Miközben az Európai Unió szén-dioxid-kibocsátásának 30%-a a közlekedésből, ezen belül is 72%-a a közúti közlekedésből származik, úgy tűnik, hogy az autógyártók és közvetetten a vásárlók mégsem tesznek meg mindent annak érdekében, hogy az emisszió alacsonyabb lehessen. Pedig már évtizedek óta ismertek azok a módszerek, melyekkel az autók fogyasztását jelentősen csökkenteni lehetne, anélkül, hogy a használatukon változtatnák.
A Totalcar cikkéből megtudhatjuk, hogy csupán az autók formájának és tömegének változtatásával is komoly kibocsátáscsökkenés lenne elérhető. A szerző több népszerű modellt is összehasonlít, vizsgálva az úgynevezett alaktényezőjüket és a homlokfelületüket. Ez a két adat adja meg azt, hogy mekkora lesz az autó légellenállása, ami viszont kulcsfontosságú az autó fogyasztásának szempontjából.
A másik fontos tényező, az autók súlya. Ez a gördülési ellenállás esetében érdekes, ami szintén jelentős tényező a fogyasztás tekintetében. Érdekesség, hogy az akkumulátorok súlya miatt ez az elektromos autók esetében inkább magasabb, mint a hagyományos fosszilis társaiknál, azonban az elektromotorok jobb hatásfoka ellensúlyozza ezt a hátrányt.
Visszatérve a címben említett dilemmára: bár a fentiekből és a Totalcar cikkéből egyértelmű, hogy jelentős fogyasztás- és ezen keresztül kibocsátáscsökkenés lenne elérhető az autók alakjának megváltoztatásával valamint méretük és súlyuk csökkentésével, de a mai autóipari trendek és a divat mégis más irányba hat.
Az utakon egyre nagyobb számban jelennek meg az SUV-k, melyek minden szempontból ellentétben állnak az előbbi kritériumokkal. Sem a kis légellenállásra, sem a kedvező formára és a kis homlokfelületre, sem a kis tömegre nem törekszenek. Ebben azonban nem csak a gyártóknak (akik nagyobb profitot remélhetnek az SUV-k eladásából), de a vásárlóknak is komoly felelőssége van, hiszen lehet találni a piacon olyan modelleket, melyek jobb mutatókkal rendelkeznek a fenti kategóriákban.