Így működik egy online növénybolt – Interjú
Így működik egy online növénybolt – Interjú

A Greendex szerkesztőségében mindig voltak növények, de igazán idén tavasszal borult virágba. Ebben nagy szerepe volt Szigeti Orsinak és az általa vezetett Officenövénynek. Az már az első találkozás alkalmával egyértelművé vált, hogy Orsiék számára a növényekkel való foglalkozás nemcsak munka, sokkal inkább szenvedély. Erről az elkötelezett rajongásról, az irodák bevirágosításáról és általában egy növénywebshop mindennapjairól beszélgettünk.

Honnan jött a lelkesedésed a növények iránt?

Amikor kicsik voltunk, apukám nagy „botanikus” volt, így a szobanövények szeretete engem is hamar megfertőzött. A férjemék családjának pedig kertészeti vállalkozása van. Az Officenövénnyel végeredményben ötvöztük a kettőt.

Ennyire egyértelmű volt az út a saját növényüzletig?

Korábbi munkahelyemen jött az ötlet a kollégáktól, hogy mi lenne, ha az ablakpárkányra virágokat tennénk? De rögtön jött a bökkenő: honnan szerezzünk növényeket? Mondtam nekik, hogy ez nagyszerű ötlet, majd én hozok! Innen indult az egész gondolat.

Régebben az irodák és a közintézmények közös tereiben bőven voltak virágok, de ez valahogy kiveszett. Már sokszor csak kis boxokban dolgozunk, ahonnan nagyon hiányoznak a növények. De miért ne lehetne lehetősége az irodai alkalmazottnak arra, hogy növények között dolgozzon? Hogy például beállítson maga mellé egy vitorlavirágot, hogy jobb legyen a levegő, vagy épp jobb legyen a kedve? Mennyire egyszerű lenne, ha mindezt gombnyomásra meg lehetne tenni. Így született meg tulajdonképpen a webshop gondolata, amiből elég hamar vállalkozás lett.

Akkor innen van a Officenövény elnevezés is?

Igen! A gondolat magvát mindenképp az irodák jelentették, de aztán egyre több igény jelent meg magánszemélyektől is, így egy idő után már párhuzamosan futott a két vonal. Egyébként a kezdetek nem voltak éppen egyszerűek: anno a vállalkozást a nappalinkból indítottuk. Itthon tároltuk a növényeket, a csomagolóanyagokat, a kaspókat, a kellékeket, mindent, ami a webshopban termékként megjelent, illetve azt, ami a csomagok feladásához kellett. Volt, hogy az egész nappalit beborították a növények, és csak egy ösvényen tudtunk közlekedni. Egy év után tudtunk átköltözni a mostani raktárunkba, de úgy tűnik, hogy mára ezt is kinőttük.

Fuss össze az Officenövény csapatával az Első Országos Szobanövény-találkozón! A rendezvény keretein belül növényvásár mellett lesznek előadások, tanácsadás, növény-örökbefogadás és -cserebere is. Ha még nem szerezted be ajándékodat anyák napjára, akkor itt ezt is megteheted. A rendezvény ingyenes!
Időpont: 2023. május 6. (szombat) 10:00–18:00
Helyszín: Madhouse, Anker köz 1.

Amellett, hogy a webshopon növényeket lehet rendelni tőletek, miben különböztök a többi hasonló cégtől?

A legfontosabb talán az, hogy kimegyünk a megrendelőkhöz, felmérjük az irodákat. Meghallgatjuk az igényeket, és a hely adottságaihoz passzoló növényeket ajánlunk. Egyébként magánvásárlók is érdeklődtek már, de lakásokban még nem jártunk. Talán ez lesz a következő lépcsőfok.

Mit tapasztaltok az irodákban, ahova növényt visztek? Vannak növények, vagy ilyen szempontból teljesen kopár helyre érkeztek?

A legtöbbször vannak már növények, ezek mellé rendelnek újakat. A meglévőkkel meg főleg az szokott lenni a probléma, hogy kinőtték a cserepüket, át kell ültetni őket, de ezt az irodai körülmények között nehéz megtenni. De nem engedjük el az ügyfelek kezét, ilyesmiben is tudunk segíteni, ha igény van rá.

