Az EurĂłpai Parlament jĂłváhagyta az Ăşj törvĂ©nyt, amely 2035-tĹ‘l betiltja a benzin- Ă©s dĂzelĂĽzemű autĂłk Ă©rtĂ©kesĂtĂ©sĂ©t, ez pedig felgyorsĂtja az elektromos járművekre valĂł átállást. Az EU-ban jelenleg a szĂ©n-dioxid-kibocsátás mintegy 15%-áért a szemĂ©lygĂ©pkocsik a felelĹ‘sek.
A jogszabály elĹ‘Ărja, hogy az autĂłgyártĂłknak 100%-kal csökkenteniĂĽk kell az Ăşj autĂłk szĂ©n-dioxid-kibocsátását, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2035-tĹ‘l nem lehet majd Ăşj, fosszilis ĂĽzemanyaggal működĹ‘ járműveket Ă©rtĂ©kesĂteni. NĂ©hány ország azonban nem hajlandĂł elfogadni ezt a szabályozást.
Olaszország olyan autĂłmárkák hazája, mint a Fiat, az Alfa Romeo Ă©s a Ferrari, ezek pedig elkĂ©pzelhetetlenek belsĹ‘ Ă©gĂ©sű motor nĂ©lkĂĽl. Az országban mintegy 270 ezer ember dolgozik közvetlenĂĽl vagy közvetve az autĂłiparban. Matteo Salvini olasz közlekedĂ©si miniszter az Ăşj törvĂ©nyt az EU „gazdasági öngyilkosságának” nevezte. Szerinte ez „ideolĂłgiai fundamentalizmus”, amely KĂnának kedvez, az eurĂłpai autĂłiparnak pedig árt. Az ország kĂĽlĂĽgyminisztere, Antonio Tajani szintĂ©n a jogszabály enyhĂtĂ©sĂ©t szorgalmazza, 100% helyett 90%-os csökkentĂ©st javasol.
Az EurĂłpai NĂ©ppárt kĂ©pviselĹ‘csoportja szerint a törvĂ©ny azt eredmĂ©nyezheti, hogy az Ăşj autĂłk Ă©rtĂ©kesĂtĂ©sĂ©nek betiltása után az emberek rĂ©gebbi, belsĹ‘ Ă©gĂ©sű motorral hajtott autĂłkkal fognak közlekedni, mert nem engedhetik meg maguknak az elektromos autĂłkat.
NĂ©metország – ahol olyan nagy autĂłgyártĂłk működnek, mint a Volkswagen Ă©s a BMW – felszĂłlĂtotta az EurĂłpai Bizottságot, hogy 2035 után is engedĂ©lyezze a klĂmasemleges ĂĽzemanyagokat vagy e-ĂĽzemanyagokat használĂł belsĹ‘ Ă©gĂ©sű motorok használatát. Michael Theurer, az ország közlekedĂ©si államtitkára szerint bár az elektromos járművek jelentik a járhatĂł utat, de Ăşgy vĂ©li, hogy más nulla kibocsátásĂş technolĂłgiákat is támogatni kell.
NĂ©metország Franciaországgal Ă©s Olaszországgal összefogva lassĂtja a szemĂ©lygĂ©pkocsik Ă©s teherautĂłk kibocsátásának csökkentĂ©sĂ©re irányulĂł Ăşj törvĂ©nyek bevezetĂ©sĂ©t. Ezzel párhuzamosan azonban számos eurĂłpai autĂłgyártĂł már kĂ©szĂĽl az Ăşj törvĂ©nyre azzal, hogy versenykĂ©pessĂ© válik az elektromos járművek piacán. Az autĂłipar nem kĂĽlönösebben lobbizott ellene, ami azt jelzi, hogy az elektromos váltás már javában zajlik.
(Forrás: Euronews)