Az Európai Parlament jóváhagyta az új törvényt, amely 2035-től betiltja a benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, ez pedig felgyorsítja az elektromos járművekre való átállást. Az EU-ban jelenleg a szén-dioxid-kibocsátás mintegy 15%-áért a személygépkocsik a felelősek.
A jogszabály előírja, hogy az autógyártóknak 100%-kal csökkenteniük kell az új autók szén-dioxid-kibocsátását, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2035-től nem lehet majd új, fosszilis üzemanyaggal működő járműveket értékesíteni. Néhány ország azonban nem hajlandó elfogadni ezt a szabályozást.
Olaszország olyan autómárkák hazája, mint a Fiat, az Alfa Romeo és a Ferrari, ezek pedig elképzelhetetlenek belső égésű motor nélkül. Az országban mintegy 270 ezer ember dolgozik közvetlenül vagy közvetve az autóiparban. Matteo Salvini olasz közlekedési miniszter az új törvényt az EU „gazdasági öngyilkosságának” nevezte. Szerinte ez „ideológiai fundamentalizmus”, amely Kínának kedvez, az európai autóiparnak pedig árt. Az ország külügyminisztere, Antonio Tajani szintén a jogszabály enyhítését szorgalmazza, 100% helyett 90%-os csökkentést javasol.
Az Európai Néppárt képviselőcsoportja szerint a törvény azt eredményezheti, hogy az új autók értékesítésének betiltása után az emberek régebbi, belső égésű motorral hajtott autókkal fognak közlekedni, mert nem engedhetik meg maguknak az elektromos autókat.
Németország – ahol olyan nagy autógyártók működnek, mint a Volkswagen és a BMW – felszólította az Európai Bizottságot, hogy 2035 után is engedélyezze a klímasemleges üzemanyagokat vagy e-üzemanyagokat használó belső égésű motorok használatát. Michael Theurer, az ország közlekedési államtitkára szerint bár az elektromos járművek jelentik a járható utat, de úgy véli, hogy más nulla kibocsátású technológiákat is támogatni kell.
Németország Franciaországgal és Olaszországgal összefogva lassítja a személygépkocsik és teherautók kibocsátásának csökkentésére irányuló új törvények bevezetését. Ezzel párhuzamosan azonban számos európai autógyártó már készül az új törvényre azzal, hogy versenyképessé válik az elektromos járművek piacán. Az autóipar nem különösebben lobbizott ellene, ami azt jelzi, hogy az elektromos váltás már javában zajlik.
(Forrás: Euronews)