Az őszi-téli időszak évek óta hihetetlen akciókról, nagyszabású kedvezményekről szól, már nem csak a karácsonyi ajándékozás fényében telik. A sok felesleges vásárlás árnyékában azonban vannak olyan cégek, amelyek inkább megragadják az alkalmat, hogy kicsit másra tereljék a figyelmünket.
A dm drogérialánc már harmadik éve a jótékonykodást helyezi a költekezés elé. A Giving Friday lényege, hogy a vállalat az aznapi forgalom 5%-át jótékony célra fordítja, ezzel is kiemelve, hogy a vásárlással akár nemes célt is szolgálhatunk. Minden évben más szervezet kerül a középpontba. Idén a fiatalok mentális egészségének megőrzéséért dolgozó Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt támogatják. A mottó: #givingisthenewblack!
Ebben az évben a dm-el közösen egy játékra invitálunk titeket, amelynek célja, hogy felhívjuk a figyelmet a túlfogyasztásra, és arra, hogy a felesleges vásárlás helyett sokkal jobb érzés támogatni azokat, akiknek erre valóban szükségük van.
Egy egész hónap Black Friday
Magyarországon jellemzően az egész novembert behálózza a Black Friday akcióhullám.
Az előző évek novemberi forgalma a nem élelmiszert áruló boltokban a KSH adatai alapján:
Csomagküldő internetes forgalom aránya | ||
2016 | 320 milliárd Ft | 11% |
2017 | 361 milliárd Ft | 13% |
2018 | 401 milliárd Ft | 17% |
2019 | 451 milliárd Ft | 19% |
Több éves tapasztalat, hogy a novemberi online forgalom a duplája az októberinek. A boltok és elsődlegesen a webáruházak éles versenyben állnak, és jellemzően több hétvégére fókuszálnak. Ha az egyik piaci szereplő meghirdeti az akcióját, akkor a konkurencia – ha nem is ugyanarra a napra tervezte a saját leértékelését – szintén hirdetést ad ki, ezzel is fokozva Black Friday spirált.
Nem úgy fest, hogy figyelmen kívül hagyjuk a Black Friday-t
Az Offerista Group idei felméréséből sajnos az látszik, hogy koronavírus ide, túlfogyasztás oda, a magyarok túlnyomó többsége tervez vásárlást a fekete pénteki akciózások alatt.
A megkérdezett magyarok 85%-a tervez vásárlást valamelyik nagy akcióban: ebből az látszik, hogy 30%-kal nőtt a vásárlási kedv 2020-hoz képest. De a maradék 15% sem zárkózik el teljesen, 73%-uk azt mondta, hogy ha szembejön valami igazán testhezálló ajánlat, nyitott a vásárlásra.
A legnagyobb igény most is a háztartási gépekre mutatkozik, a megkérdezettek 53%-a nyilatkozta, hogy tervezi valamilyen kisebb vagy nagyobb gép beszerzését. A ruházati cikkek vásárlására a megkérdezettek közel 41%-a készül, míg a harmadik legnépszerűbb termékkategória 2021-ben az „otthoni és kertészeti termékek” (37%), amelyek iránt az érdeklődés közel 14%-ot emelkedett a tavalyi adathoz képest. A válaszadók 20%-a kozmetikai és higiéniai eszközöket is szívesen vásárol.
#givingisthenewblack – Négy kezdeményezés, ahol a fenntarthatóság és a társadalmi odafigyelés összeér
Mindenki szívesen vásárol. Nem is arra kérünk, hogy ha szükséged van valamire, azt ne vedd meg! De az adatokból jól kiolvasható, hogy ebben a hónapban rengeteg felesleges holmit teszünk a kosarunkba. Ezért idén vásárlás előtt gondold át, hogy valóban szükséged van-e arra, amit kinéztél, vagy csak a Black Friday zsongása ragadott magával. Bemutatunk négy kezdeményezést, amelyekből látható, hogy az adakozásban is van akkora drive, mint a vásárlásban, és most te is tudod támogatni őket.
Cseriti adománybolt – Több mint jótékonyság
Magyarország legnagyobb adománybolt-hálózatával büszkélkedhet a maga 9 budapesti üzletével a Cseriti adománybolt. Az elsődleges cél a segítség! A rendszer működése egyszerű: aki adományozni szeretne, beviszi a boltba vagy a felvevőközpontba a feleslegessé vált holmijait, a vevők pedig nagyon kedvező áron megvásárolhatják őket.
A charity shopoknak – vagyis a jótékonysági boltoknak – Angliában régi hagyományuk van. Róluk kapta a nevét 2011-ben a Cseriti bolt, amely első üzletét Óbudán nyitotta – mesélte Sáhy Gábor, a Cseriti Bolthálózat stratégiai vezetője egy korábbi interjúban.
Azt hinnénk, hogy az ingyenes adományt eladni a legnagyobb üzlet a világon, de a nonprofit módon működő adománybolt nem erről szól. A Cseritinek hála évente több mint 180 tonna ruha, 30 tonna könyv és rengeteg egyéb tárgy kerül vissza a körforgásba ahelyett, hogy a hulladékba kerülne. A Cseriti árai a mindenkori használtpiaci áraknál átlagosan 35%-kal alacsonyabbak. Bár elsődleges cél a rászorultak segítése, a vásárlóközeg összetettebb. Vannak, akik kedvelik a bolhapiac-hangulatot, és szeretnek különleges dolgokra „vadászni”, de olyanok is akadnak, akik a fenntarthatóság miatt választják a használt holmikat.
