

Az őszi-téli időszak évek óta hihetetlen akciókról, nagyszabású kedvezményekről szól, már nem csak a karácsonyi ajándékozás fényében telik. A sok felesleges vásárlás árnyékában azonban vannak olyan cégek, amelyek inkább megragadják az alkalmat, hogy kicsit másra tereljék a figyelmünket.
A dm drogĂ©rialánc már harmadik Ă©ve a jĂłtĂ©konykodást helyezi a költekezĂ©s elĂ©. A Giving Friday lĂ©nyege, hogy a vállalat az aznapi forgalom 5%-át jĂłtĂ©kony cĂ©lra fordĂtja, ezzel is kiemelve, hogy a vásárlással akár nemes cĂ©lt is szolgálhatunk. Minden Ă©vben más szervezet kerĂĽl a közĂ©ppontba. IdĂ©n a fiatalok mentális egĂ©szsĂ©gĂ©nek megĹ‘rzĂ©séért dolgozĂł KĂ©k Vonal GyermekkrĂzis AlapĂtványt támogatják. A mottĂł: #givingisthenewblack!
Ebben az Ă©vben a dm-el közösen egy játĂ©kra invitálunk titeket, amelynek cĂ©lja, hogy felhĂvjuk a figyelmet a tĂşlfogyasztásra, Ă©s arra, hogy a felesleges vásárlás helyett sokkal jobb Ă©rzĂ©s támogatni azokat, akiknek erre valĂłban szĂĽksĂ©gĂĽk van.
Egy egész hónap Black Friday
Magyarországon jellemzően az egész novembert behálózza a Black Friday akcióhullám.
Az előző évek novemberi forgalma a nem élelmiszert áruló boltokban a KSH adatai alapján:
| Csomagküldő internetes forgalom aránya | ||
| 2016 | 320 milliárd Ft | 11% |
| 2017 | 361 milliárd Ft | 13% |
| 2018 | 401 milliárd Ft | 17% |
| 2019 | 451 milliárd Ft | 19% |
Több éves tapasztalat, hogy a novemberi online forgalom a duplája az októberinek. A boltok és elsődlegesen a webáruházak éles versenyben állnak, és jellemzően több hétvégére fókuszálnak. Ha az egyik piaci szereplő meghirdeti az akcióját, akkor a konkurencia – ha nem is ugyanarra a napra tervezte a saját leértékelését – szintén hirdetést ad ki, ezzel is fokozva Black Friday spirált.
Nem Ăşgy fest, hogy figyelmen kĂvĂĽl hagyjuk a Black Friday-t
Az Offerista Group idei felmĂ©rĂ©sĂ©bĹ‘l sajnos az látszik, hogy koronavĂrus ide, tĂşlfogyasztás oda, a magyarok tĂşlnyomĂł többsĂ©ge tervez vásárlást a fekete pĂ©nteki akciĂłzások alatt.
A megkérdezett magyarok 85%-a tervez vásárlást valamelyik nagy akcióban: ebből az látszik, hogy 30%-kal nőtt a vásárlási kedv 2020-hoz képest. De a maradék 15% sem zárkózik el teljesen, 73%-uk azt mondta, hogy ha szembejön valami igazán testhezálló ajánlat, nyitott a vásárlásra.
A legnagyobb igĂ©ny most is a háztartási gĂ©pekre mutatkozik, a megkĂ©rdezettek 53%-a nyilatkozta, hogy tervezi valamilyen kisebb vagy nagyobb gĂ©p beszerzĂ©sĂ©t. A ruházati cikkek vásárlására a megkĂ©rdezettek közel 41%-a kĂ©szĂĽl, mĂg a harmadik legnĂ©pszerűbb termĂ©kkategĂłria 2021-ben az „otthoni Ă©s kertĂ©szeti termĂ©kek” (37%), amelyek iránt az Ă©rdeklĹ‘dĂ©s közel 14%-ot emelkedett a tavalyi adathoz kĂ©pest. A válaszadĂłk 20%-a kozmetikai Ă©s higiĂ©niai eszközöket is szĂvesen vásárol.
#givingisthenewblack – Négy kezdeményezés, ahol a fenntarthatóság és a társadalmi odafigyelés összeér
Mindenki szĂvesen vásárol. Nem is arra kĂ©rĂĽnk, hogy ha szĂĽksĂ©ged van valamire, azt ne vedd meg! De az adatokbĂłl jĂłl kiolvashatĂł, hogy ebben a hĂłnapban rengeteg felesleges holmit teszĂĽnk a kosarunkba. EzĂ©rt idĂ©n vásárlás elĹ‘tt gondold át, hogy valĂłban szĂĽksĂ©ged van-e arra, amit kinĂ©ztĂ©l, vagy csak a Black Friday zsongása ragadott magával. Bemutatunk nĂ©gy kezdemĂ©nyezĂ©st, amelyekbĹ‘l láthatĂł, hogy az adakozásban is van akkora drive, mint a vásárlásban, Ă©s most te is tudod támogatni Ĺ‘ket.
Cseriti adománybolt – Több mint jótékonyság
Magyarország legnagyobb adománybolt-hálĂłzatával bĂĽszkĂ©lkedhet a maga 9 budapesti ĂĽzletĂ©vel a Cseriti adománybolt. Az elsĹ‘dleges cĂ©l a segĂtsĂ©g! A rendszer működĂ©se egyszerű: aki adományozni szeretne, beviszi a boltba vagy a felvevĹ‘központba a feleslegessĂ© vált holmijait, a vevĹ‘k pedig nagyon kedvezĹ‘ áron megvásárolhatják Ĺ‘ket.

