
Az őszi-téli időszak évek óta hihetetlen akciókról, nagyszabású kedvezményekről szól, már nem csak a karácsonyi ajándékozás fényében telik. A sok felesleges vásárlás árnyékában azonban vannak olyan cégek, amelyek inkább megragadják az alkalmat, hogy kicsit másra tereljék a figyelmünket.
A dm drogérialánc már harmadik éve a jótékonykodást helyezi a költekezés elé. A Giving Friday lényege, hogy a vállalat az aznapi forgalom 5%-át jótékony célra fordítja, ezzel is kiemelve, hogy a vásárlással akár nemes célt is szolgálhatunk. Minden évben más szervezet kerül a középpontba. Idén a fiatalok mentális egészségének megőrzéséért dolgozó Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványt támogatják. A mottó: #givingisthenewblack!
Ebben az évben a dm-el közösen egy játékra invitálunk titeket, amelynek célja, hogy felhívjuk a figyelmet a túlfogyasztásra, és arra, hogy a felesleges vásárlás helyett sokkal jobb érzés támogatni azokat, akiknek erre valóban szükségük van.
Egy egész hónap Black Friday
Magyarországon jellemzően az egész novembert behálózza a Black Friday akcióhullám.
Az előző évek novemberi forgalma a nem élelmiszert áruló boltokban a KSH adatai alapján:
Csomagküldő internetes forgalom aránya | ||
2016 | 320 milliárd Ft | 11% |
2017 | 361 milliárd Ft | 13% |
2018 | 401 milliárd Ft | 17% |
2019 | 451 milliárd Ft | 19% |
Több éves tapasztalat, hogy a novemberi online forgalom a duplája az októberinek. A boltok és elsődlegesen a webáruházak éles versenyben állnak, és jellemzően több hétvégére fókuszálnak. Ha az egyik piaci szereplő meghirdeti az akcióját, akkor a konkurencia – ha nem is ugyanarra a napra tervezte a saját leértékelését – szintén hirdetést ad ki, ezzel is fokozva Black Friday spirált.
Nem úgy fest, hogy figyelmen kívül hagyjuk a Black Friday-t
Az Offerista Group idei felméréséből sajnos az látszik, hogy koronavírus ide, túlfogyasztás oda, a magyarok túlnyomó többsége tervez vásárlást a fekete pénteki akciózások alatt.
A megkérdezett magyarok 85%-a tervez vásárlást valamelyik nagy akcióban: ebből az látszik, hogy 30%-kal nőtt a vásárlási kedv 2020-hoz képest. De a maradék 15% sem zárkózik el teljesen, 73%-uk azt mondta, hogy ha szembejön valami igazán testhezálló ajánlat, nyitott a vásárlásra.
A legnagyobb igény most is a háztartási gépekre mutatkozik, a megkérdezettek 53%-a nyilatkozta, hogy tervezi valamilyen kisebb vagy nagyobb gép beszerzését. A ruházati cikkek vásárlására a megkérdezettek közel 41%-a készül, míg a harmadik legnépszerűbb termékkategória 2021-ben az „otthoni és kertészeti termékek” (37%), amelyek iránt az érdeklődés közel 14%-ot emelkedett a tavalyi adathoz képest. A válaszadók 20%-a kozmetikai és higiéniai eszközöket is szívesen vásárol.
#givingisthenewblack – Négy kezdeményezés, ahol a fenntarthatóság és a társadalmi odafigyelés összeér
Mindenki szívesen vásárol. Nem is arra kérünk, hogy ha szükséged van valamire, azt ne vedd meg! De az adatokból jól kiolvasható, hogy ebben a hónapban rengeteg felesleges holmit teszünk a kosarunkba. Ezért idén vásárlás előtt gondold át, hogy valóban szükséged van-e arra, amit kinéztél, vagy csak a Black Friday zsongása ragadott magával. Bemutatunk négy kezdeményezést, amelyekből látható, hogy az adakozásban is van akkora drive, mint a vásárlásban, és most te is tudod támogatni őket.
Cseriti adománybolt – Több mint jótékonyság
Magyarország legnagyobb adománybolt-hálózatával büszkélkedhet a maga 9 budapesti üzletével a Cseriti adománybolt. Az elsődleges cél a segítség! A rendszer működése egyszerű: aki adományozni szeretne, beviszi a boltba vagy a felvevőközpontba a feleslegessé vált holmijait, a vevők pedig nagyon kedvező áron megvásárolhatják őket.
Fotó: Cseriti Adománybolt
A charity shopoknak – vagyis a jótékonysági boltoknak – Angliában régi hagyományuk van. Róluk kapta a nevét 2011-ben a Cseriti bolt, amely első üzletét Óbudán nyitotta – mesélte Sáhy Gábor, a Cseriti Bolthálózat stratégiai vezetője egy korábbi interjúban.
Azt hinnénk, hogy az ingyenes adományt eladni a legnagyobb üzlet a világon, de a nonprofit módon működő adománybolt nem erről szól. A Cseritinek hála évente több mint 180 tonna ruha, 30 tonna könyv és rengeteg egyéb tárgy kerül vissza a körforgásba ahelyett, hogy a hulladékba kerülne. A Cseriti árai a mindenkori használtpiaci áraknál átlagosan 35%-kal alacsonyabbak. Bár elsődleges cél a rászorultak segítése, a vásárlóközeg összetettebb. Vannak, akik kedvelik a bolhapiac-hangulatot, és szeretnek különleges dolgokra „vadászni”, de olyanok is akadnak, akik a fenntarthatóság miatt választják a használt holmikat.
