Nincs épület töltő nélkül – Mennyire fontos a jól kiépített e-töltő-infrastruktúra?

Nincs épület töltő nélkül – Mennyire fontos a jól kiépített e-töltő-infrastruktúra?
Nincs épület töltő nélkül – Mennyire fontos a jól kiépített e-töltő-infrastruktúra?

A közúti közlekedés fenntarthatósága, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése szempontjából egyértelműen biztató az elektromos járművek számának növekedése. Ugyanakkor ez a trend új kihívást is támaszt, hiszen az infrastruktúrának is alkalmazkodnia kell az elektromos autózás elterjedéséhez. A legtöbb villanyautó-felhasználó ott igyekszik tölteni az autóját, ahol épp parkol, és erre lehetőség van (főként otthon, emellett a munkahelyen vagy a bevásárlóközpontoknál, szupermarketeknél), így ahhoz, hogy kiszámítható legyen az elektromos autózáshoz nélkülözhetetlen töltés, arra is szükség van, hogy a társasházak és a vállalatok is felkészüljenek az infrastruktúra fejlesztésére. Ma már nem építkezhet úgy egy cég, hogy ne gondolna a villanyautósokra. Hol tart most az e-töltés Magyarországon, és milyen kihívásokkal kell szembenéznie?

Magyarországon is megállíthatatlanul nő az elektromos és a plugin hybrid autók száma. Ráadásul olyan gyártók törnek az élre, melyek korábban szinte nem is voltak jelen az országban, gondoljunk csak a BYD-re és a hamarosan épülő szegedi gyárára. Nézzük meg, mit hozott az elmúlt 4 év az e-autók hazai piacán:

Hazai forgalomba helyezés éve:2020202120222023
Összesen3 920 7994 020 1594 094 1294 168 651
Ebből:     
benzinüzemű2 561 5202 581 6372 583 3282 583 465
dízelüzemű1 241 9671 272 2181 294 0871 315 322
hibrid üzemű75 910117 112156 472198 235
elektromos üzemű11 01218 82329 83641 212
egyéb üzemű30 39030 36930 40630 417

A fentiek fényében nem kérdés, hogy egyre nagyobb szükség van a kiépített töltőhálózatra és az elektromos autótöltők zökkenőmentes üzemeltetésére. Ehhez pedig jól kialakított és karbantartott infrastruktúra szükséges.

E-töltők nélkül nincs fejlődés

Az elektromos autók tömeges elterjedésének fontos feltétele, hogy a felhasználók tudják, mindenhol biztonsággal tölthetik járműveiket. Akinek a háztartásában napelemes rendszer termeli az áram egy részét (vagy egészét), az jóval magabiztosabban dönt a villanyautó mellett. Ezen felül azonban kétségtelen, hogy a munkahely, a bevásárlás és az ügyintézés háromszögében is szívesen töltenék autóikat a tulajdonosok, az elektromosautó-használók, illetve hosszabb utazás, nyaralás során is szeretnének megbízható töltőhálózatokra támaszkodni. Ez az egyik kulcskérdése annak, hogy itthon is még többen merjenek igent mondani az e-autókra, amivel csökkenthető a fosszilis üzemanyagoktól való függésünk, és közelebb kerülhetünk fenntarthatósági céljaink megvalósításához is.

A biztonságos töltés alapfeltétel.
Kép: canva

Ráadásul egy jól kiépített országos töltőhálózatnak további előnyei is vannak, így például élénkítheti a turizmust is, hiszen egyre több hazánkba látogató turista tervezi már elektromos autóval a nyaralást, amely során még mindig szűk keresztmetszet lehet a töltési lehetőségek elérhetősége.

Ami a hazai töltők számát illeti, 2023 végén az országban 2507 engedélyköteles elektromos autótöltő működött, ami 12,5%-os növekedést jelent az előző évi helyzethez képest. Térképen is megnézheted a jelenlegi állapotot. Budapesten pedig ma már nincs olyan irodaház, intézmény, ahol ne lenne felszerelve elektromos töltő, és vidéken is egyre jobb a kiépítettség. 

Töltőtelepítés: kinek fontos a megfelelő elérhetőség?

