



NĂ©gybĹ‘l három internethez hozzáfĂ©rĹ‘ eurĂłpai vásárol online, ennek azonban tetemes környezeti hatása van. A szemĂ©ly- Ă©s áruszállĂtás az EU ĂĽvegházgáz kibocsátásának csaknem egynegyedĂ©t teszi ki, Ă©s a városi lĂ©gszennyezĂ©s egyik fĹ‘ okozĂłja. Pedig az alternatĂva lĂ©tezik, ma már számos kibocsátásmentes, vagy alacsony kibocsátásĂş szállĂtási megoldás lĂ©tezik, mĂ©gis alig használjuk Ĺ‘ket.
Ahogy arról a másfélfok.hu cikke is beszámol, az online vásárlás igazán a karácsonyt megelőző időszakban fut fel, de a növekedés általánosnak mondható. Beszédes adat, hogy a 2019-es 68%-ról 2021-re 75%-ra nőtt az árut vagy szolgáltatásokat vásárlót aránya az EU27 internetfelhasználói között.
A rendelt termĂ©keket le is kell szállĂtani, ez pedig a legnagyobb rĂ©szben (76%) közĂşti járművekkel törtĂ©nik. Ez jelentĹ‘s levegĹ‘szennyezĂ©shez Ă©s zajkibocsátáshoz vezet, Ă©s negatĂv hatással van más terĂĽletekre is, pĂ©ldául a torlĂłdásokra Ă©s a közlekedĂ©sbiztonságra is.
A megoldást akár a közĂşti áruszállĂtĂł-flotta zöldĂtĂ©se is jelenthetnĂ©, ám ez közel sem halad olyan tempĂłban, ahogy az elvárhatĂł lenne. MĂg 2019-ben az elektromos kisteherautĂłk aránya az Ăşjonnan vásárolt tehergĂ©pjárművek között 1,4% volt, addig 2020-ban már 2,2%. Ez azonban továbbra is rendkĂvĂĽl alacsony arány.
Ezek mellett Ă©s/vagy helyett, sokkal nagyobb teret kellene biztosĂtani a vasĂşti- Ă©s vĂzi szállĂtásnak, melyek a kibocsátást tekintetĂ©ben sokkal hatĂ©konyabbak mint a lĂ©gi vagy közĂşti szállĂtás. A városokon belĂĽl pedig az – akár elektromos rásegĂtĂ©ssel szerelt – teherkerĂ©kpárok vehetnĂ©k át a szennyezĹ‘ furgonok helyĂ©t.
Legalább ilyen fontos lehet az áruszállĂtás logisztikájának megreformálása. Mindez a konszolidáciĂłs központok lĂ©trehozásával Ă©rhetĹ‘ el. Ezek a városok szĂ©lĂ©n fekvĹ‘ raktárak lehetĹ‘vĂ© teszik, hogy az erĹ‘sen szennyezĹ‘ gĂ©pjárműveknek ne kelljen behajtaniuk a városok terĂĽletĂ©re, a szállĂtandĂł áruk pedig jobban szervezett, rövidebb utakon juthassanak el a cĂmzettekhez.
Ezzel egyĂĽtt a cikk arra is felhĂvja a figyelmet, hogy legnagyobb mĂ©rtĂ©kben a vásárlásaink visszafogásával tudjuk csökkenteni a környezeti terhelĂ©st. Csak akkor vásároljunk, ha valĂłban szĂĽksĂ©gĂĽnk van rá, Ă©s prĂłbáljunk olyan szállĂtĂłcĂ©geket választani amelyek kis kibocsátásĂş járműveket használ a kiszállĂtáshoz. (MásfĂ©lfok)