Te is beviheted a nem használt, de mások számára még értéket képviselő tárgyaidat, melyeket a Cseriti munkatársai szortíroznak és eladnak. Még arra is van lehetőség, hogy bejelentés után nagyobb háztartási gépeket is leadj. Ezekért Budapesten belül a Cseriti munkatársai térítésmentesen elmennek.
RideKálmán – Biciklit minden rászoruló gyereknek
Rácz Kálmánnak, a RideKálmán bringabolt tulajdonosának 2016-os indulása óta az a célja, hogy a használt bicajokat felújítva ajándékozza oda a rászorulóknak. 2018-tól Kálmán a hétfői napot, tehát munkaidejének 20%-át csak az adománybicajoknak szenteli. Ezen a napon szortírozza és újítja fel őket.
Fotó: flowcycle.hu
A különc bringaboltos akkurátus és mindenki számára elérhető adatbázist vezet az adományokról és a biciklikről. 2018-tól kezdve már több mint 900 bicajt hoztak el budapesti szervizébe, melyek mind felújítva kerültek új gazdájukhoz.
Kálmán céljaként tűzte ki, hogy minden gyerekotthonba kerüljön bicikli, így a kerékpárok 90%-a ilyen otthonokba kerül. A maradék 10% pedig magánemberekhez. Weboldalán keresztül bárki felveheti vele a kapcsolatot, csak annyit kér, hogy tisztán hozzák be a kétkerekűeket. Kálmán be akarja bizonyítani, hogy bármilyen pici is legyél – akár egy egyszemélyes vállalkozó –, tudsz segíteni. Továbbá az sem elhanyagolható, hogy Kálmán boltjában semmi nem kerül a szemétbe, újrahasznált alkatrészekből készít cipőkanalat, reflexpántot és térdmelegítőt is.
Ne Dobd Ki Alapítvány – E-hulladék helyett gondoskodó segítség
A Ne Dobd Ki Alapítványt Ellenbacher Attila műszerész alapította, hogy az ügyfelei kidobásra ítélt tévéit megjavítva eljuttassa az egészségügyi intézményekhez. Az elmúlt években több ezer televíziókészüléket adományozott kórházaknak és más intézményeknek.
Fotó: www.kemma.hu
Ellenbacher Attilától gyakran kértek ilyen tanácsot munkája közben: „Van egy felesleges tévém, mit csináljak vele?” 2012-ben felkereste a Heim Pál Gyermekkorházat, így indult a rendszeres tévéadományozás. Az évek múlásával, egyre több intézmény ellátása után, 2018-ban öntötte szervezett formába működését, ekkor született a Ne Dobd Ki Alapítvány.
A cég azóta több mint 2000 tévét adományozott kórházaknak, egészségügyi és szociális intézményeknek országszerte. Attila maga keresi fel az intézményeket. Budapesten jóformán nincs olyan kórház, ahol ne járt volna. A digitális átállás óta az alapítvány antennahálózat kiépítésével is foglalkozik.
Budapest Bike Maffia – Segítségnyújtás a körülöttünk élőknek
2011-ben egy maroknyi bringás karácsony előtt szervezte meg első étel- és adományosztását az utcán élők számára. Kezdetben csupán néhány biciklis szelte Budapest utcáit, de az elmúlt 11 évben sok ezer önkéntes szimpatizáns fordult meg a BBM különböző rendezvényein és programjain.
Fotó: Budapest Bike Maffia
A BBM összetétele teljesen heterogén, van a tagok közt targoncás, pszichológus, bíró és szociális munkás is. 10-től 70 éves korig minden korosztály képviselteti magát. A közös pont a tevékeny segítés és a jó csapatba tartozás vágya – nyilatkozta egy korábbi interjúban Havasi Zoltán, a Budapest Bike Maffia alapítója.
Az évek során kiszélesedett a szervezet tevékenységi köre. A rendszeres ételadományozáson túl akcióik figyelemfelkeltést és edukációt is szolgálnak. Az ételmentő projektjük a pazarlásra és a környezettudatosságra hívja fel a figyelmet. A Seeds4Hope programban hajléktalanszállókkal közösen építenek önfenntartást segítő magas ágyásokat a fedél nélküliek részére. De létezik fotópályázatuk is, amely a művészet eszközeivel igyekszik az utcán élők helyzetére felhívni a figyelmet.
Éves szinten százezres nagyságrendben osztanak ételt. Az elmúlt években több vidéki nagyvárosban és külföldön is indult Bike Maffia: Debrecen, Pécs, Székesfehérvár, Szeged és Miskolc után Pereira (Kolumbia) városában is működésbe léptek a bringás segítők.
Játssz és támogass egy általad kiválasztott szervezetet!
A dm-mel közös játékunkban tehát szeretnénk felhívni a figyelmet arra, milyen sok szervezet, alapítvány van, amelynek segíthetsz. A játékunk lényege az, hogy a fent említett kezdeményezésekre a cikkünk alatti Facebook-posztban szavazol, amivel nemcsak magadnak, hanem az általad kiválasztott szervezetnek is eljuttathatsz egy dm-ajándékkártyát.
Az idei Black Friday túlfogyasztása szóljon inkább az adományozásról, hiszen #givingisthenewblack!