Három ország ellenzi a benzin- és dízelüzemű autók uniós tilalmát
Három ország ellenzi a benzin- és dízelüzemű autók uniós tilalmát

Az Európai Parlament jóváhagyta az új törvényt, amely 2035-től betiltja a benzin- és dízelüzemű autók értékesítését, ez pedig felgyorsítja az elektromos járművekre való átállást. Az EU-ban jelenleg a szén-dioxid-kibocsátás mintegy 15%-áért a személygépkocsik a felelősek.

A jogszabály előírja, hogy az autógyártóknak 100%-kal csökkenteniük kell az új autók szén-dioxid-kibocsátását, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy 2035-től nem lehet majd új, fosszilis üzemanyaggal működő járműveket értékesíteni. Néhány ország azonban nem hajlandó elfogadni ezt a szabályozást.

Olaszország olyan autĂłmárkák hazája, mint a Fiat, az Alfa Romeo Ă©s a Ferrari, ezek pedig elkĂ©pzelhetetlenek belsĹ‘ Ă©gĂ©sű motor nĂ©lkĂĽl. Az országban mintegy 270 ezer ember dolgozik közvetlenĂĽl vagy közvetve az autĂłiparban. Matteo Salvini olasz közlekedĂ©si miniszter az Ăşj törvĂ©nyt az EU „gazdasági öngyilkosságának” nevezte. Szerinte ez „ideolĂłgiai fundamentalizmus”, amely KĂ­nának kedvez, az eurĂłpai autĂłiparnak pedig árt. Az ország kĂĽlĂĽgyminisztere, Antonio Tajani szintĂ©n a jogszabály enyhĂ­tĂ©sĂ©t szorgalmazza, 100% helyett 90%-os csökkentĂ©st javasol.

Az Európai Néppárt képviselőcsoportja szerint a törvény azt eredményezheti, hogy az új autók értékesítésének betiltása után az emberek régebbi, belső égésű motorral hajtott autókkal fognak közlekedni, mert nem engedhetik meg maguknak az elektromos autókat.

NĂ©metország – ahol olyan nagy autĂłgyártĂłk működnek, mint a Volkswagen Ă©s a BMW – felszĂłlĂ­totta az EurĂłpai Bizottságot, hogy 2035 után is engedĂ©lyezze a klĂ­masemleges ĂĽzemanyagokat vagy e-ĂĽzemanyagokat használĂł belsĹ‘ Ă©gĂ©sű motorok használatát.  Michael Theurer, az ország közlekedĂ©si államtitkára szerint bár az elektromos járművek jelentik a járhatĂł utat, de Ăşgy vĂ©li, hogy más nulla kibocsátásĂş technolĂłgiákat is támogatni kell.

Németország Franciaországgal és Olaszországgal összefogva lassítja a személygépkocsik és teherautók kibocsátásának csökkentésére irányuló új törvények bevezetését. Ezzel párhuzamosan azonban számos európai autógyártó már készül az új törvényre azzal, hogy versenyképessé válik az elektromos járművek piacán. Az autóipar nem különösebben lobbizott ellene, ami azt jelzi, hogy az elektromos váltás már javában zajlik.

(Forrás: Euronews)

search icon