterjedésével együtt szaporodott. Egy 2020-as uniós felmérés szerint a környezetvédelmi termékekre vonatkozó állítások 53%-a „homályos, félrevezető vagy megalapozatlan.
Az olyan kamu kifejezéseket, mint a „klímapozitív” és a „karbonsemleges”, teljesen ki kell tiltani a piacról. Az EU-ban jelenleg több mint 200 „ökocímkét” használnak, a címkék ellenőrzési eljárásai azonban gyengék és hiányosak
– mondta az Európai Fogyasztóvédelmi Szervezet (BEUC) igazgatója, Monique Goyens
Az új irányelvnek „világosan meg kell határoznia, hogy mi minősül zöld állításnak és megsértésüknek, valamint pontos kritériumokat kell tartalmaznia az ilyen állítások alátámasztására és betartására”. Kötelezi a cégeket, hogy a környezetbarát állításokat szabványosított termékéletciklus-elemzéssel igazolják, amely minden környezeti hatásra kiterjed, és a fontos adatok – beleértve a megfelelőségi tanúsítványt is – QR-kódon vagy egy linken keresztül elérhetők a nyilvánosság számára.
A BEUC határozottan támogatja a piacfelügyeleti hatóságok megerősítésére irányuló tervet a zöldmosás elleni küzdelem érdekében. De „a jövőbeli uniós zöld követelményekről szóló törvény csak akkor lesz jó, ha a gyakorlatban is érvényesülni fog – mondta a. „A hatóságoknak rendszeresen ellenőrizniük kell a zöld állításokat, nyilvánosságra kell hozniuk megállapításaikat, és bírságolniuk kell azokat a cégeket, amelyek megtévesztik a fogyasztókat, de a kiszivárgott irányelv egyelőre nem foglal állást arról, hogy az EU 27 országának milyen büntetéseket kell alkalmaznia.
A kiszivárgott tervezet szerint a törvény 15 éves időszak alatt akár 7 millió tonna szén-dioxid – kibocsátással egyenértékű megtakarítást eredményez.
(Forrás: The Guardian)