Fotó: Cseriti Adománybolt
A charity shopoknak – vagyis a jótékonysági boltoknak – Angliában régi hagyományuk van. Róluk kapta a nevét 2011-ben a Cseriti bolt, amely első üzletét Óbudán nyitotta – mesélte Sáhy Gábor, a Cseriti Bolthálózat stratégiai vezetője egy korábbi interjúban.
Azt hinnĂ©nk, hogy az ingyenes adományt eladni a legnagyobb ĂĽzlet a világon, de a nonprofit mĂłdon működĹ‘ adománybolt nem errĹ‘l szĂłl. A Cseritinek hála Ă©vente több mint 180 tonna ruha, 30 tonna könyv Ă©s rengeteg egyĂ©b tárgy kerĂĽl vissza a körforgásba ahelyett, hogy a hulladĂ©kba kerĂĽlne. A Cseriti árai a mindenkori használtpiaci áraknál átlagosan 35%-kal alacsonyabbak. Bár elsĹ‘dleges cĂ©l a rászorultak segĂtĂ©se, a vásárlĂłközeg összetettebb. Vannak, akik kedvelik a bolhapiac-hangulatot, Ă©s szeretnek kĂĽlönleges dolgokra „vadászni”, de olyanok is akadnak, akik a fenntarthatĂłság miatt választják a használt holmikat.
Te is beviheted a nem használt, de mások számára mĂ©g Ă©rtĂ©ket kĂ©pviselĹ‘ tárgyaidat, melyeket a Cseriti munkatársai szortĂroznak Ă©s eladnak. MĂ©g arra is van lehetĹ‘sĂ©g, hogy bejelentĂ©s után nagyobb háztartási gĂ©peket is leadj. EzekĂ©rt Budapesten belĂĽl a Cseriti munkatársai tĂ©rĂtĂ©smentesen elmennek.
RideKálmán – Biciklit minden rászoruló gyereknek
Rácz Kálmánnak, a RideKálmán bringabolt tulajdonosának 2016-os indulása Ăłta az a cĂ©lja, hogy a használt bicajokat felĂşjĂtva ajándĂ©kozza oda a rászorulĂłknak. 2018-tĂłl Kálmán a hĂ©tfĹ‘i napot, tehát munkaidejĂ©nek 20%-át csak az adománybicajoknak szenteli. Ezen a napon szortĂrozza Ă©s ĂşjĂtja fel Ĺ‘ket.

FotĂł: flowcycle.hu
A kĂĽlönc bringaboltos akkurátus Ă©s mindenki számára elĂ©rhetĹ‘ adatbázist vezet az adományokrĂłl Ă©s a biciklikrĹ‘l. 2018-tĂłl kezdve már több mint 900 bicajt hoztak el budapesti szervizĂ©be, melyek mind felĂşjĂtva kerĂĽltek Ăşj gazdájukhoz.
Kálmán cĂ©ljakĂ©nt tűzte ki, hogy minden gyerekotthonba kerĂĽljön bicikli, Ăgy a kerĂ©kpárok 90%-a ilyen otthonokba kerĂĽl. A maradĂ©k 10% pedig magánemberekhez. Weboldalán keresztĂĽl bárki felveheti vele a kapcsolatot, csak annyit kĂ©r, hogy tisztán hozzák be a kĂ©tkerekűeket. Kálmán be akarja bizonyĂtani, hogy bármilyen pici is legyĂ©l – akár egy egyszemĂ©lyes vállalkozĂł –, tudsz segĂteni. Továbbá az sem elhanyagolhatĂł, hogy Kálmán boltjában semmi nem kerĂĽl a szemĂ©tbe, Ăşjrahasznált alkatrĂ©szekbĹ‘l kĂ©szĂt cipĹ‘kanalat, reflexpántot Ă©s tĂ©rdmelegĂtĹ‘t is.
Ne Dobd Ki AlapĂtvány – E-hulladĂ©k helyett gondoskodĂł segĂtsĂ©g
A Ne Dobd Ki AlapĂtványt Ellenbacher Attila műszerĂ©sz alapĂtotta, hogy az ĂĽgyfelei kidobásra ĂtĂ©lt tĂ©vĂ©it megjavĂtva eljuttassa az egĂ©szsĂ©gĂĽgyi intĂ©zmĂ©nyekhez. Az elmĂşlt Ă©vekben több ezer televĂziĂłkĂ©szĂĽlĂ©ket adományozott kĂłrházaknak Ă©s más intĂ©zmĂ©nyeknek.