Mondhatnánk, hogy mindenkinek, hiszen ma már előírás, hogy használatbavételi engedélyt csak az az ingatlan kaphat, amely készen áll az elektromos autók fogadására is. Az irodaházaknak, ipartelepeknek is fel kell készülniük arra, hogy az elektromos flottát energiahatékonyan és biztonságosan üzemeltethessék. De igaz ez egy már működő társasházra is, ahol lakógyűlésen dőlhet el a telepítés sorsa.

Azonban az épületek többségében még ma is csak egy-két töltő található, és jellemzően akkor kerül sor újabb berendezések telepítésére, illetve a már kiépített töltőkhöz kapcsolódó komplex szolgáltatások igénybevételére – amit például az ALTE-GO is biztosít –, amikor valahol nagyobb elektromos járműflotta áll szolgálatba. Ilyen szolgáltatás például az, hogy az RFID-kártyák használatával nyomon követhetővé teszik a céges informatikai rendszerekben egy-egy autó irodai, illetve otthoni töltését, ezzel segítve a tételes költségelszámolást; vagy ilyen szolgáltatás a dinamikus energiamenedzsment, amely az energia elosztását optimalizálja több töltőállomás egyidejű működése esetén.

A felhasználók nem csak otthon szeretnék tölteni az autóikat.
Kép: canva

Hogyan lehet jól kialakítani az épületek töltési infrastruktúráját?

A megoldások gyakorlatilag minden esetben eltérőek. Más a helyzet akkor, ha egy régebbi ingatlanban kell kialakítani a töltőinfrastruktúrát, vagy ha egy épülő ingatlanban kell kialakítani a hálózatot. Az elektromos hálózat tervezése és kivitelezése során rendkívül körültekintőnek kell lenni, hiszen a villamosenergia-ellátás során mindig a ház élvez elsőbbséget, annak zavartalan működését nem akadályozhatja a töltés. Az adott ingatlantól függően ehhez szükség lehet a belső hálózat átépítésére vagy az áramszolgáltatói teljesítmény bővítésre is. Megfontolandó ugyanakkor olyan szabályozási megoldásra képes okos-töltőállomás kiépítése is, amely az ingatlan aktuális fogyasztási igényét monitorozva képes meghatározni, hogy mennyi kapacitás juthat a töltésre, illetve az hogyan oszlik el az egyes autók között, biztosítva, hogy a ház energiaellátása végig zavartalan maradjon. A megfelelő rendszerek megtervezéséhez szintén célszerű olyan szakértői segítséget igénybe venni, mint amit az ALTE-GO biztosít.

A hálózat kiépítéséhez több szempontot is figyelembe kell venni.
Kép: canva

A személyautó-töltésen túl

A szállítmányozásban is gondolni kell az egyre nagyobb számban használt elektromos meghajtású járművekre, a kibocsátáscsökkentési célok elérésében ugyanis ezek is óriási szerepet kapnak. Széleskörű elterjedésükhöz azonban teljesen eltérő infrastruktúra szükséges, és más elvárásoknak kell megfelelni: egyebek mellett nagyobb kapacitásra és gyorsabb töltésre, nagyobb parkolóhelyekre, illetve pihenőhelyeken és logisztikai központokban telepített töltőkre van szükség. Emellett fontos kérdés ebben a szegmensben is, hogy a jövőben lesz-e támogatás a gépjárműbeszerzésekre, az infrastruktúra-fejlesztésekre, és kik élhetnek ezekkel a lehetőségekkel. Ez azonban nagyrészt még a jövő kérdése.

Az már nyilvánvaló, hogy egyre többen teszik le a voksukat a villanyautók és más elektromos meghajtású járművek mellett. Nincs is más lehetőségünk, ha szeretnénk elérni a zéró kibocsátást. Azonban a fentiek fényében ehhez szükség van az igényekkel lépést tartani képes megfelelő töltőinfrastruktúrára, amely magában foglalja mind az országos lefedettséget, mind pedig a fogyasztók leggyakoribb parkolóhelyeinek töltővel való ellátottságát.

Kiemelt kép: canva

search icon