Az Airbus három vizuális koncepciót mutatott be zéróemissziós, hidrogénnel hajtott repülőgépekről.
A gyártó nem először mutat be zéróemissziós törekvéseket támogató terveket, aminek újabb aktualitást ad az is, hogy több európai kormány is a COVID utáni helyreállítási terveiben a tisztább technológiák érvényesülését pártolja. Az Airbus szeretné 2035-ig üzembe helyezni első szén-dioxid-kibocsátástól mentes kereskedelmi repülőgépét – ezt a célt a motorgyártók, mint például a Safran, ambiciózusnak minősítették.
A „ZEROe” kezdeményezés keretében két hagyományos kinézetű repülőgép koncepcióját mutatták be, illetve egy, a repülőgéptörzs alakját is radikálisan átalakító, futurisztikusabb modellét. Meghajtás tekintetében is vannak eltérések: a modellek közül van, ami sugárhajtóműveket használna, és van, amelyik propellereket. Az utóbbihoz is újító szemlélettel nyúltak, ezek a gépek hat darab, nyolc lapátú propeller-„pod”-ot használnának a repülőgépszárnyak alá szerelve.
„A pod-konfiguráció lényegében egy elosztott üzemanyagcellás meghajtórendszer, amely a szárny mentén elrendezett hat meghajtón keresztül tolja a repülőgépet” – fejti ki Matthieu Thomas, a ZEROe vezető mérnöke. „A hidrogén üzemanyagcellák tervezési szempontjai nagyon eltérőek, ezért tudtuk, hogy egyedülálló megközelítést kell kidolgoznunk.”
A kihívások közé tartozik a folyékony hidrogén biztonságos tárolásának módja repülés közben, nagyon hideg hőmérsékleten.
Míg a hidrogénről, mint lehetséges üzemanyagról az 1970-es évek óta beszélnek, széleskörű felhasználása továbbra is túl drága, a támogatói szerint az infrastrukturális beruházások és a növekvő kereslet azonban már csökkentette, és tovább is fogja csökkenteni a költségeit.
A legtöbb ma használt hidrogént földgázból nyerik ki, ami szén-dioxid-kibocsátást eredményez. Az Airbus szerint azonban a repüléshez használt hidrogént megújuló energiákból állítanák elő, és elektrolízissel vízből nyernék ki. Ez szén-dioxid-mentes folyamat, ha megújuló villamos energia felhasználásával teszik, de ennek még jelenleg túl magasak a költségei.
(World Economic Forum, Airbus)