A Gondosóra program a 65 év feletti, otthonukban élő, magyar állampolgárok biztonságát, a róluk való gondoskodást kívánja elősegíteni. Az alábbiakban megtudhatják, hogy mire jó a Gondosóra, melyek a funkciói, s hogy miként szerezhető be.
Mire jó a gondosóra?
A Gondosóra program egy országos jelzőrendszerre épül. Feladata, hogy a saját otthonukban élő idős emberek egy egyszerű eszköz segítségével kapcsolatba léphessenek az általuk előre megjelölt kontaktszeméllyel, aki baj esetén közvetlen és gyors támogatást, illetve megoldást nyújthat a problémájukra. A Gondosóra ingyenesen igénybe vehető, 65 év felett, magyar állampolgárság és belföldi bejelentett lakcím esetén.
Az Európában egyedülálló Gondosóra programhoz egy 0–24 órás diszpécserszolgálat tartozik, ahol szakképzett diszpécserek nyújtanak segítséget a felmerülő problémák megoldásában, szükség esetén a kontaktszemélyek (kapcsolattartó családtag, szomszéd, barát, vagy opcionálisan szociális gondozó stb.) bevonásával. A segítségnyújtás nem csak kizárólag vészhelyzet esetén elérhető, hanem hétköznapi, egyszerűbb problémákban is gyors támogatást jelent. Korszakváltás a biztonság terén és mérföldkőnek számít az idősgondozásban: nagy segítség a felhasználóknak, de biztonságot és megnyugvást nyújt a felhasználó családjának és hozzátartozóinak is, tudva, hogy a segítség egy gombnyomással elérhető.
A Gondosóra funkciói:
A Gondosóra csuklóra vagy nyakba helyezhető. További előnyei, hogy csepp- és ütésálló eszköz, vagyis zuhanyzás közben is hordható.
Elesésérzékelő
A Gondosóra elesésérzékelővel van ellátva, így automatikusan jelzést ad le a diszpécserszolgálat felé, ha a felhasználó elesik.
Segélyhívó
Segítségkérés esetén a felhasználó hosszan megnyomja a készülékén található segélyhívó gombot. Ezután az eszköz jelzést küld a diszpécserközpont felé, aki felveszi a kapcsolatot a felhasználóval, és értékeli a helyzetet. A diszpécser megpróbál a saját hatáskörben segítségére lenni a felhasználónak és megoldani a problémát. Amennyiben a diszpécser szakmai mérlegelése alapján külső segítségre van szükség, értesítheti a megadott kapcsolattartót, vagy felveszi a kontaktot a helyi illetékes intézményekkel, indokolt esetben a sürgősségi segélyhívót tárcsázza. A megadott kapcsolattartót minden esetben értesíti a segélyhívás megtörténtjéről.
GPS funkció
Az eszköz helymeghatározó funkcióval (GPS) rendelkezik, ami baj esetén segít viselője pillanatnyi tartózkodási helyének megismerésében. Ezek az adatok nem kerülnek tárolásra a rendszerben.
Értesítési lista probléma esetén
A kapcsolattartók azok a felhasználó által megadott személyek (családtag, hozzátartozó, gondozó), akiket szükség esetén a diszpécser gyorsan értesíteni és mozgósítani tud a segítségnyújtásra és a felmerülő probléma megoldására. Az a legszerencsésebb, ha az első helyen megadott kapcsolattartónak van kulcsa a Gondosórát viselő lakásához, és lehetőség szerint a közelben lakik, valamint bizalmi kapcsolatot ápolnak egymással.
A kapcsolattartók megadása nem kötelező, de ajánlott. A regisztráció keretében csupán egy kontaktszemély megadására van lehetőség. Másodlagos, harmadlagos kapcsolattartó megadására akkor van lehetőség, amikor a felhasználó már kézhez kapta a Gondosóráját és elindítja az első teszthívást.
Azért fontos, hogy minden Gondosóra felhasználónak legyen legalább egy megadott kapcsolattartója, mert előfordulhat olyan helyzet, amikor olyan személy bevonására van szükség, aki könnyen és gyorsan elérhető és mozgósítható. Például ilyen eset, amikor elesett a felhasználó az udvaron és a kihűlés veszélye fenyegeti. Esetjelzéskor a diszpécser a következő számról értesíti a kontaktszemélyt: 06-1 880-6832.
Hogyan működik a gondosóra?
A Gondosóra egy feltöltéssel, átlagos használat mellett 3-4 napig is üzemképes, ezért 2-3 naponta szükséges tölteni a mindig elérhető használat érdekében.
Gondosóra regisztráció
A regisztrációt a szolgáltatás igénybevételére jogosult személy vagy az igénybevételre jogosult személy megbízásából bárki elvégezheti. Ezután első lépésként a regisztráció gombra kattintva néhány személyes adat (személy- és lakcímigazolványban szereplő adatok) pontos megadására van szükség. A regisztráció végén érkezik a megadott e-mail címre egy megerősítő levél, melynek visszaigazolásával véglegesíteni lehet a regisztrációt. Ha az adatok egyeztetése során eltérés mutatkozik, egy munkatárs megkeresi a regisztrálót a pontosítás érdekében. A sikeres regisztráció után az adatok átkerülnek a Szolgáltatóhoz. A kézbesítés körülbelül 3-4 hét, amelyről a Magyar Posta gondoskodik, SMS-ben jelezve a kiszállítás pontos időpontját.
Gondosóra mobilalkalmazás
Gondosóra applikáció segítségével a biztonság és a gondoskodás még hatékonyabb. A Gondosórával összeköttetésben álló applikáció mind a felhasználók, mind a hozzátartozók számára ingyenesen letölthető az App Store és a Google Play áruházakból. Az új fejlesztésnek köszönhetően értesítést kaphatunk akkor, ha hozzátartozónk, ismerősünk veszélyhelyzetbe kerül, naprakészek lehetünk a Gondosóra programmal kapcsolatos legfrissebb hírekről, információkról, de villámgyorsan intézhetjük az adatmódosításokat, vagy az esetleges hibabejelentést is.
A gondosóra ára
A Gondosóra programra való jelentkezés ingyenes, a szolgáltatás pedig havidíjmentes és Magyarország minden településén hozzáférhető a hét minden napján és órájában.
Gondosóra ügyfélszolgálat
Regisztrációs ügyfélszolgálat
E-mail cím: info@gondosora.hu
Levelezési cím: 1138 Budapest, Esztergomi út 31-39. VII. em. HUB3. ép.
Telefonszám: +361 445 0080
Ingyenes hívható zöldszám: 06 80 804 050
Hétfő-Péntek: 9:00-16:00 óra
Diszpécserközpont ügyfélszolgálata
E-mail cím: info@szolgaltatas-gondosora.hu
Telefonszám: +361 880 6831
Hétfő–Péntek: 9:00–17:00
Fotók: Canva, Gondosóra hivatalos FB oldal