Ha, mondjuk, öt éve ott áll egy fikusz, és nagyon az emberek szívéhez nőtt, de szeretnék felfrissíteni – nagyobb cserép, satöbbi –, akkor megfogjuk, elvisszük, rendbe tesszük, átültetjük, és újjászületve visszük vissza. A vevők egyébként sokszor kérnek tanácsot, ha valami történik a növénnyel, és szeretnék megérteni. Rendszeresen kapunk kérdéseket, hogy miért sárgul a levél, mit kellene máshogy csinálni, vagy mikor hoz egy növény új levelet.

Mi a tapasztalat, mennyire tudják az irodákban életben tartani a virágokat? Nem úgy megy, hogy sok bába közt elvész a gyerek?

Legtöbbször van valaki a csapatban, aki nagyon növénybarát, és akkor a legtöbb feladatot ő intézi, a szívén viseli a sorsukat. A veszélyesebb inkább az, ha a takarító is ilyen típus, de nincs meg a kellő kommunikáció. Egyébként ahova viszünk növényt, ott meg szoktuk mutatni a teendőket, megbeszéljük, mennyi víz kell, milyen időközönként kell locsolni, és a többi.

Bevallom, még sosem rendeltem növényt az internetről. Nem mertem, mert féltem, hogy nem éli túl az utat. Nálatok viszont ez az üzleti modell alapja, tehát bizonyára jól működik a dolog. De mégis hogyan kell elképzelni?

Amikor bejön egy rendelés, akkor mi szépen letisztogatjuk a kérdéses növényt és a cserepét, utána pedig a tövénél lefóliázzuk, hogy útközben ne jöjjön ki a föld. Ezután hullámpapírba csomagoljuk, és mehet is a dobozba. A stabilitásról a térkitöltő anyag gondoskodik, amiből egyébként egy növényi keményítő alapú, lebomló megoldást használunk. Ha hideg az időjárás, akkor egy melegítőtasakot is elhelyezünk a dobozban, ez nagyjából 40 órán keresztül biztosítja, hogy a növények ne fázzanak meg. Ennyi időre persze nincs szükség, mert a növényeket 24 órán belül kiszállítják.

Ha már említetted a téli szállítást: van valamilyen szezonalitás a rendelésekben?

Nincs, télen, nyáron egyforma. Egyébként figyeljük az időjárást, mert ha túl nagy mínuszok vannak, akkor még melegítőtasakkal sem küldünk ki növényt. Ilyenkor felvesszük a kapcsolatot a vásárlóval, és egyeztetünk, hogy várhatóan mikor tudjuk majd biztonságosan feladni a virágot.

Csak Magyarországról lehet rendelni tőletek?

Egyelőre még csak itthonról, igen, de tervben van, hogy nyissunk más piacok felé is, merthogy vannak megkereséseink. A külföldi érdeklődőket elsősorban a ritka növények érdeklik.

Ezt hogy kell érteni? Ott nem érhetők el bizonyos növények?

Vannak olyan növények, melyek csak korlátozott számban vannak jelen a piacon. Ezek jellemzően valamilyen hibridek vagy olyan virágok, melyeket csak a közelmúltban fedeztek fel. Ha ilyet a hazai piacon nem talál a vásárló, akkor megrendeli máshonnan. Most például van nálunk egy különleges monsterra, az Obliqua Peru, amelynek – hasonlóan a monsterrákhoz – lyukas a levele, de neki nagyon-nagyon lyukas.

Azt hogyan élitek meg, hogy a webshop csak ritkán ad alkalmat arra, hogy találkozzatok a vásárlókkal?

Próbáljuk személyessé tenni a kapcsolatot, én például minden vásárlónak írok névre szólóan egy rövid üzenetet. Mindig megható, amikor olyan visszajelzéseket kapunk, hogy gyönyörű a növény, baromi jól be volt csomagolva, vagy épp, hogy sosem találkozott még ilyen gondossággal. Ezenfelül pedig májusban szervezünk egy vásárral egybekötött szobanövény-találkozót, ahol lehet majd tőlünk kérdezni, tanácsot adunk, ha kell, és vendégekkel is készülünk.

A beszélgetés végig a növények körül forgott, de azt még nem tudom, hogy melyik a te kedvenc növényed.

Az összes futónövény, de főleg a szobai futóka.

Fotók: Mészáros László

search icon