Jelentős az online vásárláshoz fűződő kibocsátás
Jelentős az online vásárláshoz fűződő kibocsátás

Négyből három internethez hozzáférő európai vásárol online, ennek azonban tetemes környezeti hatása van. A személy- és áruszállítás az EU üvegházgáz kibocsátásának csaknem egynegyedét teszi ki, és a városi légszennyezés egyik fő okozója. Pedig az alternatíva létezik, ma már számos kibocsátásmentes, vagy alacsony kibocsátású szállítási megoldás létezik, mégis alig használjuk őket.

Ahogy arról a másfélfok.hu cikke is beszámol, az online vásárlás igazán a karácsonyt megelőző időszakban fut fel, de a növekedés általánosnak mondható. Beszédes adat, hogy a 2019-es 68%-ról 2021-re 75%-ra nőtt az árut vagy szolgáltatásokat vásárlót aránya az EU27 internetfelhasználói között.

A rendelt termékeket le is kell szállítani, ez pedig a legnagyobb részben (76%) közúti járművekkel történik. Ez jelentős levegőszennyezéshez és zajkibocsátáshoz vezet, és negatív hatással van más területekre is, például a torlódásokra és a közlekedésbiztonságra is.

A megoldást akár a közúti áruszállító-flotta zöldítése is jelenthetné, ám ez közel sem halad olyan tempóban, ahogy az elvárható lenne. Míg 2019-ben az elektromos kisteherautók aránya az újonnan vásárolt tehergépjárművek között 1,4% volt, addig 2020-ban már 2,2%. Ez azonban továbbra is rendkívül alacsony arány.

Ezek mellett és/vagy helyett, sokkal nagyobb teret kellene biztosítani a vasúti- és vízi szállításnak, melyek a kibocsátást tekintetében sokkal hatékonyabbak mint a légi vagy közúti szállítás. A városokon belül pedig az – akár elektromos rásegítéssel szerelt – teherkerékpárok vehetnék át a szennyező furgonok helyét.

Legalább ilyen fontos lehet az áruszállítás logisztikájának megreformálása. Mindez a konszolidációs központok létrehozásával érhető el. Ezek a városok szélén fekvő raktárak lehetővé teszik, hogy az erősen szennyező gépjárműveknek ne kelljen behajtaniuk a városok területére, a szállítandó áruk pedig jobban szervezett, rövidebb utakon juthassanak el a címzettekhez.

Ezzel együtt a cikk arra is felhívja a figyelmet, hogy legnagyobb mértékben a vásárlásaink visszafogásával tudjuk csökkenteni a környezeti terhelést. Csak akkor vásároljunk, ha valóban szükségünk van rá, és próbáljunk olyan szállítócégeket választani amelyek kis kibocsátású járműveket használ a kiszállításhoz. (Másfélfok)

search icon