Te is beviheted a nem használt, de mások számára még értéket képviselő tárgyaidat, melyeket a Cseriti munkatársai szortíroznak és eladnak. Még arra is van lehetőség, hogy bejelentés után nagyobb háztartási gépeket is leadj. Ezekért Budapesten belül a Cseriti munkatársai térítésmentesen elmennek.
RideKálmán – Biciklit minden rászoruló gyereknek
Rácz Kálmánnak, a RideKálmán bringabolt tulajdonosának 2016-os indulása óta az a célja, hogy a használt bicajokat felújítva ajándékozza oda a rászorulóknak. 2018-tól Kálmán a hétfői napot, tehát munkaidejének 20%-át csak az adománybicajoknak szenteli. Ezen a napon szortírozza és újítja fel őket.
A különc bringaboltos akkurátus és mindenki számára elérhető adatbázist vezet az adományokról és a biciklikről. 2018-tól kezdve már több mint 900 bicajt hoztak el budapesti szervizébe, melyek mind felújítva kerültek új gazdájukhoz.
Kálmán céljaként tűzte ki, hogy minden gyerekotthonba kerüljön bicikli, így a kerékpárok 90%-a ilyen otthonokba kerül. A maradék 10% pedig magánemberekhez. Weboldalán keresztül bárki felveheti vele a kapcsolatot, csak annyit kér, hogy tisztán hozzák be a kétkerekűeket. Kálmán be akarja bizonyítani, hogy bármilyen pici is legyél – akár egy egyszemélyes vállalkozó –, tudsz segíteni. Továbbá az sem elhanyagolható, hogy Kálmán boltjában semmi nem kerül a szemétbe, újrahasznált alkatrészekből készít cipőkanalat, reflexpántot és térdmelegítőt is.
Ne Dobd Ki Alapítvány – E-hulladék helyett gondoskodó segítség
A Ne Dobd Ki Alapítványt Ellenbacher Attila műszerész alapította, hogy az ügyfelei kidobásra ítélt tévéit megjavítva eljuttassa az egészségügyi intézményekhez. Az elmúlt években több ezer televíziókészüléket adományozott kórházaknak és más intézményeknek.
Ellenbacher Attilától gyakran kértek ilyen tanácsot munkája közben: „Van egy felesleges tévém, mit csináljak vele?” 2012-ben felkereste a Heim Pál Gyermekkorházat, így indult a rendszeres tévéadományozás. Az évek múlásával, egyre több intézmény ellátása után, 2018-ban öntötte szervezett formába működését, ekkor született a Ne Dobd Ki Alapítvány.
A cég azóta több mint 2000 tévét adományozott kórházaknak, egészségügyi és szociális intézményeknek országszerte. Attila maga keresi fel az intézményeket. Budapesten jóformán nincs olyan kórház, ahol ne járt volna. A digitális átállás óta az alapítvány antennahálózat kiépítésével is foglalkozik.
Budapest Bike Maffia – Segítségnyújtás a körülöttünk élőknek
2011-ben egy maroknyi bringás karácsony előtt szervezte meg első étel- és adományosztását az utcán élők számára. Kezdetben csupán néhány biciklis szelte Budapest utcáit, de az elmúlt 11 évben sok ezer önkéntes szimpatizáns fordult meg a BBM különböző rendezvényein és programjain.
A BBM összetétele teljesen heterogén, van a tagok közt targoncás, pszichológus, bíró és szociális munkás is. 10-től 70 éves korig minden korosztály képviselteti magát. A közös pont a tevékeny segítés és a jó csapatba tartozás vágya – nyilatkozta egy korábbi interjúban Havasi Zoltán, a Budapest Bike Maffia alapítója.
Az évek során kiszélesedett a szervezet tevékenységi köre. A rendszeres ételadományozáson túl akcióik figyelemfelkeltést és edukációt is szolgálnak. Az ételmentő projektjük a pazarlásra és a környezettudatosságra hívja fel a figyelmet. A Seeds4Hope programban hajléktalanszállókkal közösen építenek önfenntartást segítő magas ágyásokat a fedél nélküliek részére. De létezik fotópályázatuk is, amely a művészet eszközeivel igyekszik az utcán élők helyzetére felhívni a figyelmet.
Éves szinten százezres nagyságrendben osztanak ételt. Az elmúlt években több vidéki nagyvárosban és külföldön is indult Bike Maffia: Debrecen, Pécs, Székesfehérvár, Szeged és Miskolc után Pereira (Kolumbia) városában is működésbe léptek a bringás segítők.
Játssz és támogass egy általad kiválasztott szervezetet!
A dm-mel közös játékunkban tehát szeretnénk felhívni a figyelmet arra, milyen sok szervezet, alapítvány van, amelynek segíthetsz. A játékunk lényege az, hogy a fent említett kezdeményezésekre a cikkünk alatti Facebook-posztban szavazol, amivel nemcsak magadnak, hanem az általad kiválasztott szervezetnek is eljuttathatsz egy dm-ajándékkártyát.
Az idei Black Friday túlfogyasztása szóljon inkább az adományozásról, hiszen #givingisthenewblack!