FotĂł: www.kemma.hu
Ellenbacher AttilátĂłl gyakran kĂ©rtek ilyen tanácsot munkája közben: „Van egy felesleges tĂ©vĂ©m, mit csináljak vele?” 2012-ben felkereste a Heim Pál Gyermekkorházat, Ăgy indult a rendszeres tĂ©vĂ©adományozás. Az Ă©vek mĂşlásával, egyre több intĂ©zmĂ©ny ellátása után, 2018-ban öntötte szervezett formába működĂ©sĂ©t, ekkor szĂĽletett a Ne Dobd Ki AlapĂtvány.
A cĂ©g azĂłta több mint 2000 tĂ©vĂ©t adományozott kĂłrházaknak, egĂ©szsĂ©gĂĽgyi Ă©s szociális intĂ©zmĂ©nyeknek országszerte. Attila maga keresi fel az intĂ©zmĂ©nyeket. Budapesten jĂłformán nincs olyan kĂłrház, ahol ne járt volna. A digitális átállás Ăłta az alapĂtvány antennahálĂłzat kiĂ©pĂtĂ©sĂ©vel is foglalkozik.
Budapest Bike Maffia – SegĂtsĂ©gnyĂşjtás a körĂĽlöttĂĽnk Ă©lĹ‘knek
2011-ben egy maroknyi bringás karácsony előtt szervezte meg első étel- és adományosztását az utcán élők számára. Kezdetben csupán néhány biciklis szelte Budapest utcáit, de az elmúlt 11 évben sok ezer önkéntes szimpatizáns fordult meg a BBM különböző rendezvényein és programjain.

FotĂł: Budapest Bike Maffia
A BBM összetĂ©tele teljesen heterogĂ©n, van a tagok közt targoncás, pszicholĂłgus, bĂrĂł Ă©s szociális munkás is. 10-tĹ‘l 70 Ă©ves korig minden korosztály kĂ©pviselteti magát. A közös pont a tevĂ©keny segĂtĂ©s Ă©s a jĂł csapatba tartozás vágya – nyilatkozta egy korábbi interjĂşban Havasi Zoltán, a Budapest Bike Maffia alapĂtĂłja.
Az Ă©vek során kiszĂ©lesedett a szervezet tevĂ©kenysĂ©gi köre. A rendszeres Ă©teladományozáson tĂşl akciĂłik figyelemfelkeltĂ©st Ă©s edukáciĂłt is szolgálnak. Az Ă©telmentĹ‘ projektjĂĽk a pazarlásra Ă©s a környezettudatosságra hĂvja fel a figyelmet. A Seeds4Hope programban hajlĂ©ktalanszállĂłkkal közösen Ă©pĂtenek önfenntartást segĂtĹ‘ magas ágyásokat a fedĂ©l nĂ©lkĂĽliek rĂ©szĂ©re. De lĂ©tezik fotĂłpályázatuk is, amely a művĂ©szet eszközeivel igyekszik az utcán Ă©lĹ‘k helyzetĂ©re felhĂvni a figyelmet.
Éves szinten százezres nagyságrendben osztanak Ă©telt. Az elmĂşlt Ă©vekben több vidĂ©ki nagyvárosban Ă©s kĂĽlföldön is indult Bike Maffia: Debrecen, PĂ©cs, SzĂ©kesfehĂ©rvár, Szeged Ă©s Miskolc után Pereira (Kolumbia) városában is működĂ©sbe lĂ©ptek a bringás segĂtĹ‘k.
Játssz és támogass egy általad kiválasztott szervezetet!
A dm-mel közös játĂ©kunkban tehát szeretnĂ©nk felhĂvni a figyelmet arra, milyen sok szervezet, alapĂtvány van, amelynek segĂthetsz. A játĂ©kunk lĂ©nyege az, hogy a fent emlĂtett kezdemĂ©nyezĂ©sekre a cikkĂĽnk alatti Facebook-posztban szavazol, amivel nemcsak magadnak, hanem az általad kiválasztott szervezetnek is eljuttathatsz egy dm-ajándĂ©kkártyát.
Az idei Black Friday túlfogyasztása szóljon inkább az adományozásról, hiszen #givingisthenewblack!